Fék és fékalkatrész bemutatása
Az autók fékrendszerének, féktárcsa, fékbetét, fékdob, fékpofa, szervo dob, fékmunkahenger, főhenger, abs és esp működésének rövid bemutatása
Az autók fékrendszerének, féktárcsa, fékbetét, fékdob, fékpofa, szervo dob, fékmunkahenger, főhenger, abs és esp működésének rövid bemutatása
A fékek ellenőrzésének fontossága, egyes részeinek fékbetét, féktárcsa, fékdob, fékpofa, fékmunkahenger, féknyereg, főfékhenger és kézifékkötelek vizsgálata és az abból adódó meghibásodások okai.
Fékbetét keresése autótípus szerint,márkák szerint. Tárcsafék felépítése, gyártása.Fékbetétek hibái, csereperiódusai.
Féktárcsa ütésének, kopásának okai. Féktárcsa csere, minőségi márkás olcsó változataira. Trw, Brembo, Delphi, Ate, Jakoparts, Ashika.
A féknyereg a tárcsafék egyik fő alkotó elem, bemutatjuk a felépítését, működését és ebből fakadó hibáit valamint kitérünk a féknyereg festésre is.
Ebben a csoportban bemutatjuk a fékezés összes mechanikai, és hidraulikai alkatrészét egészen a fékpedáltól a fékbetétig, a kéziféktől a fékpofákig, a főfék hengertől a fékmunka hengerekig. A fék minden egyes eleme az aktív biztonsági rendszer részét képezi, tehát minden esetben érdemes szakemberhez fordulni, ha problémánk lenne vele.
Az addig szép és jó, hogy az autónkat fel tudjuk gyorsítani, de meg is kellene állni. Azt szintén tudjuk, hogy a fékpedál megnyomásával hathatunk az autó lassulására, de hogy az a kis pedál miket mozgat, azt nem mindenki tudhatja. A fékpedál benyomásával egy kis dugattyút működtetünk, ami a fékolajat továbbítja a munkahengerekhez, és hogy hogyan azt a következő leírásban ismerhetjük meg.
Azt már nagyjából sejtjük hogyan épül fel az autó fék rendszere, de azt hogy mik azok az apró jelek, amelyekből arra következtethetünk, hogy valami a fékrendszerrel nincsen rendben, azt nagyjából hét pontban megpróbáltuk összeszedni. Bár nyilván ezeken a jelenségeken kívül is van rá utaló jel, de most a legfontosabb jeleket, okokat vettük górcső alá.
Eljutottunk, ahhoz a fék alkatrészhez, amelyet talán mindenki ismer és már látott is. Ennek kiválasztása nagy odafigyelést igényel. Számtalan fékbetét létezik, nem csak formára, hanem vastagságra és anyag összetételben is. Az, hogy hogyan gyártanak le egy ilyen fékbetétet, és hogy a fékbetétét fékező része /ferodo/ milyen mixtúrával készül, minden gyártó 7 pecsétes titka, de valamennyire megpróbáljuk bemutatni mégis hogyan és miből épül fel.
Féktárcsa nélkül nincsen fékezés, ugyanis nincs felület, amire felfeküdjön a fékbetét, ez által nem fog érvényesülni a fékbetétét és a féktárcsa közötti súrlódó erő. Ettől függetlenül nem mindegy melyik autóra milyen féktárcsát teszünk fel, érdemes katalógusból kikeresni a hozzá illőt. Hány fajta létezik? Erre a kérdésre és a gyártási folyamatokra itt található a válasz.
A mai modern autókban már egyre kevesebbet használt megoldás. Ha mégis alkalmazzák, már csak a hátsó tengely fékezésénél találkozhatunk vele. Pedig egy időben első és hátsó fékként is használták. De hogy ezt a rendszert miért szorítja ki a féktárcsa, mi a hibái és előnyei az itt olvasható
Ahhoz hogy a fékbetétet a féktárcsához szorítsuk, nagy erő kifejtésére van szükség. A szükséges erőt a fékpedáltól a fékolajon keresztül a féknyeregbe közvetítjük, amely a tárcsához szorítja a betéteket. Ahhoz hogy ez működjön pontos precíz kialakításra van szükség. Minden érdekes tudnivalót megtalálhat a következő leírásunkban.