Autóalkatrész webáruház www.evoauto.hu

Fékbetét

Trw fékbetétA fékbetét. Mindennap használjuk, ha autóba ülünk, legyen tél vagy nyár, legyen eső vagy hó. Összeszedünk - ha tudunk - mindent, amit lehet a fékbetétről, gyártásról, használatról a véget jelző jelenségekről. Mert hát az biztos, hogy egyszer minden fékbetét elkopik. Mert így működik.


Már többször írtuk, hogy a féktárcsa - fékbetét egymáson súrlódik, amikor fékezünk, és ez kopással jár. Természetesen sok mindentől függ egy fékbetét minősége és használhatósága (pl.: a féktárcsa is), de a legmeghatározóbb része a fékpárna (a súrlódó anyag maga). A fékbetét gyártása során különböző cégek különböző keverékeket használnak, de ezek anyagösszetétele titok, különösen a nagy márkák esetében. Az eddigi tapasztalatom szerint a nagy múltú, nagy fékrendszer fejlesztő gyártók, 50 fölötti keveréket használnak a személyautó fékbetét palettájuk gyártása folyamán, de a Bosch bevallottan 80 fölöttit használ. A keverék összetétele függ az adott kocsi súlyától, végsebességétől, első vagy hátsó kerék meghajtástól, féktárcsa anyaga annak felülete, motorteljesítményétől, tárcsafékes e hátul, ABS, ESP (vagy más vezetés könnyítő rendszer).

Fékbetét közeli képeEzt a fékpárnát ragasztják fel a fékvasra. Az alábbi képen látható a fékbetét teljes felépítése. A fékbetétek újabb generációja egy újabb elemmel bővült a régi betétekhez képest. A fékvasra felvitt ragasztó és a súrlódó anyag közé bekerült egy hő védő anyag (1,5 és 2 mm közötti vastag), ami a nagy teljesítményű nagy súlyú autók esetében különösen fontos. Már említettük, hogy a fékolaj – tudom, messziről futunk neki – évente 3 – 4 % vizet megköt, mert ez egy szemét anyag. Fékezés közben nagy hőmérséklet alakul ki a féknyereg – fékbetét - féktárcsa háromszögben, ami meghaladja a víz forráspontját és felgázosodhat a fékrendszerünk, megnehezítve ezzel a fékbetétek összenyomásához szükséges nyomóerő létrehozását. Ha már itt, a fékvasnál megállítjuk a hő továbbterjedését, akkor sokat tettünk a biztonságért! Még van egy járulékos hatása ennek a rétegnek, hogy zajcsillapító hatású is. A fékbetét hátoldalán lévő gumírozott rezgéscsillapító lap is ezt a funkciót szolgálja.

A fékbetét felépítése:

A fékbetét felépítése

1.,Zajcsillapító. Valami valamilyen gumi származék felkenve vagy egy plusz vaslemezen.

2.,Fékvas. Ez a váza a fékbetétnek erre kerül minden, a gyártásnál fontos a méret pontosság (0,001mm), mert ha nem passzol, és nagyobb jöhet a flex! Ha kisebb, akkor pedig mozog a féknyeregben és csattog-kattog, ezáltal „kikezdi” a nyerget, ami 40-50 ezer plusz költséggel jár. A korrózió védelem miatt porszórással kezelik, ami ellenáll a magas hőnek.

3.,Ragasztó használata a fékbetét és fékvas összeillesztésére

4.,Köztes réteg. Egy plusz rögzítő anyag a fent említett hő záró réteg

5.,Súrlódó anyag (ferodo). Fontos kívánalom volt régen hogy a frissen beépített fékbetétet „bevasaljuk“. Erre mára nincs szükség a nagy márkák esetében, mert ezt megteszik helyettünk a gyártás során 600-800 Co kiégetik a gázokat és a gyantaszerű anyagokat.

6., Nút. A fékpor és az esetleges kisebb szennyeződések kivezetése mellett a repedések elkerülésére szolgál.

