Motorikus és üzemanyagrendszer alkatrészei

Mint már beszéltük ebbe a csoportba tartoznak azok az elemek, amelyeket a gázpedál mozgatásával szabályozunk, tehát a motor illetve az üzemanyag rendszer elemei. Természetesen rengeteg alkatrészről van szó benne millió apró elem, mely együttesen a megfelelő helyre téve alkot egy egészet. Folyamatosan bővülő cikksorozatunkban betekintést adunk, hogy mi hogyan működik, és milyen jelek utalnak arra, hogy érdemes szervizbe vinni a járművet.

A kenőanyagok és a szűrők kapcsolatai járművekben

A motorolaj és a szűrő kapcsolata olyan, mint a borsó meg a héja, lényegében egyik a másik nélkül nem cserélhető. De, hogy milyen kritériumai vannak az egyes olajoknak, és hogy melyiket hol alkalmazzuk, az ebben a kis leírásban kiderül. Persze nem csak a motorolajról lesz szó, hanem minden egyes kenőanyagról, amely a járművön belül megtalálható például váltó olaj, difiolaj, illetve zsírok.

A kenőanyagok jelentősége az autón belül

Porlasztócsúcs

A porlasztó csúcs a diesel motorok működésének egyik fontos eleme. Ez az elem gondoskodik a megfelelő mennyiségű üzemanyag égéstérbe való bekerülésé ért. Számos fajtája létezik, attól függően milyen motorban kell alkalmazni. Egy hagyományos diesel befecskendező felépítése a mai modern Common Rail porlasztókhoz képest egyszerű, viszont a környezet védelmi követelmények illetve a teljesítmény növelése megkövetelte ennek a rendszernek az elterjedését. És hogy mik a jellemzői és a hibái itt kiderül.

Diesel befecskendező vagyis porlasztó

Vízhűtő

A kétütemű motoroknál elegendő volt a menetszél hűtés, de a négyütemű motorok megjelenésével gondoskodni kellett a megfelelő hőelvezetésről. Nyilván a motorolajnak van hő vezető tulajdonsága, de az nem elegendő, ezért szükség volt egy olyan alkatrészre, amely a nem kívánt hőt elvezeti, ez a vízhűtő. Ennek számtalan fajtája felépítése lehet, de az alap felépítése a kezdetek óta nem sokat változott. Hogy milyen követelmény van felé, és hogy mire kell vigyáznunk az itt, kiderül.

A vizhűtő szerepe

Vezérműszíj

A vezérmű szíj a motor azon rész, mely azért felelős, hogy a forgattyús tengely és a vezérmű tengely összehangolva forduljon, úgy is nevezhetnénk, hogy ő a motor „kar mestere”. Ha ennek hibája van, az nagyon zsebbe nyúlós lehet, de ha időben elvégeztetjük a cseréjét, akkor mindig megfelelően végzi a dolgát. Ám ez a kis alkatrész igen nagy igénynek van kitéve, és sok mindent ki is kell bírnia, de hogy miből készül, és hogy hogyan épül fel az itt található.

Vezérműszíj hajtás elemei

Vízpumpa

A motor működéséből adódóan hatalmas hőmérséklet keletkezik, amelyet el kell vezetni és le kell adni, erre alkották a vízhűtőt. Viszont magába a hűtő nem elegendő, valahogy el kell juttatni a hűtőfolyadékot a rendszerben a motor és a hűtő között, erre találták ki eme szerkezetet.  Fajtáját tekintve lehet a motor vezérlésével hajtani, vagy hosszbordás/ékszíjjal a főtengelyről. Hogy mennyi galibát tud okozni, ha ez megáll, sok kérdést vet fel, amire itt válaszokat kaphatunk.

Vizpumpa a megfelelő hűtésért

Lambdaszonda

Számtalan érzékelővel találkozhatunk az autón belül, de csak egy esetleg kettő olyan elem van, ami elemzi, hogy milyen is az égéstermék. Mind emellett az általa adott értékből a computer kiszámolja, hogy a keverékünk milyen minőségű. Bár apró elem, de nagyon hasznos, viszont ha cserélni kell érdemes szerelőt segítségül hívni. Nem elég, hogy forró az alkatrész, de ha beletörjük, akkor további plusz költségeink lesznek. És hogy mi érzékel, vagy, hogy mi mehet benne tönkre, már is megmutatjuk.

Lambda szonda a jobb fogyasztásért és környezetért

Katalizátor

Mint ismeretes a kipufogógáz tele van káros anyaggal, üzemanyag maradvánnyal, szénmonoxid, kéndioxid, de mellette találunk oxigént is. Ahhoz hogy a környezetünket meg tudjuk védeni, valamilyen úton ezeket az anyagokat vagy fel kell fogni, vagy át kell alakítani, olyan anyagra, ami a környezetet nem terheli. Nos, a katalizátor feltalálója inkább az átalakításra voksolt és létre hozott egy olyan szilárd anyagot, amely a kipufogógázzal kapcsolatba lépve reakcióba kezd. Mi lett a végeredmény? Itt olvasható. 

