Autóalkatrész webáruház www.evoauto.hu

Az elektromos autó környezetkímélő. Vagy mégsem?


Számomra elégé elgondolkodtató az, hogy mit nevezünk környezet kímélőnek. Manapság mindenhonnan az folyik, hogy milyen környezetkímélő és természetbarát, na meg csendes. Az utóbbival nincs is mit vitatkozni, de a többi igen is sántít. Gondoljunk bele, ha az elektromos autókat katalógusokban nézzük, akkor láthatjuk, hogy típustól és gyártótól függően, ja és persze felszereltségtől is függően, hogy mennyit fogyaszt a kicsike kb. 12,5 kwh-17 kwh / 100km. Nyílván ezt a hazai áramdíjak mellett olcsóbb, mintha benzines vagy diesel társával tennénk meg ugyan azt a távot (5-10 l között, felszereltségtől függően). Töltéskor, ugyan úgy mint az elektromos berendezéseknél, itt is van hő veszteség, tehát valamennyivel több áram kell a feltöltéshez, mint a amit elhasználtunk, de ezt a 444.hu elemzői részletesebben kielemezték.

Tehát tölteni kell az autót, villamos energiával. Aha és honnan kapjuk az áramot? Persze hogy az erőműveinkből, amelyek szén, vagy atomerőművek főként. Tudom, van vízi is meg szél is, de az Magyarországon elenyésző. Ezt a Wikipedia is alátámasztja. Tehát ha elkezd mindenki elektromos autót vásárolni, mert az mennyire tuti (nyilván nem, ez csak feltevés, mivel még elég drága és a töltő állomásokból sincs elegendő) és azt is számításba vesszük, hogy egy nap nem csak 100 km-et megyünk az elektromos járgányunkkal, akkor már érdekesebb az energiafogyasztás. Például ha egy területi képviselő, egésznap ezzel járkál, kb megtesz 200-300 km között, kérdés milyen távolságok vannak az ügyfelek között. Ez azt jelenti, hogy napi 60-80 kwh közötti a fogyasztása, amit ha 22 napra veszünk, akkor  1320-1760kwh áramfogyasztást jelent, ami átlagban 60.000,-. Az áramszolgáltatók statisztikája szerint egy családi ház átlag fogyasztása évi 2065 kwh, tehát a kisautóba havonta majdnem egy átlagos család évi villamos energia fogyasztását „beletankoljuk”. Na, ebből a szemszögből már nem is olyan környezet barát ez a technológia. Természetesen itt nem arról van szó, hogy ellene vagyok az elektromos autóknak, csak még az energiatermelésünk nem áll készen arra, hogy azt mondjuk, hogy zöld autóval járunk. Ha a töltés természetesen csak napelemekről, vagy valamilyen megújuló energiaforrásból merítjük, akkor valóban a legzöldebb lehet a dolog.

Ergo azt mondom, hogy a muski vízió, hogy otthon saját magunk által előállított és tárolt villamos energiát rátöltjük majd az autónkra, telefonunkra és mi egymásra az igen, az zöld, nagyon zöld megoldás. Nem beszélve a nulla előállítási költséggel megtöltött autóról. Most 2018-ban ez inkább játszóház, mint valóság. Nem tudjuk mikor lesz az energia tárolásában egy vagy két nagy áttörés, ami felülírja mindazt, amit idáig ok fejtettem, mert nagyon sok tudós és jövőkutató dolgozik azon, hogy ez megvalósuljon. 2030-ra ígérik és a legtöbb kormányzat aktív célkitűzései mellett, hogy több elektromos autó lesz forgalomba helyezve, mint robbanómotoros. Apró hír, de jelentős az új Skoda Fabia motor programjában már dízel változat nem szerepel!