7.,Oldal letörések. Nem minden típus esetében kívánatos, ha alkalmazzák a gyorsabb bekopás miatt és a kisebb zaj miatt teszik

Ece 90r szabvány a betétekenAmi a fékbetétek gyártásának érdekessége, hogy mind egy külön szabványnak kell, hogy megfeleljen, ez pedig ECE R90 szabvány. Mi az ECER90? Egy olyan vizsgálati és engedélyezési rendszer, amelynek során a fékbetét tervezését, gyártását és valós teljesítményét vizsgálják. És most jön a lényeg, a gyári eredi fékbetéttől maximum 15% - al térhetnek el az értékek a súrlódó anyag tekintetében! Mit vizsgál az ECE R90? Nyírószilárdság, nyomásérzékenység, sebesség érzékenység, összenyomhatóság hideg és meleg teljesítmény. Szép kis sor, de nem ad választ a kővetkezőkre: a tartósságra, a zajokra, vibrációra és rezgésekre valamint a fading-re (sorozatos fékezés során fellépő fékhatás vesztése”elmegy a fék”). Magyarra fordítva, ha valaki R90 jelzésű zárt csomagolású fékbetét vásárol, az még csak arra garancia, hogy megáll vele ott, és akkor, amikor akar! De lehet, hogy ugyan ezt a hatást már azon nyomban másodjára már nem tudja produkálni a betét és talán zajos lesz.

Még egy apróság ECE R90hez, 1999 szeptemberétől gyártott autók, kamionok, buszok fékbetétjeinek és fékpofáinak kell ezzel forgalomba kerülniük.

Tapasztaltból állítjuk, hogy az első az autóba épített fék szett futás teljesítmény nagyobb, mint a másodjára berakott csúcsminőségű fék szett is. Szándékosan írok fék szettet (féktárcsa fékbetét), mert csak egyidejű cserével közelíthetjük a tökéletes fékhatást. A fékre nemcsak a fék állapota hat, hanem a futómű minden eleme és gumi állapota is.

Milyen futómű hibák hatnak a fékre?

->Ha az első felfüggesztésben bármilyen szilent lóg vagy lötyög. Ezek a kis mozgások visszahathatnak a fékek tehetetlenségi mozgására, a kis mikronos defektusok enyhe vibráció mellett egy picivel gyorsabban koptatják a féket. Természetesen ez igaz a stabilizátor alkatrészeire és a gömbfejek is.

->Lengéscsillapító hibái, erről majd máshol olvashatsz, de ha ki van egy teleszkóp, akkor a kerék a levegőben pattog, mint egy gumilabda, és ilyenkor a fékünk blokkol és a földet éréskor újra súrlódva fékez, és ez koptatja a betét, mint a kis nyuszi motoros kis cipőjének az orrát.

->Gumi és annak kopásai – egyenetlen kopás, eltérő guminyomás

Mitől nyikorog a fékem?

Két fele bontjuk a mechanikai zajokat, alacsony frekvenciájú (1kHz és 3 kHz közötti) és magas frekvenciájú (4kHz és 16 kHz közötti). Az alacsony frekvenciájú hangokért a féknyereg vagy futómű alkatrészei felelhetnek. A magas frekvenciájú hangokért minden esetben a féktárcsa vagy a fékbetét felelős. Ennek okai:

  • méret alá kopott féktárcsa
  • V alakban kopott féktárcsa, nyaknál túl vékony
  • kemény fékbetét
  • felüvegesedett fékbetét
  • felüvegesedett féktárcsa
  • fékbetétnél hiányzó rezgéscsillapító
  • nagyobb súrlódási együttható (pl.: durvára, nagy előtolással felesztergált féktárcsa)

Akusztikus kopásjelző

 

És vannak azok a nyikorgó hangok, amik jelzik nekünk, hogy elkopott a fékbetétünk, de ez egy   szándékosan elő idézett hang. Elég sok japán típusnál elő fordul az akusztikus kopásjelző például Suzuki Swift 1996 előtti.

