Féknyereg

A tárcsafék egyik fő eleme a fék nyereg. Ha egyszerűen szeretnénk megfogalmazni annyi a feladata, hogy a féktárcsa súrlódó felületére rá nyomja a fékbetétet, ekkor elkezd súrlódni, és szépen megállítja az autót.

Féknyergek bevetésre várnak

Féknyereg működési elve:

A féknyeregben van egy vagy több dugattyú, melyet a fékpedál taposásával szabályozunk. Amikor a fékpedálra rá lépünk, akkor a fék pedál karjával egy munkahengernek a dugattyúját mozdítjuk. ilyenkor a munkahenger dugattyúja előtt lévő folyadékot préseljük tovább, amely a féknyeregben lévő dugattyút kifelé eltolja. Ha a pedált fele engedjük, a féktárcsa mozgásából adódóan a dugattyúnál lévő folyadék visszaáramlik és elválik a fékbetét a féktárcsától. Ahhoz, hogy mi ebből szinte semmit ne vegyünk észre, és a reakciónk után szinte azonnal működjön, a fék arra van szükség, hogy a rendszernek teljesen töltöttnek kell lennie, úgy hogy abban nem lehet légbuborék, hogy miért azt a későbbiek tárgyaljuk.

Féknyereg felépítése:

A féknyereg, attól függően, hogy milyen rendszerről beszélünk igen kevés alkatrészből áll.

  • Féknyereg ház
  • Féknyereg dugattyú (1, 2 vagy 4)
  • Karmantyú
  • Porvédő
  • Légtelenítő
  • Kézifék kar (Hátsó féknyereg esetén)
  • Opcionálisan csúszka, mivel nem mindegyikben van benne, sok esetben a féktuskóban van kialakítva
Féknyereg felépítése

Féknyereg típusok:

A féknyereg típusa attól függ, hogy hol használják, és általában az autó teljesítménye is befolyásolja. Tehát lehetséges:

  1. Úszónyerges
  2. Fix nyereg

Úszónyereg:

Az autók nagyobb hányadát ilyen féknyereggel szerelik. Itt a féknyerget egy úgy nevezett féktuskóra szereljük fel úgy, hogy a féknyereg és a féktuskó között van kettő darab fék csúszka, amely a nyereg „úszását” megoldja. Ilyenkor a féknyereg 1 vagy 2 dugattyús lehet. Fékezéskor a dugattyú kimozdul és az egész nyerget mozgatja. Ilyenkor a nyereg házrész e úgy van kialakítva, hogy dugattyúval szembeni rész ráilleszkedik a fékbetétre és azt húzza magával. Az, hogy a mi fékrendszerünk milyen megoldással van szerelve az, az autó gyártótól függ. Nem lehet általánosítani, hogy olyan a Renault, mint az Opel megoldása. Távol vannak egymástól, de a működési elvük ugyan az.

úszó féknyereg

Fix nyereg:

Itt nincsen sok kérdés. A féknyereg úgy van kialakítva, hogy a tárcsa mindkét oldalán dugattyú segítségével feszítjük rá a betétet a tárcsára. Ez igen ritka, inkább a nagyobb teljesítményű vagy teher járműveknél találkozhatunk vele. Oka egyszerű, igen költséges, ráadásul felesleges is lenne, mondjuk egy 1.2 motorral ellátott Corsara.

fix féknyereg

Féknyereg hibái:

A féknyeregnek kevés hibája van és ritkán is hibásodik meg, ha viszont baja van sok esetben csak cserével orvosolható. Nézzük a hibákat:

Fékdugattyú megszorul:

Általában a fékdugattyú megszorulását az okozza, hogy a porvédőjén keresztül bejut a víz és ott korrózió képződik, amitől megszorul a dugattyú. Ennek két megoldása lehet, vagy veszünk egy felújító készletet, és ha szerencsénk van, ennek cseréjével megoldódik, vagy csere. Nyilván a szerelő mondja meg, melyik megoldással érdemes próbálkozni. Azt azonban tudni kell, hogy a tömítések cseréje nem mindig tuti siker recept.

