Fék és fékalkatrész bemutatása

Az autók fékrendszerének, féktárcsa, fékbetét, fékdob, fékpofa, szervo dob, fékmunkahenger, főhenger, abs és esp működésének rövid bemutatása

Az üzemi fék és a kézi fék elemei

Ebben a csoportban bemutatjuk a fékezés összes mechanikai, és hidraulikai alkatrészét egészen a fékpedáltól a fékbetétig, a kéziféktől a fékpofákig, a főfék hengertől a fékmunka hengerekig. A fék minden egyes eleme az aktív biztonsági rendszer részét képezi, tehát minden esetben érdemes szakemberhez fordulni, ha problémánk lenne vele.

A fék működésének alapjai

Az addig szép és jó, hogy az autónkat fel tudjuk gyorsítani, de meg is kellene állni. Azt szintén tudjuk, hogy a fékpedál megnyomásával hathatunk az autó lassulására, de hogy az a kis pedál miket mozgat, azt nem mindenki tudhatja. A fékpedál benyomásával egy kis dugattyút működtetünk, ami a fékolajat továbbítja a munkahengerekhez, és hogy hogyan azt a következő leírásban ismerhetjük meg.  

A fék rendszer működésének alapjai

7 ok hogy megnézesd a fékedet

Azt már nagyjából sejtjük hogyan épül fel az autó fék rendszere, de azt hogy mik azok az apró jelek, amelyekből arra következtethetünk, hogy valami a fékrendszerrel nincsen rendben, azt nagyjából hét pontban megpróbáltuk összeszedni. Bár nyilván ezeken a jelenségeken kívül is van rá utaló jel, de most a legfontosabb jeleket, okokat vettük górcső alá.

A fékek ellenőrzése elengedhetetlen

Fékbetét

Eljutottunk, ahhoz a fék alkatrészhez, amelyet talán mindenki ismer és már látott is. Ennek kiválasztása nagy odafigyelést igényel. Számtalan fékbetét létezik, nem csak formára, hanem vastagságra és anyag összetételben is. Az, hogy hogyan gyártanak le egy ilyen fékbetétet, és hogy a fékbetétét fékező része /ferodo/ milyen mixtúrával készül, minden gyártó 7 pecsétes titka, de valamennyire megpróbáljuk bemutatni mégis hogyan és miből épül fel. 

Fékbetétek minden autóhoz

Féktárcsa

Féktárcsa nélkül nincsen fékezés, ugyanis nincs felület, amire felfeküdjön a fékbetét, ez által nem fog érvényesülni a fékbetétét és a féktárcsa közötti súrlódó erő. Ettől függetlenül nem mindegy melyik autóra milyen féktárcsát teszünk fel, érdemes katalógusból kikeresni a hozzá illőt. Hány fajta létezik? Erre a kérdésre és a gyártási folyamatokra itt található a válasz.

Féktárcsák

Fékdobok

A mai modern autókban már egyre kevesebbet használt megoldás. Ha mégis alkalmazzák, már csak a hátsó tengely fékezésénél találkozhatunk vele. Pedig egy időben első és hátsó fékként is használták. De hogy ezt a rendszert miért szorítja  ki a féktárcsa, mi a hibái és előnyei az itt olvasható

fékdobobok

Féknyereg

Ahhoz hogy a fékbetétet a féktárcsához szorítsuk, nagy erő kifejtésére van szükség. A szükséges erőt a fékpedáltól a fékolajon keresztül a féknyeregbe közvetítjük, amely a tárcsához szorítja a betéteket. Ahhoz hogy ez működjön pontos precíz kialakításra van szükség. Minden érdekes tudnivalót megtalálhat a következő leírásunkban.

A fék egyik legfontosabb eleme a féknyereg