Gázolajszűrő

Az üzemanyagszűrő régen egy egyszerű csavaros technika volt sok minden okosság nem volt benne, egy alapos iparos munkával jól működött, maximum -40 foknál beparafásodott, de ennyi. Ez ma már nem igaz! A commonrail rendszerek megjelenésével ugrásszerűen megnőtt a gázolajszűrők feladata, még olyan problémákkal is szembesültek a fejlesztők és gyártók, amikkel az idáig nem kellett foglalkozniuk.

Gázolajszűrő felépítése

Az üzemanyagszűrők segítenek megvédeni a legdrágább alkatrészeket azáltal, hogy kiszűrik az idegen részecskéket, amelyek károsíthatják az üzemanyag befecskendező rendszert. A sérült és koszos üzemanyagszűrő gyenge teljesítményt, nagyobb fogyasztást és bizonyos esetekben a motor teljes leállítását eredményezheti. Még a legkisebb részecskék is jelentős kopást és tömítetlenséget okozhatnak a motorban is.

A környezetvédelem egyre tudatosabb térnyerésével a káros anyag kibocsájtás csökkentése miatt a dízel motorokra egyre komolyabb szabványokat szültek,melynek eredménye a ma már(2014. szeptembertől) használatos EURO 6 szabvány is.

Minél szigorúbb a szabályzás, annál tökéletesebb és tisztább égés kell a hengertérben, és annál tisztább szűrés kell mind a bemenő(üzemanyag, levegő) mind a kimenő (kipufogó gáz, szabályzás)oldalon. Természetesen nem csak a környezetvédelem miatt, hanem az egyre nagyobb fajlagos teljesítmény igénye miatt is nőtt a motorok teljesítmény, mára egy dízel motorban, akár már 100LE/ 1000 köbcenti is „kisajtolódik”.Mindezek mellett, megjelent a dízel üzemanyagban a biodízel is, ami hasonló, de azért eltérő tulajdonságokkal bír. A biokomponensek bekeverésének mennyiségét a 2010-es magyar bioüzemanyag-törvény 4,9 energiaszázalékos bekeverésre kötelezi a kutakat, amely 7 % térfogat résznek felel meg.

Gázolajszűrő alap típusai

A gázolajszűrök az alábbi tulajdonságoknak kell, hogy megfeleljenek manapság:

  • kicsi, akár 2 mikronos szűrési feltétel
  • a világon bárhol ugyan az a szűrő használata, úgy, hogy az üzemanyagok keverése és tulajdonságai eltérnek
  • biodízelben található mikroorganizmusokkal szembeni  ellenálló képesség, tömítések, papírok és a műanyag alkatrészek esetében
  • hidegindításkor szükséges üzemanyag melegítése, fűtése
  • a gázolajban található víz kiszűrése legalább 95%-os arányban
  • minél kisebb környezeti terhelés miatt, kis anyag szükséglet(papír betét csere)
  • valamint a víz és vízszint érzékelők, ill. nyomásérzékelők használata.
  • 50.000 kilométeres csere periódus, amit jelenleg, csak a flottaüzemeltetők tartanak be.

Egy jó minőségű szűrő mindegyik problémára ad megoldást, és ha lehet ne spóroljunk a gázolajszűrővel, hiszen igen komoly ára van egy porlasztócsúcsnak a commonrail motorokhoz, 80-180,000 forint per darab. Természetesen a probléma nem áll meg csak a porlasztócsúcsoknál, annak meghibásodása közvetlenül felelhet a motor teljes tönkremeneteléhez. A tudatos karbantartás a gázolajszűrők esetében garantáltan meghozza a befektetést, amit több éves tapasztalatból mondok! Hány ezer kilométerenként cseréljük le a gázolajszűrőnket? 

Tapasztalat szerint a gyártók ebben optimisták, pontosabban magyar viszonyokhoz képest optimistábbak. Nagyon sokat javult az elmúlt időszakban a dízel üzemanyagok minősége, de még így is több a garanciális történet, mint tőlünk nyugatabbra. Fontosnak tartom, hogy a gépkönyvben kiadott kilométer futásteljesítménynél használjuk a 2/3 szabályt, azaz egy 50,000km csereperiódus esetében kb 30,000 kilométernél cseréljünk gázolajszűrőt, 20,000 csereperiódus esetében kb 13-14,000 kilométernél cseréljünk gázolajszűrőt.

Gázolajszűrő kínálatunk

Milyen márkákat használjunk?

Természetesen a nagy márkák a szűréstechnikában nem véletlenül nagy nevek. Nyugodt szívvel ajánlom Bosch, Mann Hummel, KnecthMahle, Coopersfiamm, Delphi gázolajszűrőit. A nagy múltú gyártók már nem egy fajta szűrőanyagot használnak, hanem 2 vagy 3 rétegű kompozit szűrőpapírt. Ha ezek árai túllépik a keretet, akkor használhatunk olcsóbb szűrőket is, esetlegesen rövidebb csereperiódussal, mert még így is tisztább a szűrőnk mintha nem cserélnénk le. A Filtron, Jakoparts, Champion márkákat javasolnám ebben a kategóriában.

És hogy hol tart most a szűréstechnika?

Az új dízel motoroknál nagyon tiszta – pontosabban rendkívül tiszta – üzemanyagot kell használni. Az akár 2400 bar nyomáson dolgozó porlasztócsúcsok tiszta, 4 mikrométernél kisebb szennyeződésekkel lehet csak több százezer kilométert használni (az emberi haj, mint tudjuk 40-150 mikrométer vastag). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 1000 darab szennyezőanyagból mindössze 3 juthat át az üzemanyagszűrő tiszta oldalára. Ehhez az eredményhez nagyon kifinomult „szűrőket” kell, használjunk. 
Szándékosan tettem idézőjelbe a szűrőket, mert a legdurvább szűrőpapír már 3 rétegű, első réteg egy teljesen szintetikus szálas réteg ezután következik egy cellulózból és üvegszálból készült réteg és a harmadik befejező szakasz pedig egy tiszta cellulóz szakasz, amely felfogja az esetlegesen leszakadozó üvegszál darabokat. A fő szűrést egyébként a második szakasz végzi.

Üzemanyagszűrő papír mikroszkóp alatt

Honnan tudom hogy az üzemanyagszűrő hibás?

Nehéz egyértelműsíteni, hiszen sok mindenek kell, hogy jól működjön az autózás közben. De azért a tippeléstől jobb támpontokat is tudunk adni hozzá például:

-nehézkes hidegindítás

-bűzös indítás

-fehér vagy fekete füst

-a fordulatszám nehezen pörög fel és nem éri el a maximális értéket, lusta a kicsike

-kopogó vagy durrogó kipufogó hang

-fokozott fogyasztás

Tanácsolom, először ne a legrosszabbra gondoljunk, ha a motor rosszalkodik. Cseréljünk olyan alkatrészeket, amelyek összefüggésbe hozhatóak a fenti problémákkal, hiszen egy autószerelőnek sem feltétlen menne azonnal a hiba megállítása. Cseréljük az üzemanyagszűrőt, a légszűrőt valamint izzítógyertyákat. Természetesen ezt egy benzines autóval is megtehetjük, csak abban ne keressünk izzítógyertyákat csak gyújtógyertyákat.

Üzemanyagszűrő elhasználódása