A dugattyú mellett elfolyik a folyadék.

Ebben az esetben, 90 százalékban a karmantyúk cseréje megoldást jelenthet.

Beszakad a légtelenítő csavar:

Na, ez egy faramuci helyzet. Az autóban a fék folyadékot 2 évente ki kellene cserélni, mivel ez egy olyan anyag, ami ugyan úgy elhasználódik, mint a motorolaj, ráadásul van az a fránya tulajdonsága, hogy a levegő nedvességét megköti, tehát víz molekulák kerülnek a fékfolyadékba. Tehát ha a szerelő épp cserélné ezt a folyadékot, és a légtelenítő beleszakad, igen zsebbenyúlós probléma. Ilyenkor sok esetben féknyereg cserét kell alkalmazni. Az csak egy mellékes zönge, hogy egy ügyes szerelő, ha ki tudja venni a beletört darabot, akkor egy másik légtelenítővel tudja azt pótolni.

Fékdugattyú fékbetétre felfekvő felületének kopása:

Ez igen ritka, általában akkor fordul elő, ha nem figyeljük a fékek állapotát. Sajnos láttam már olyan fékdugattyút, amelynek a felülete megkopott, és kifordult a nyeregből. Figyelni kell rá, mivel ilyenkor a dugattyú akár blokkolhatja a kereket, ami baleset veszélyes.

A féknyeregnek nagyjából ennyi hibája lehet, viszont nem lehet elmenni amellett, hogy a féknyereg a féktuskóval együtt alkot egy egészet, és itt még lehetnek problémák, melyekről érdemes egy pár szót ejteni. A féktuskó ad helyet a legtöbb esetben a fék csúszkának. A fékcsúszka is 3 pontosabban 4 részből áll. A csúszka a porvédő és a csavar, ami rögzíti a féknyerget a csúszkához. A negyedik alkatrész az maga a tuskó, pontosabban az abban kialakított csúszka fészek. 

Ennek a hibájával már többet találkozhatunk. Ha a porvédő megszakad, akkor csak idő kérdése, hogy mikor fog egy szép kis korróziós szorulás kialakulni. Ez aztán több hibát produkálhat, például nem fognak a betétek egyszerre kopni, vagy a betét ferdén kopik, vagy ha sokat áll, egyszerűen megszorul az egész.

Féknyeregnél alkalmazott közlő folyadék, azaz fékolaj:

A köznyelv hibásan alkalmazza azt, hogy fékolaj, mert ma már nem olaj, hanem egy speciális folyadék. Ez a folyadék közli a lábunk által kifejtett energiát a féknyeregre. Ahhoz hogy ezt teljesíteni tudja számtalan tényezőnek kell megfelelni, többek között, nem lehet összenyomható, bírnia kell a magas hőmérsékleti ingadozásokat. Amikor a rendszert feltöltjük fék folyadékkal, a rendszerből el kell távolítani a légbuborékokat, mivel a levegő a folyadék rugalmasságát eredményezhet, ami a fékerő romlását eredményezheti. 

És hogy miért kell cserélni, kétévente? Mivel a fékolaj a féknyergen keresztül igen nagy hő terhelésnek van kitéve, egy idő után elhasználódik, valamint a betöltő nyíláson keresztül minimális levegő bekerül a rendszerbe. Amint a folyadék a levegő vizatartalmát megköti, a hőtől légbuborékok keletkeznek. Ezt a laikus sofőr két év alatt nem veszi észre, mivel minimálisan változik csak a fékhatás, ez akkor látványos, amikor kicseréltetjük a folyadékot. Ilyenkor az tapasztalható, hogy az új folyadékkal ugyan olyan fékpedál erő használatánál szinte megfejeljük a szélvédőt.

