A féktől egy dolgot várunk el, működjön. Mindenhol. Minden körülmény között. Hogyan? Észrevétlenül, csendben és hatékonyan. Most, hogy ezt tisztáztuk egyértelműen és félreérthetetlenül, vegyük sorra, mi is történik, ha rá lépünk a fékpedálra.

A hidraulika működése

ABS. Ha a kerekünk elkezd csúszni, akkor az ABS beavatkozik: visszább vesz a fékerőből, majd újra ráengedi a fékerőt, a megváltozott viszonyoknak megfelelően. Ez egy pulzáló lüktető folyamat, amit a kis talpacskánk kis ütésekként érzékel.

ABS szenzorok, érzékelők. Van egy forgó testünk, ami lehet kerékcsapágy vagy féltengelyre szerelt érzékelő, aminek a fordulatát érzékeli az ABS szenzorunk. Ez továbbítja a jeleket az ABS „kockának”.

ESP. A keresztirányú megcsúszáskor beavatkozó rendszer már sok életet mentett meg, ami ráadásul 2014 novembere óta kötelező . Az autó eleje, de jellemzően az autó hátuljának kitörésekor bizonyos kerék fékezése vagy a motorerő mérséklése révén tompított, keresztbe állás vagy felborulás elkerülő rendszer. Klasszikus esetben egy hirtelen bal kanyar esetén a bal hátsó kerék fékezése a kitörés elkerülése végett. 

Az ABS működése vizuális megközelítésből

Amikor rálépünk a pedálra, akkor a fő-fékhengeren keletkezett nyomás a fékfolyadékon keresztül nyomást gyakorol a fék-munkahengerre és/vagy fékdugattyúra és az mozgásba hozza a féktárcsára feszülő fékbetétet, vagy a fékdobnak nyomott fékpofát. Itt a mozgási energiát hővé alakítjuk. Az autónk elkezd lassulni, minél jobban nyomjuk a pedált annál intenzívebben, míg a kívánt ponton meg nem állítjuk a kedvencünket.

Nyilván ez az alapelv, hiszen az idő múlásával egyre több kényelmi és biztonsági fékrendszerrel bővült ki az alap fékrendszer. Most csak nagy vonalakban foglalkozunk ezekkel a rendszerekkel, amelyek a következők:

Fék szervo dob. Ha kihagynánk a fékezési folyamatból, testsúlyunk többszörösével is nyomhatnánk a fékpedált. Használatával pontosan tudjuk adagolni a fékhatást, minden különösebb erőlködés nélkül.

ABS vs. ABS nélkül

Azért ne menjünk el szó nélkül az alap fék cuccok mellett sem.

Fékbetét. Egy vaslapon egy speciális mix – és nem kínai kaja:). A fékbetét súrlódó anyaga minden komoly gyártó által titkolt összetevőkből álló mixtúra. A fékbetétnél használt keverék jellemzően a gép súlyához, használati módjához, végsebességéhez etc. igazodik.

Féktárcsa. A mai autókon elöl-hátul féktárcsa van, igazodva a korszerű fék és menetdinamikai alkalmazásokhoz. A féktárcsákra nagy hő terhelés jut, és működése során ez a legnagyobb feladata is, hiszen „embernek” kell maradnia, legyen egyenes futása minden hő terhelés mellett.

Fékdob. Egyre inkább kiszorulóban van a fejlesztési versenynek köszönhetően. Kis tömegű autó és olcsóság. Ez a két szempont szól az alkalmazása mellett. A fékdob teljes kiteljesedése a 3 literes Lupo-ban lett kimaxolva, magnézium ötvözetként.

Fékpofa. A fékdob belső barátja, a fékdobban erős nyomásra „összefékeződő” alkatrészek itt is a mozgási energiát hővé alakítják, melynek nagy részét a fékdob vezeti el.

Az alábbi képen egy komplett fékrendszer sematikus rajzát láthatjuk. Nyilván ez egy alap 

A fék felépítése

Fékolaj. A fékfolyadék egy nagyon fontos eleme a fékrendszerünknek, ami a szükségestől jóval kisebb figyelmet kap. Le kell cserélni 2 évente! 2 alapvető fizikai tulajdonság : a fékolaj 3-4% vizet vesz fel évente és a fék működése közben 110- 180 fok között dolgozik. Azaz az öreg fékolaj egy idő után használat közben felforr és csak az „üres gázokat” tapossuk fékezéskor.

A jó minőségű fék alkatrészek gondos megválasztása nagy körül tekintést igényel vagy kellő jártasságot, amit webshopunkat használva és böngészve könnyedén elsajátíthat.

Balesetmentes közlekedést kívánva és autója ott álljon meg, ahol Ön akarja!

Fogalmazott fékalkatrészek: Bosch, TRW, Delphi, Maxgear, Brembo, Ate,  

Szerző: Sárközi Tamás

Fébetét csere viccesen