Fékdob

A fékdob használata a történelmet tekintve egészen messzire nyúlik vissza. A kezdetekben, amikor az autók megjelentek java részt csak fékdobokat használtak. Visszaszorulásuk csak akkor kezdődött igazán, amikor megjelentek a piacon a féktárcsák, és hogy miért, azt a későbbiekben taglalom.

Fékdob angolul: Brakedrum

Fékdob németül: Bremstrommel

A fékdob szerepe:

A fékdob a fékezés egyik fontos alkatrésze, melyet a forgó tengelyhez vagy a tengelycsonkhoz rögzítünk.  A fékdob belső felületéhez mechanikai, hidraulikus vagy pneumatikai rendszer segítségével fékpofákat feszítünk, ami a súrlódás hatására fékező erőt hoz létre valamint hőt generál. A pneumatikus rendszerrel csak teherautóknál találkozhatunk /légfék/. Tehát a fékdobnak több szerepe van, egyik hogy a nagy súrlódást kibírja, valamint a súrlódásból adódó hőt hamar elvezesse.  Viszont ez nem egyszerű, ezért nem is találkozhatunk nagy teljesítményű, pontosabban nagy sebességre képes autókon fékdob rendszerrel.

A másik nagy feladata, amiről nem szabad elfelejtkezni, az a kézi fék.  Ezt egy kar vagy pedál segítségével aktivizáljuk. Amikor ezt meghúzzuk, a bowden egy fékkulcsot megfeszít, ami mechanikai úton befékezi a kereket, ezáltal a kocsi nem gurul el.

A fékdob felépítése:

A fékdobot általában öntött vas anyagból készítik öntéssel. A gyárban a fékdobnak a formájáról készítenek egy negatív formát, és abba öntik bele a forró fémet. Egyes dobokon kívülről elhelyeznek különböző bordákat, mely a dob hűtését segíti elő. Fékdobokból nagyjából 3 fajtát különböztetünk meg:  

  • Agyas fékdob
  • Agy nélküli fékdob
  • Féktárcsában kialakított fékdob

Agyas fékdob: Ennek a fékdobnak a különlegessége, hogy itt a dob magába foglalja a kerék csapágyazását is. Ilyen például a klasszikus Golf II vagy Golf III, de sorolhatnék jó pár fajtát. Itt a különbség maximum a csapágyakban lehetséges, lehet kétsoros görgős vagy kúpgörgős csapágy. Ennek előállítása nagy precizitást igényel, mivel a csapágynak a helyét tökéletesen kell kialakítani. Általánosságban elmondható, hogy az ilyen típusú dob ára picivel magasabb szokott lenni, mint az agy nélküli. A másik nagy sajátossága, hogy itt a dobban megtalálható a kerék tőcsavar vagy a kerékcsavar menete, ahova a kerekeket rögzítjük.

agyas fékdob

Nem agyas fékdob: Itt egy natúr fékdobról beszélünk, ez nem tartalmazza a csapágyat. Általában a tengelycsonkon már az agy rajta van, és ezt csak rá helyezik. Bizonyos esetekben hasznának hozzá tehermentesítő csavart, de ez már sok autónál az első szerelésnél kimarad. Egy haszna azonban van, mert ha rajta van a tehermentesítő, akkor a kereket egyszerűbb felhelyezni, nem fordul el a dob.

agy nélküli fékdob

Féktárcsában kialakított fékdob: Na, ez egy érdekes találmány. A jármű üzemi féke tárcsafék, de mégis kialakítottak benne egy dobot. de mi a csudának? A kézi féknek. Nyilván így egy esetleges javítás alkalmával ezt is lehet javíttatni, ráadásul speciális tárcsákról van szó. A mérnökök idővel rájöttek, hogy ez egy felesleges és költséges megoldás, manapság már a féknyeregbe van ez a mechanikai rész beépítve.

