Mekkora lehet az esélye annak, hogy az elkövetkező években az elektromos autók lenyomják a benzines és dízeles társaikat, és tömegtermékké váljanak? Egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy olcsóbb fenntartani egy belső égésű motorral működő járművet, azonban reményeink szerint eljön az a kor, mikor ez a tendencia megváltozik, és a helyzet a visszájára fordul.

Az elektromos elterjedésének jelenleg három fő akadálya van. Az egyik, hogy az akkumulátorok feltöltése egy tankolással ellentétben túlzottan sok időt vesz igénybe.  A másik, hogy hazánkban még meglehetősen kevés a kiépített töltőállomás, így egy útközben lemerülő elektromos autó nagy kockázatot jelenthet az úton, vezetés közben. Azonban talán a harmadik ok az, ami leginkább negatív hatással van az elterjedésre. Ez nem más, mint az elektromos árammal működő gépjárművek ára, amely a benzines és dízeles autókhoz mérten jelenleg kifejezetten magasnak mondható.

Miért ilyen drága egy elektromos autó?

Az árammal működő gépkocsik gyártási költségének nagyjából 60%-át az akkumulátorok teszik ki. Jelenleg a lítium ion akkumulátorokat használnak ezekben az autókban és az alábbi diagramon látható, hogy az utóbbi 5 évben 2,5-3 szorosára drágult a lítium világpiaci ára. A legtöbb Chilében majd Ausztráliában, Argentínában és Kínában található, így Európában sohasem lesz a legolcsóbb az elem előállítása az igen magas logisztikai költségek miatt.

Éppen ezért az ilyen akkumulátorokkal működő járművek jelenleg prémiumkategóriás terméknek számítanak, és csak egy szűk réteg számára elérhetőek. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a közeljövőben ne változhatna a tendencia. Az egyre dráguló üzemanyagárak felgyorsíthatják a hibridek és elektromos hajtású autók elterjedését, ráadásul a helyzet dízel üzemanyag megadóztatásával, valamint a régi, belső égésű motorok fokozatos tiltásával is folyamatos javulást mutathat.

De ha csak és kizárólag a piac önszabályozását nézzük, akkor az üzemanyagok árának a kereslet csökkenéssel lefele, míg a lítium árának felfele kell emelkednie, amíg nem jön be egy új versenyző az energiatárolás piacára. Mert sok szálon indultak be kutatások, nem beszélve például a környezetszennyező migrációban lökött VW csoportról, amely brutális mennyiségű pénzzel akar csodát tenni. 

Természetesen az is bezavarhat a képbe, hogy adott kormányok mennyire vannak a környezetvédelme mellett elkötelezve, hiszen már most is megadóztatják az elektromos autóval rendelkező tulajdonosokat. Meddig tart az ingyenes parkolás, meddig nem lesz súlyadó fizetés? Hazánkban 1000 milliárd forintról beszélünk éves szinten, ami az üzemanyagok jövedéki adójából és azok áfa tartalmából folyik be a költségvetésbe. Ugye-ugye a sok kérdés!!!

A megoldás a fokozatos átállás

Sokak számára a benzines és dízeles autók után a hibridek jelentik a leginkább vonzó megoldást, főként azért, mert a kizárólag árammal működő autóknál már jóval olcsóbban beszerezhetők. A másik ok, hogy egy hibriddel akkor sem akadunk el az árokparton, ha épp menet közben merül le az akkumulátorunk. A különböző felmérések azonban azt jósolják, hogy előre láthatólag 2025 környékére már megoldható lesz az elektromos autók árának csökkenése, valamint a töltőállomások sűrűbb, elérhetőbb helyeken történő kiépítése. Ha sikerül az akkumulátorok előállítási költségeit egy szintbe hozni a belső égésű riválisok árával, akkor nagy az esély arra, hogy az elkövetkező 10-15 évben akár egész Európa területén hétköznapivá váljon az elektromos autók használata.