Féknyereg javítása:

A fék egy biztonsági berendezés, aminek egy hibás szerelés esetén nem csak anyagi vonzata lehet, hanem még emberi életet is követelhet. Minden esetben érdemesebb szerelőhöz fordulnunk. Viszont vannak emberek, akik éreznek affinitást magukban és mégis neki állnak bütykölni. Vigyázni kell, arra, hogy közvetlenül megállás után soha ne szereljünk féket mivel ekkor az alkatrészek hőmérséklete igen magas és égési sérüléseket szenvedhetünk. Amit érdemes tudni még, hogy a féknyereg dugattyúinak visszanyomásához szükség lehet speciális szerszámra, amely saját szerszámaink között nem biztos, hogy megtalálható.  

A féknyereg javításánál egyéb esetben sok szerszámra nincsen szükség, a porvédőt egy gyűrű tartja, a dugattyút a fékpedál segítségével óvatosan kinyomjuk. A dugattyú megtakarítására drótkefét és maximum, polírozó papírt használhatunk, más mechanikai tisztítás tönkreteszi a dugattyú felületét, és hamar újra korrodálódhat. Amire még szükségünk lesz az egy kis réz paszta, melynek magas a hő tűrő képessége. Ezzel kenjük meg a csúszkákat, és azok hosszabb távon fognak tökéletesen működni.

Ja, és majdnem kihagytam a legfontosabbat a féknyereg felújító készletet, melyet nálunk Auto-Fren illetve Quick Brake márkában lehet megrendelni, ha pedig a javító készlet nem elegendő, akkor komplett nyeregből lehet Bosch, TRW, ATE, Delphi, Quick Brake, Elstock, Delco Remy

Féknyereg javító készlet

Féknyereg innovációk:

A féknyereg egy olyan elem, amin nagyon sokat nyilván nem érdemes változtatni, mégis ide is bekerült az elektronika. A hosszabb távú jövőben a fék nyerget szeretnék teljesen elektromossá alakítani, mivel jóval könnyebb lenne és viszonylag gyorsabban is reagálna, viszont egy esetleges meghibásodás esetén katasztrófához is vezethetne. Amit viszont már ma is megtapasztalhatunk, az a nagyobb márkáknál már megjelenő elektromos parkolás segítő (EPB) mely a hátsó fékeknél váltja ki a kézifék kötél és a fékkar funkcióját. A másik technika, amit még csak a felső kategóriás autóknál alkalmaznak, ahol már mind a négy féknyeregnél van elektromos motor. 

Ez nem a fékezést segíti, hanem az ellenőrzést. Például álló helyzetben az autó Ön tesztet végez és megfékezi elektromosan az összes kereket, ezzel ellenőrizve a rendszer épségét, ráadásul ezzel csináltak egy biztonsági funkciót, hogy biztosan ne akarjuk otthon bütykölni. Ha az autóban szeretnénk fékbetétet cserélni, kell egy műszernek lenni otthon, amivel a dugattyút alaphelyzetbe állítatjuk, mivel csak így lehet megbontani a féket. Valamilyen szinten ez jó, mert így biztos, hogy szakműhely cseréli, viszont hátránya hogy újabb plusz költség a betétcserénél.

Elektromos féknyereg

Féknyereg Festése:

Nagyon sok helyen látni, hogy a féknyereg szépen le van festve pirosra, vagy sárgára, akár kékre. Egy pár dologra figyeljünk oda, ha mi magunk végezzük a festését.

  • A féktárcsa ne legyen festékes, mert a festéken a fékbetét nem fog megfelelően fogni.
  • Minden csatlakozási pontot takarjunk le, ne legyen festékes, mert utána csak probléma lehet vele egy esetleges javításnál
  • Ügyeljünk arra, hogy a festék hőálló legyen, mert a 5., 10. fékezés után a nem megfelelő festék lepereghet róla
Féknyergek optikai festése

Minden  jog fenntartva !