Katalizátor metszete

Részecskeszűrő /DPF/

A részecskeszűrő a másik végén fogta meg a dolgot, mint a katalizátor. Ez az elem nagyjából a kipufogó rendszerben úgy helyezkedik el, mint egy katalizátor, csak ezt az alkatrészt már a korszerű diesel motoroknál találhatjuk meg. Arról ismerhetjük fel azt, hogy melyik autóban van ilyen, hogy ha előttünk megy, mondjuk egy szinte új autó és fújja magából kifelé a kormot. Bár sokakban az merül fel, hogy új autó és csak ennyit bírt, jöhet a tréler, pedig ez a részecskeszűrő tisztulásának természetes folyamat. A legnagyobb kérdés, ez valóban környezetkímélő? Talán egy kis elemzéssel erre a kérdésre is választ kapunk.

Rszecske szűrő metszete

Kipufogó rendszer

Nyilván sokunkban felötlött már az a kérdés, hogy egy vacak csövön mi kerül annyiba, mikor annak semmi más funkciója nincsen, csak annyi, hogy a kipufogó gázt az autó hátuljához vezesse és ott a szabadba eressze. Hát ennél azért több feladata van, nem hiába vannak az autó gyártási részlegein külön mérnökök arra, hogy meghatározzák, illetve kiszámolják, hogy milyen rendszer kell az autó alá. Számos tényezőt befolyásol, a keverék meggyújtása utáni öblítéstől egészen a fogyasztásig, valamint nem elhanyagolható feladata a zajszigetelés, mert egy lyukas kipufogótól egy 800 cm3 autó is nagyvérűnek hangzik.  De hogy pontosan mi befolyásolja, itt megtudható.

A kipufogó rendszer elemei

Gázolajszűrő


A diesel autók hajnalán, mikor még az utcasarkon üzemelő fánksütőtől hozzá jutottunk az olcsó sütőolajhoz, elegendő volt megszűrni valamennyire, hogy a szennyeződések ne legyenek benne, majd az autóba épített kis előszűrő szűrt annyit rajta, hogy az elegendő legyen és már ment is az autó. Na a mai modern autókkal ugyan ezt eljátszva, vihetjük a bontóba. Ma már olyan minőségű és tisztaságú gázolajra van szükség, hogy a szűrési finomságot mikronokban kell mérni. Egy nagynyomású rendszer alap követelménye a megfelelő tisztaságú gázolaj. És hogy ezt hogyan érik el, az itt elolvasható.

Ha gázolajszűrő, akkor tiszta gázolaj.

Levegőszűrő


A levegőszűrő a motor megfelelő működéséhez elengedhetetlen, mivel a levegőben vannak porszemcsék, amelyek a motor károsodását is okozhatja. Számtalan esetben halljuk azt a mondatot, hogy csak városban használom az autót nem kell azt kicserélni. Alapjába véve nem egy drága alkatrészről van szó, viszont annál nagyobb lehet a haszna. És hogy hogyan is szűr azt a következő cikkünkben megtudhatják. A képen egy kb 15.000 km javarészt városi használat alatt felgyűlt kosz látható, mellette az új szűrő.

Levegőszűrő csere fontossága

Motorolajszűrő

Mint minden egyes szűrő esetén itt is a lényeg az olaj megszűrése. Az érdekessége az egésznek az, hogy itt nem egyszeri alkalommal szűri meg az olajat amikor betöltjük, hanem a következő csereperiódusig, minden megtett km. alatt. Hogy miért is van rá szükség, azt egy kicsit később a cikk alján olvashatják, ettől függetlenül érdemes tudni róla, hogy szerény méreteihez képeset 15.000 km alatt, kb. 120.000 liter olajnak megfelelő mennyiség szalad át rajta, ami nem semmi teljesítmény.

Egr Szelep

Az egr szelep szükségességéről vagy szükségtelenségéről kár vitába bocsátkozni. Környezet védelem szempontjából szükséges alkatrész, segít abban, hogy minél kevesebb legyen a kipufogógázban a szénhidrogén  mennyiség vagyis a nem elégett üzemanyag. A koncepció egyszerű forgassuk vissza az égéstérbe a kipufogó gázt, de hogy hogyan az már más kérdés, részletesebben itt olvashat róla.

Egr szelep segit hogy kisebb legyen az ökológiai lábnyom.

Hűtőfolyadék azaz a fagyálló

Nem véletlenül írtam hűtőfolyadékot, mivel a mai modern autókban már nem csak arról szól a fáma, hogy a motorba ne fagyon bele a viz télen, hanem fontos a megfelelő áramlási sebessége, hő felvétele, korrózió gátlása és alkatrész védelme. Mai napig sokan úgy gondolják jó abba a csap víz is, fagyállóból meg amilyen van, de tavasszal még az sem szükséges. Ezzel a gondolattal, pár alkatrészre kimondtuk a halálos ítéletet, és utána igen mélyen a zsebünkbe nyúlhatunk. Ha viszont tudni szeretné mi a különbség fagyálló és fagyálló között olvassa el az írásunkat.

Fagyálló hűtőfolyadék

Hengerfej

A hengerfej a motor azon része, mely segít a motorblokkba, pontosabban a dugattyú sűrítő terébe bejuttatni a tökéletes égéshez szükséges üzemanyag-levegő keverékét benzin motor esetén, vagy a megfelelő mennyiségű levegőt diesel motoroknál, valamint szabályozza a kipufogó gáz kiáramlását is. A legegyszerűbb benzines 8 szelepes motornál is egy hengerfej közel 70 db alkatrészből áll össze. Hogy mik ezek az alkatrészek azokat itt megtudhatja.

Hengerfej és alkatrészei