Autóalkatrész webáruház www.evoauto.hu

Futómű alkatrészek elemei

Az autót képzeletben osszuk 3 nagy szerkezeti elemre, karosszéria és szerelvényei, a motor és az erőátvitel elemei valamint a futómű elemei. Ebben a részben a futómű elmeivel fogunk foglalkozni. Itt kap helyet minden olyan alkatrész, amely segíti a járművet az úton tartani például lengéscsillapító lengőkar, talpas valamint azok az alkatrészek, amelyekkel iránymódosítást tudunk végezni. Ilyen elem a szélső rúdfej vagy az axiális csukló. És hogy hogyan működnek, ezek itt találhatóak.

 


Lengéscsillapító

Lengés csillapító

A lengéscsillapító a futómű azon része, mely a rugózásban és az autó úttartásában játszik nagy szerepet. A működése sok ember számára nyílván egyértelmű, de felépítése mégis bonyolult. És hogy hány alkatrészből épül fel valamint milyen gyártó milyen innovációt vezetett be a lengéscsillapító mai formájához azt ebben a cikkben megtudhatja.  

 

 

Kormányrúdfej és axiál

rúdfej és axiál

Az autó irányításában számtalan alkatrész játszik szerepet. Most a kormánymű végein lévő két alkatrészről fogunk beszélni, ez az axiális csukló és a kormány rúdfej. Azért nem lehet őket külön tárgyalni, mert minden hogyan összefonódnak, sőt sok esetben együtt is cserélik. Ha ennél az alkatrésznél csak 0,5 mm lógás is van, az már a kormánynál hatalmasnak érződik.  

 

Lengőkar

LengőkarA futómű egyik leg fontosabb alkatrésze a lengőkar. Ennek kialakítása mindig az adott autó futómű rendszerétől függ. Az, hogy egy autóban hány lengőkar van, az is az autó kialakításától függ, de nyílván minél több lengőkar van egy autóban, annál függetlenebbek a kerekek, annál nagyobb lesz a komfort érzetünk. Persze a lengőkar is egy összetett alkatrész, mely mérnöki zsenialitással készül. Természetesen ez is tönkre mehet, hogy hogyan azt itt megtudhatjuk.

 

 

Kerékcsapágy

kerékcsapágyAhhoz, hogy a jármű haladjon, gumiabroncsokra van szükség. Viszont, valahogy a kereket össze kell kötni a futóművel. Ez az alkatrész a kerékcsapágy. Kerékcsapágyból is több kivitelt ismerünk, kúpgörgős, hengergörgős, kétsoros golyós, vagy csak soros golyós csapágyakat. A kor előre haladásával a csapágyak felé növekedett a követelmény és már nem csak a kerék gurulását kellet biztosítania, hanem …. , a többi ebben a rövid kis ismertetőben megtalálható.