A motor adja az autó erejét, viszont ezt az erőt valahogy el kell juttatni a kerekekhez. Az sem mindegy, hogy a nyomatékot mikor hogyan adjuk le, nyilván 5. fokozatban nagyon nehéz megindítani az autót, azért kell az autóba az erőátviteli rendszer. Számos alkatrész tartozik ide, melynek kezelő eleme a kuplungpedál és a váltó kar. Minden olyan berendezés, mely az erő leadását és/vagy továbbítását szolgálja az ebben a részben található.

Kettős tömegű lendkerék

A motor és a sebesség váltó közé kellenek olyan alkatrészek, amelyek azt segítik elő, hogy megszüntessék a hajtás átadását a motor felől a váltóra. Ennek 4 alkatrésze van, lendkerék, kuplung szerkezet, kuplung tárcsa és a kinyomó csapágy. Ebben a cikkben a lendkerékről lesz szó, itt is javarészt a kettős-tömegű lendkerékről /Dual Mass Flywheel/.  

Kettős-tömegű lendkerekek

Kuplung szett

A kuplung pedál megnyomásával egy olyan szerkezetet működtetünk, mely megszünteti a motor és a váltó közötti kapcsolatot. Ezt hívják kuplungnak. Attól függően, hogy milyen lendkerékkel van felszerelve az autó /egy vagy kéttömegű/ annak függvénye a kuplung kialakítása. Ami biztos, hogy a kuplung 3 alkatrészből tevődik össze, szerkezet, tárcsa és nyomcsapágy. Oka annak, hogy miért kell két fajta, azt ebből megtudhatja.

Kuplung szett

Féltengelycsukló

Az autók első típusainál a kihajtást a hátsó kerekeken oldották meg. Itt a differenciálműből fix hajtást adtak a hátsó kerekekre. A mérnökök találékonysága viszont azt eredményezte, hogy a hajtást előre tudták vinni, és a meghajtott kerekek az elsők lettek. Ennek az egyik alkatrésze a féltengelycsukló. Mivel a hajtott kerék itt a kormányzott kerék is nem volt lehetséges a fix kihajtás, ide egy elfordítható /csuklóval ellátott/ megoldás kellett. Ebben segít a féltengelycsukló. Felépítését és hibáit itt megtalálja.


féltengely csukló