Dobos féktárcsa

Fékdob hibái:

Szinte már minden csapból az folyik, hogy a fékdob ki kell, hogy bírja az autó élettartamát, de az eladási statisztikák és az autószerelő szakik véleménye nem támasztja ezt alá. Nyilván a fékdob élettartama a karbantartás és felülvizsgálat gyakoriságával hosszabbítható, de nem ez a jellemző. Szerintem nagyban függ attól, hogy milyen a sofőr lába, mennyit fékez, valamint milyen körülmények között használjuk az autót, mivel nyilván, ha egyedül megyek egy orrmotoros autóban súly nélkül, a hátsó kerekekre nem megy akkora fékterhelés, mint az első kerekekre. Ha viszont, meg van pakolva az autó, akkor már igen nagy lehet az igénybevétel a hátsó fékeken. Ezek alapján a következő hiba lehetőségek lehetnek:

Természetes kopás:


Na, ez az, amivel semmit nem tudunk kezdeni, az idő múlásával, még akkor is, ha fékpofákat sűrűn cseréljük, egyszer akkor is elkopik a dob. Ennek meghatározását érdemes szerelőre bízni, mivel minden fékdobnak megvan a legnagyobb átmérője. Jobb szervizekben, ha a pofa megkopik, nem csak azt cserélik, hanem szabályoztatják a dobot, ami annyit tesz, hogy esztergával leszednek a felületéből, ami hatására megint tökéletes felületet kapunk.

Ütni kezd a fékdob:


Ez a hiba akkor fordul elő, ha az előírt dob átmérőt átlépjük, és deformálódik a dob, vagy ha véletlen úgy maradt a kézifék és felhevült a dob. Egyik sem szerencsés, minden esetben a megoldás a csere. Ezt a jelenséget szokták úgy is emlegetni, hogy ovális a dob. Ha fékdob esztergára felteszik a fékdobot és egy érintőt odahelyezünk, azonnal lehet látni az ovalitást.

Törés:


Ezt abban az esetben történhet, ha nagyon elvékonyodik a dob, valamint ha valamilyen mechanikai behatás éri, pl.: ütés.

Fékpofa csere hiányából adódó elkopás, fékdob nyikorgás: A fékpofákat ugye bár, kétféle megoldással lehet rögzíteni a fék vashoz, szegecselve vagy ragasztva. A ragasztásnál kisebb a probléma, mert ott vasig kopik a betét, de a szegecsnél, ha elérjük a szegecs fejét már nagy a baj. Ha nem vesszük észre a problémát, a szegecsek gyönyörű nútot képeznek. Képes olyan mély nútot létrehozni, hogy a dob már szabályozhatatlan és a dob egy az egyben dobós. 

Fékdob hibák, törések

Melegszik a fékdob:


Ez általában több hibára utalhat.

  • Ha a fékdob például agyas és 2 db kúpgörgős csapággyal rendelkezik, akkor szereléskor be kell állítani a hézagot. Ennek hiányában a csapágy elkezd melegedni, ami szorulni fog, és a fékdobnak átadja a hőt. A csapágy ebben az esetben száz százalék hogy dobós, az hogy a dob megúszta a dolgot csak reménykedhetünk. Ha nem mentünk vele sokat akkor talán szerencsénk van, de vannak esetek, hogy a csapágy fészek tönkre megy és lehet akkor dobot cserélni is.

  • Hosszabb ideje nem lett használva a kézifék, amikor behúzzuk, vannak esetek, hogy a fékkulcs beragad, és úgy marad a fék. Ilyenkor is melegedhet a fékdob rendesen, s ha nem vesszük észre időben, a fékpofának hamar vége lesz.

Fékdob szerelése:

Először is tisztázzuk, nem feladatom elvenni az autószerelő munkáját, viszont mindannyian tudjuk, hogy vannak olyan emberek, akik soha semmilyen körülmények között nem vinné el az autóját szervizbe. Mindazon által érdemes tudni, hogy egy biztonsági berendezésről beszélünk, ami helytelen szerelés esetén akár katasztrofális is lehet.

