A féktárcsánk menetközben folyamatosan forog. Ha rálépünk a fékre, akkor a fékbetét közeledik a féktárcsához és összeérnek. Ekkor az a mozgási energia, ami a sebességből és a kocsi súlyából ered, hővé alakul át. Minél nagyobb egy kocsi súlya és minél nagyobb sebességgel halad annál jobb fék alkatrészek kellenek rá, és itt nem csak a féktárcsáról beszélünk, hanem minden kapcsolódó alkatrészről: fékbetét, féknyereg, fékcső, főfékhenger, fékolaj. A féktárcsák az autóink súlyával és sebességével folyamatosan fejlődnek. Kezdetben elég volt mind a négy kerékre a fékdobot használni, az első tengelynél hamar váltott az emberiség féktárcsákra.


Féktárcsa fajták

Féktárcsa autótípus és ár szerinti kereső

Kezdetben voltak a sima féktárcsák 10-12 mm vastagsággal. Aztán jött a hűtött féktárcsa, ami jóval nagyobb hőelvezetésre képes, mint a hagyományos teli tárcsa. A hűtött féktárcsák legtöbbje még mindig az alap, a féktárcsa lap között sugár irányú egyenes bordák. Egy kis görbítés a bordákon, máris jobb hatásfokú féktárcsát kapunk, hiszen ez jobban szellőzik, jobban kivezeti forgás közben a hőt. A fejlesztések természetesen nem álltak meg és egyre bonyolultabb ventilációs tárcsák kerülnek az új autókra. A fejlesztési irány a maximális hőelvezetés minél rövidebb idő alatt, a féktárcsa minél kisebb deformációja mellett. 

Az új féktárcsákon megjelenő csepp és kör profilú terelő elemek mind-mind a jobb fékhatást szolgálják, amelyek a nagyon gondos tervezések eredményei. A nagyobb teljesítmény igénnyel természetesen nő a féktárcsák átmérője is, melynek korlátot személyautóknál csak a felnik belső átmérője szab.  Pl.: egy BMW 5 GT 3,0 D-nek 348 mm átmérőjű féktárcsája van, nagyjából ennyi a felső határ. 

A fékünket Mi is kicserélhetjük házilag otthon, ha ezt bevállaljuk és van egy fékpadunk otthon. A féktárcsánkon nagy teher van, de alapvetően egy egyszerű termék, aminek a cseréjekor az „alapeszme”: a gondosság. A féktárcsa bázis felülete minden esetben az a felület, amivel a kocsihoz rögzítjük, ez a féktárcsa agy részének belső fele. A féktárcsát jellemezően egy agyra fogatjuk fel, ami lehet egy kerékagy, amiben van egy kerékcsapágy vagy agyas kerékcsapágy (ilyen kerékcsapágy mondjuk Opel Astra G). 

Na, ezt a felületet kell nagyon alaposan megtakarítani, minden ott található szennyeződéstől legyen az rozsda, reve, homok, fékolajos cucckombo, bármi! Miért kell letakarítani ezt a felületet? Ha ott marad egy fél milliméteres rozsda darab az előző féktárcsáról ez a féktárcsa futó felületén már óriási kilengést ad a tárcsának és szétrázza az autót a fékezés ideje alatt. Másik fontos mozzanat a féktárcsa szerelésekor a futó felület zsírtalanítása. Használat közben ez természetesen leég, de a fékszerelés után ne az legyen az első mondatunk „Nini egy fa!”

Féktárcsa fajták

A féktárcsák anyag összetételéről általában kevés információnk van GG20 öntött vas vagy GG15HC nagy széntartalmú öntött vas. A korszerű nagy fékteljesítményt igénylő féktárcsák inkább már az útibbikból készülnek, mert sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a hagyományos öntvény. A GG15HC(nagy széntartalmú) előnyei:

jobb hő vezetőképesség

rezgések ellen jobb alkalmazkodás

jobb kopásállóság

repedések elenni nagyobb „tolerancia” 


Miért üt a féktárcsa?

