Autóalkatrész webáruház www.evoauto.hu

Motorikus és üzemanyagrendszer alkatrészei

Mint már beszéltük ebbe a csoportba tartoznak azok az elemek, amelyeket a gázpedál mozgatásával szabályozunk, tehát a motor illetve az üzemanyag rendszer elemei. Természetesen rengeteg alkatrészről van szó benne millió apró elem, mely együttesen a megfelelő helyre téve alkot egy egészet. Folyamatosan bővülő cikksorozatunkban betekintést adunk, hogy mi hogyan működik, és milyen jelek utalnak arra, hogy érdemes szervizbe vinni a járművet.


A kenőanyagok és a szűrők kapcsolatai járművekben

kenőanyagok kapcsolataA motorolaj és a szűrő kapcsolata olyan, mint a borsó meg a héja, lényegében egyik a másik nélkül nem cserélhető. De, hogy milyen kritériumai vannak az egyes olajoknak, és hogy melyiket hol alkalmazzuk, azt ebben a kis leírásban kiderül. Persze nem csak a motorolajról lesz szó, hanem minden egyes kenőanyagról, amely a járművön belül megtalálható például váltó olaj, difiolaj, illetve zsírok.

 

Porlasztócsúcs

A porlasztó csúcs a diesel motorok működésének egyik fontos eleme. Ez az elem gondoskodik a megfelelő mennyiségű üzemanyag égéstérbe való bekerülésé ért. Számos fajtája létezik, attól függően milyen motorban kell alkalmazni. Egy hagyományos diesel befecskendező felépítése a mai modern Common Rail porlasztókhoz képest egyszerű, viszont a környezet védelmi követelmények illetve a teljesítmény növelése megkövetelte ennek a rendszernek az elterjedését. És hogy mik a jellemzői és a hibái itt kiderül.

 

Vízhűtő

Vízhűtő felépítése működése

A kétütemű motoroknál elegendő volt a menetszél hűtés, de a négyütemű motorok megjelenésével gondoskodni kellett a megfelelő hőelvezetésről. Nyílván a motorolajnak van hő vezető tulajdonsága, de az nem elegendő, ezért szükség volt egy olyan alkatrészre, amely nem kívánt hőt elvezeti, ez a vízhűtő. Ennek számtalan fajtája felépítése lehet, de az alap felépítése a kezdetek óta nem sokat változott. Hogy milyen követelmény van felé, és hogy mire kell vigyáznunk az itt, kiderül.

 

 

Vezérműszíj

vezérlés alkatrészekA vezérmű szíj a motor azon rész, mely azért felelős, hogy a forgattyús tengely és a vezérmű tengely összehangolva forduljon, úgy is nevezhetnénk, hogy ő a motor „kar mestere”. Ha ennek hibája van, az nagyon zsebbe nyúlós lehet, de ha időben elvégeztetjük a cseréjét, akkor mindig megfelelően végzi a dolgát. Ám ez a kis alkatrész igen nagy igénynek van kitéve, és sok mindent ki is kell bírnia, de hogy miből készül, és hogy hogyan épül fel az itt található.

 

Vízpumpa

VizpumpaA motor működéséből adódóan hatalmas hőmérséklet keletkezik, amelyet el kell vezetni és le kell adni, erre alkották a vízhűtőt. Viszont magába a hűtő nem elegendő, valahogy el kell juttatni a hűtőfolyadékot a rendszerben a motor és a hűtő között, erre találták ki eme szerkezetet.  Fajtáját tekintve lehet a motor vezérlésével hajtani, vagy hosszbordás/ékszíjjal a főtengelyről. Hogy mennyi galibát tud okozni, ha ez megáll, sok kérdést vet fel, amire itt válaszokat kaphatunk.

 

Lambdaszonda

lambdaszondaSzámtalan érzékelővel találkozhatunk az autón belül, de csak egy esetleg kettő olyan elem van, ami elemzi, hogy milyen is az égéstermék. Mind emellett az általa adott értékből a computer kiszámolja, hogy a keverékünk milyen minőségű. Bár apró elem, de nagyon hasznos, viszont ha cserélni kell érdemes szerelőt segítségül hívni. Nem elég, hogy forró az alkatrész, de ha beletörjük, akkor további plusz költségeink lesznek. És hogy mi érzékel, vagy, hogy mi mehet benne tönkre, már is megmutatjuk.

Katalizátor

KatalizátorMint ismeretes a kipufogógáz tele van káros anyaggal, üzemanyag maradvánnyal, szénmonoxid, kéndioxid, de mellette találunk oxigént is. Ahhoz hogy a környezetünket meg tudjuk védeni, valamilyen úton ezeket az anyagokat vagy fel kell fogni, vagy át kell alakítani, olyan anyagra, ami a környezetet nem terheli. Nos, a katalizátor feltalálója inkább az átalakításra voksolt és létre hozott egy olyan szilárd anyagot, amely a kipufogógázzal kapcsolatba lépve reakcióba kezd. Mi lett a végeredmény? Itt olvasható.

 

Részecskeszűrő /DPF/

részecskeszűrőA részecskeszűrő a másik végén fogta meg a dolgot, mint a katalizátor. Ez az elem nagyjából a kipufogó rendszerben úgy helyezkedik el, mint egy katalizátor, csak ezt az alkatrészt már a korszerű diesel motoroknál találhatjuk meg. Arról ismerhetjük fel azt, hogy melyik autóban van ilyen, hogy ha előttünk megy, mondjuk egy szinte új autó és fújja magából kifelé a kormot. Bár sokakban az merül fel, hogy új autó és csak ennyit bírt, jöhet a trailer, pedig ez a részecskeszűrő tisztulásának természetes folyamat. A legnagyobb kérdés, ez valóban környezetkímélő? Talán egy kis elemzéssel erre a kérdésre is választ kapunk.

Kipufogó rendszer

kipufogó rendszer

Nyílván sokunkban felötlött már az a kérdés, hogy egy vacak csövön mi kerül annyiba, mikor annak semmi más funkciója nincsen, csak annyi, hogy a kipufogó gázt az autó hátuljához vezesse és ott a szabadba eressze. Hát ennél azért több feladata van, nem hiába vannak az autó gyártási részlegein külön mérnökök arra, hogy meghatározzák, illetve kiszámolják, hogy milyen rendszer kell az autó alá. Számos tényezőt befolyásol, a keverék meggyújtása utáni öblítéstől egészen a fogyasztásig, valamint nem elhanyagolható feladata a zajszigetelés, mert egy lyukas kipufogótól egy 800 ccm autó is nagyvérűnek hangzik.  De hogy pontosan mi befolyásolja, itt megtudható.

Az oldal tetejére