Van azonban pár szabály, amit mindenféle képen érdemes betartani, ha belekezdünk:

  1. A fékdobok javítását, esztergálását mind a két oldalra, egyidejűleg végeztessük el, ha ez elmarad, a két oldal nem lesz egyforma és a pofák nem egyformán fognak dolgozni az autón nagy lesz a fékeltérés, egy esetleges hirtelen fékezésnél az autó hátulja kitörhet.
  2. A súrlódó felületeket minden esetben a szennyeződések miatt zsír és portalanítsuk, erre a legalkalmasabb eszköz a féktisztító spray.
  3. Ha kúpgörgős csapágy van a dobban, az legyen tökéletesen bezsírozva és a megfelelő hézag beállítva.
  4. Egy nagy valószínűséggel nagyon elkopott fékdobot nem érdemes leszedni egyedül, csak abban az esetben, ha mindenből van nálunk új abból, ami oda kell, mivel az esetek túlnyomó többségében, amikor vesszük, le a fékdobot a fékdob belső vállában megakad a fékpofa és csak roncsolással jön le róla.
  5. Fékdob szerelésekor mindig állítsuk a pofákat alaphelyzetbe, ez minden típusnál más és más, van, amelyiket pikk-pakk meglehet oldani, van, amelyikkel egy avatatlan kéz akár egy fél napot is elgörcsöl.
szerelési anyagok

Fékdob Tuning:

Ez így ebben a formában nem igaz, inkább nevezzük optikai tuningnak. Ez annyit tesz, hogy a fékdobot lefestik valamilyen színre /piros, zöld, sárga/. Azt azonban sokan nem tudják, hogy nem mindegy milyen módon, és mivel fessék le a fékdobot. Mindenekelőtt a fékdobot teljes mértékben meg kell tisztítani, el kell távolítani a rozsdát és az egyéb szennyeződéseket. 
Ezek után, ha azt akarjuk, hogy sokáig rajta legyen érdemes hőálló festéket venni. Szerintem erre a legcélravezetőbb a spray-s kiszerelés. Egy dologra azonban vigyázzunk, ne fújjunk a súrlódó felületre illetve olyan helyekre, ahol ez problémát okozna, pl.: csapágy fészek.

Fékdob és féktárcsa összehasonlítás

És amit az elején ígértem itt megtudhatjuk, miért váltották le a tárcsák a dobokat. A fékdob a pofák kopása során keletkező port /ferodor por/ a fékdobban gyűjti össze, ezáltal hosszú távon a fékpor mennyisége minimális fékerőt fog elvenni, ezáltal rosszabb lesz a fékhatás. Ezzel szemben a féktárcsánál a fékbetét kopásából eredő por azonnal távozik, ráadásul a tárcsának jobb a hűtési dinamikája, mint a fékdobnak.

optikai tuning fékdobok

Fékdob rendelése web áruházban:

A fékdobot minden esetben az autó paraméterei alapján kell keresni, de vannak olyan esetek, amikor még ezzel a megoldással is két vagy akár három találat is lehetséges. Ilyenkor két lehetőségünk van, vagy szétszedjük és megmérjük, egy mérőszalaggal vagy fékdob tolómérővel az átmérőjét, ezzel viszont megvan az esélye annak, hogy ha törik valami, akkor az autó marad felbakolva, vagy ha nem akarunk a szétszedéssel bajlódni, alvázszám segítségével segítünk kiválasztani a megfelelő alkatrészt.

Amire még érdemes odafigyelni rendelésnél, hogy az átmérőn kívül még a szélessége is mérvadó lehet egyes típusoknál. A fékdobok ára mindig darabár, tehát rendeléskor mindig két darabot kell kérni.