A dízelmotoros autók hazánkban pár éve élték virágkorukat. Akkor kis fogyasztásukra, az alacsony szén-dioxid-kibocsájtásukra és a kiváló teljesítményükre fókuszált ígéretekkel ezek a konstrukciók kiváló piacra tettek szert, és sokan váltottak benzinmotoros gépjárművekről dízelre. Azonban idővel kiderült, hogy a hangzatos ígéretek leginkább csak tesztkörülmények közt működnek.

A dízelmotoros autók valóban kevesebbet fogyasztanak benzines társaiknál, ellenben zajosabbak, kisebb a fordulatszám-tartományuk, a fenntartási költségük pedig egy nagyobb mechanikai probléma esetén az egekig is képes lehet megugrani. Ráadásul a magas nitrogén oxid-kibocsátásuk is legalább annyira káros, mint a belső égésű motorok esetében a szén-dioxid.

Érdemes-e tehát még ennek tudatában is dízelmotoros autót vásárolnunk?

Korábban a kisebb fogyasztás és a gázolaj ára nagyjából kiegyensúlyozták a benzines- és a dízelmotor fenntartási költségei közt húzódó szakadékot. A benzin és a gázolaj költségei közti különbség azonban elmúlt években némileg stabilizálódott. A mérleg így üzemanyagár szempontjából valóban a dízel felé billenhet, azonban akadnak más, olyan jellegű problémák is, melyek még mindig inkább a benzinmotoros járművek javára írják a plusz pontokat.

Ilyen például a rendkívül magas szervizköltség.

A dízelmotorok mechanikája, a turbók, valamint az érzékeny magasnyomású rendszerek idővel mind magukban rejtik egy olyan javítás lehetőségét, amiért erősen a pénztárcánk mélyére kell nyúlnunk, ha dízelmotoros járművet vásárolunk. Abban az esetben ugyanis, ha a dízeles autó bemondja az unalmast, a javítást egyszerűen nem lehet olcsón megúszni. Ezzel szemben egy benzines járművek motorja a dízelmotorhoz képest végtelenül egyszerű szerkezetnek mondható, és az utóbbi konstrukció esetében a javíttatás is sokkal olcsóbban megoldható.

Érdemes tehát kétszer is megfontolnunk,ha dízelmotorral működő járművet szeretnénk vásárolni.

Pláne abban az esetben, ha ezt használtan tesszük. Sok dízelmotoros járművet ugyanis éppen akkor adnak el külföldi tulajdonosaik, amikor először kapnak több ezer eurós javítási számlát, vagy ajánlatot a szervizben. Jobban belegondolva pedig az a kevés, amit a fogyasztáson spórolhatunk, nem feltétlenül kárpótol minket akkor, amikor akaratunk ellenére akár több százezret is rá kell költenünk dízelmotoros autónk javítási költségeire.