Ez egy U alakban a fékbetétre felszegecselt pici fül, ami az alábbi rajzon megmutatja a működési elvét.

 

A fékbetét hibái és annak okai

A gyengébb minőségű vagy helytelenül beszerelt fékbetétek okozhatnak némi problémát a használat során és a legjobbak sem örökéletűek. Itt van néhány példa az eddigi tapasztalatinkból:

  • a súrlódó anyag hosszában elvált. A baj nem kicsi! Vagy rossz minőségű a fékbetét vagy túl nagy nyíró erő érte a betétet, de normál esetben ez nem fordulhat elő.
  • Hajlított fékvas. Valószínű a gyártási hiba, de ha ezt nem vette észre a szerelő, akkor már ez, az ő hibája is. Előfordulhat, hogy valamilyen szennyeződés került a féknyereg és fékbetét közé szerelés kopott fékbetétközben, ami szintén felelőtlen és pontatlan szerelésre utal.
  • Egyenetlen kopás a fékbetétek között. Elsőre ez szintén komoly szerelési hibára vall, mert nem mozog kellően tisztán és simán a féknyeregben a fékbetét, de sajnos vannak típushibás féknyergek pl. Renault Cliok, amit egyszerűen nem lehet hibátlanul megcsinálni. Javasoljuk a rendszeres fékellenőrzést ezen típusoknál! De nem csak ez lehet: ha a belső fékbetét kopott el a féknyereg dugattyúja akad vagy nem müködik megfelelően, ezért ezt javítani vagy cserélni kell!Ha a külső fékbetét kopott el a féknyereg akadozásást mutatja, ebben az esetben a féknyereg teljes tisztítása, a czuszkák megkenése rézpasztával, rézsprayval elengedhetetlen. Esetleg a fékcsuszkák cseréje is indokolt!
  • Zsíros vagy fékolajos fékbetét. Ez szintén lehet szerelési hiba is, ha beszerelés pillanatában is volt már ez a jelenség. Teljes zsírtalanítás és tisztítás és a hiba elhárítása a feladat (féknyeregből szivárog a fékolaj).Zárvány a fékbetétben
  • Üveges felület. Vagy extrém nagy és hosszantartó fékezés – hegyről le – vagy rossz minőségű termék. Ezt mindenki el tudja dönteni.
  • Elkopott fékbetét. A fékrendszer ellenőrzése legyen rutin! Mondjuk, ha olajat cserélünk vagy cseréltetünk, nézzük meg a fékjeinket. Ha a fékbetét súrlódó anyaga 2 mm alá kopott, akkor mindenféleképpen azonnal cseréljük ki.
  • Repedezett fékbetét. Oka lehet pl.: az alacsony mechanikai szilárdság magas hőmérsékleten. Fontos, hogy ahol a be van repedezve a betét ott nem fog, és így csökken az elérhető fékhatás.
  • Rozsdás a fékbetét. Egyértelmű jele, hogy rossz minőségű a fékbetét, nem kellően kezelt. Vagy extrém sokáig állt az autó, de mindkét esetben cseréljük le. Most!

Forgalmazott fékbetét márkáink, fékbetét árak(az autótípusra kattintva kereshet):

Bosch, TRW, ATE, Delphi, Klaxcar, Brembo, Ferodo, Denckermann, Valeo, Herth+Buss Jakoparts, Comline, Daco-Germany, Ashika

Gyakori gyártmányok

ALFA ROMEO HYUNDAI MERCEDES-BENZ ROVER
AUDI INFINITI MINI SAAB
BMW IVECO MITSUBISHI SEAT
CHEVROLET JAGUAR MORRIS SKODA
CHRYSLER KIA NISSAN SMART
CITROEN LADA OPEL SSANGYONG
DACIA LANCIA PEUGEOT SUBARU
DAEWOO LAND ROVER PIAGGIO SUZUKI
FIAT LEXUS PONTIAC TOYOTA
FORD MARUTI PORSCHE VOLVO
HONDA MAZDA RENAULT VW