Munkánk során igen kevés alkalommal találkoztunk kifejezett féktárcsa gyártási vagy tervezési hibával. Az esetek túl nyomó többségében vagy a féktárcsa szerelési hibája vagy a fékbetét szerelési hibája vagy a futómű elhasználtságának (szilentek, gömbcsuklók) hibájából lett rossz a féktárcsa. Természetesen ebbe nem számít bele a tárcsa használatból eredő kopása. Ezeken az ábrákon jól látszanak a féktárcsa hő terhelései és annak hőre bekövetkezett deformációi! Itt egy teszt alatt közel 500 fok a súrlódó felületen mért hőmérséklet, és mindössze 0,022 mikrométer a deformáció! A hő csökkenésével a deformáció is csökken.


A féktárcsa hő hatására bekövetkezett deformáltsága  

féktárcsa deformálódása

A féktárcsa fékezéskori hő térképe


Féktárcsa hőtérképe

Az első leggyakoribb hiba ezen a két ábrán jól levezethető, az pedig a féktárcsa megégése, felüvegeződése. Normál esetben ezt az 500fokot utcai autónál nem könnyű előidézni városi menetben szinte lehetetlen, autópálya menet Németországban (200-nál satu) talán, hegyi menetben akár.”Hegyes völgyes szerpentines gyilkoljuk a féket” menet közben akár elérhetjük a 700 fokos tárcsa hőmérsékletet is! Ott már a hagyományos féktárcsák közül csak a magas széntartalmú ötvények élhetik túl ezt a terhelést. Ha ilyen tárcsát lát megpróbálható a féktárcsa esztergával való megmunkálása, de a nagy hőmérsékleten elszíneződött tárcsa, anyag szerkezetében is változás állhatott be, így annak cseréje szükséges!

Üt a féktárcsám! Ráz a kormány, csak nem a féktárcsám üt? A féktárcsa ”vezető” hibája, aminek számtalan oka lehet. Nézzük meg, hogyan tudunk majdnem teljes bizonyosságot szerezni, hogy a féktárcsánk vagy esetleg a fékdobunk üt.

Ha kigyorsításnál és fékezéskor is üt, mozog a kormányunk akkor vagy a felni vagy a gumival lehet problémánk. Irány a gumis, ellenőriztessük mindet! Ha ezek után is fennáll a probléma, akkor nézessük meg a fékünket! Ha csak fékezéskor üt, ráz a kormányunk, akkor nagy valószínűséggel a fékünk rossz. Ha ehhez még valamilyen rendellenes hang is előjött akkor egyértelmű: Fék ellenőrzés!

A féktárcsa hibák és annak okai:

->Túlhevült a féktárcsánk és nem bírta, elhajlott. Csere.

Égett féktárcsa túlhevült

->A gondatlan szerelés miatt, valami ott maradt a kerékagy és a féktárcsa között. Valószínű csere.

->Enyhén vagy nagyon meleg féktárcsára egy kis víz került, esetleg nem is az egész felületén. Csere.

->Gyárilag kiegyensúlyozatlan. Igen ritka jelenség és már az első métereken jelentkezik. Garanciáztassuk le garantált a végeredmény.


Zárvány az öntvényben magában a tárcsában. Ez csak ott fordulhat elő ahol nincs kellő minőség ellenőrzés, röntgen vizsgálat a gyártás során. Ez is mehet garanciára. 

Féktárcsa zárványok

Előfordulhat, hogy a tárcsa „csak” foltokban égett meg és mellette meg is repedezett. Hasonló, mint a fentiekben leírt, de itt reagált a fém.

Féktárcsán bemaródások. A felületén nem egyenletes kopás látható, ami különböző keménységű és súrlódási együtthatóval rendelkező felületek kopásából ered. Magyarul vagy valamilyen idegen anyag kerülhetett a tárcsa és betét közé vagy a fékbetét anyaga nem homogén –rossz gyártás technológia. Sajnos ebben az esetben mindent cserélni kell, betét és tárcsa.

Általunk forgalmazott féktárcsa márkák, Ashika, Ate, Brembo, Bosch, Delphi, Febi, Japoparts, TRW, Valeo, Maxgear, Mintex Textar Meyle

féktárcsa törve, törött