gyújtás kábelek

Gyújtáskábel

A gyújtáskábel a gyújtás azon elem, amely a trafó által közölt nagy feszültséget az elosztótól vagy közvetlenül a trafóról a gyújtógyertyára vezet. Ezáltal követelmény, hogy jó legyen az elektromos vezető képessége, valamint kibírja a motor által leadott hőmérsékletet.

A gyújtáskábel felépítése, típusai:

Hiába egyszerű a feladata, még is nagy az elvárás ettől az alkatrésztől. Belsejében olyan vezetőnek kell lenni, ami jól adja át a feszültséget a legkisebb veszteség mellett, és mind amellett még rugalmas is. Kezdetek kezdetén, amikor még minimálisak voltak az autókban az elektromos berendezések, még alumínium kábelek is jók voltak, minimális szigeteléssel. Viszont azt a tudományos szaklapok is és fizikai ismereteink alapján tudjuk, hogy az a vezeték, amelyiken áram halad át, még ha kicsi is, akkor is elektromágneses teret hoz létre és hőt generál. Ezen a kábelen igen nagy feszültség megy át, tehát jó nagy mágneses tere van. Az alumínium kábel a nagy feszültség miatt nem sokáig volt helytálló, mivel nagyon melegedett, ezért hamar kiváltották réz kábelekre.

A mai modern autókban már szinte csak réz kábel található. Ezeknek a szigetelése már jóval tökéletesebb, mint az elődeié volt, itt már a réz huzalt körül öleli egy szilikon réteg, majd a külső gumírozott borítás. Annak érdekében, hogy kicsi legyen a mágneses mező, beállított ellenállása van a kábelnek, így nem zavarja az elektromos berendezéseket. Vannak olyan motorok, ahol nem megfelelő a réz kábel, mivel nagyobb teljesítményre van szükség, ilyenek pl. a versenyautók, ezeknél karbon szál van a réz helyet. A kábel két vége még kulcsfontosságú, ennek az alakját úgy találták ki, hogy a gyertyára valamint az elosztóra vagy trafóra tökéletesen csatlakozzon, valamint a körülötte lévő gumi dugó tökéletesen illeszkedjen a gyújtógyertya porcelán részére illetve a fedélhez, valamint a trafóhoz. A gumikupakok meggátolják a keletkező pára és egyéb felcsapódó folyadékok beszivárgását.

A gyújtókábel szerkezeti felépítése

Gyújtáskábel hibák:

A gyújtáskábelek hiába egyszerű alkatrészek mégis számtalan meghibásodási lehetőség adódhat, de általánosságban kimondható, hogy a helytelen javítási vagy karbantartási műveletekre vezethető vissza a tönkremenetelük oka. Lássuk a legtipikusabb hibákat:

Gyújtókábel szakadás:

Ezen nagyon nincsen mit magyarázni, hiszen ha szemmel látható a szakadás, nincsen más megoldás csak a csere. Ez igen ritkán fordul elő, legtöbb esetben valamilyen rágcsáló az oka /nyest, patkány/. Bár egy esetben mi okozzuk a kábel szakadását, ha valaki nem megfelelően akarja a kábelt lehúzni, és nem a csatlakozót, hanem a kábelt fogja, simán tönkretehetjük.

Gyújtókábel burkolat berepedezése:

A burkolat alapanyaga gumi, ami mint tudjuk az idő előre haladásával bekövetkezik. Oka, hogy a gumilágyító anyaga a hő hatására távozik a gumiból, ezáltal megkeményedik és berepedezik. Nincs más teendőnk, csere.

Mechanikai meghibásodás

Gyújtókábelen oxidált csatlakozási pont:

Itt már több probléma is lehet. Az egyik, amit mi magunk is meg tudunk akadályozni, hogy mosatásnál, ha magas nyomású mosóban mossák, a víz képes bejutni a szigetelés alá. Ha minimális kerül be, akkor észre sem vesszük, mert az autó működését nem befolyásolja, viszont egy kémiai folyamat az oxidáció beindul és csak idő kérdése mikor lesz probléma. Tehát, érdemes mosatás után alaposan kiszárítani a kábel csatlakozási pontjait, bár aki már mosatott az tapasztalhatta, hogy utána az autó olyan, mint a bakkecske.

A másik verzió, hogy itt is elöregszik a gumi és már nem olyan jó a tömítő képessége. Ebben az esetben elegendő egy ködös, párás reggel, és már kész is a baj. Az oxidáció által megnövekszik a kábel ellenállása és már nem adja át a gyújtáshoz szükséges feszültséget. Itt sincs más lehetőség cserélni kell mihamarabb.

Gyújtókábel csatlakozás oxidációja

Gyújtókábel helytelen felhelyezés:

Általában, ha szaki javítja az autónkat, megfigyelhetjük, hogy hallgatózik, miközben felhelyezi, a gyertyára vagy a trafóra a kábelt mivel ilyenkor hallatszódik, vagy a kábelen érződik, ahogy csatlakozik. Ha nem toljuk rá teljesen, képes a saru megégni, rosszabb esetben az ívet blokkra adja le ezáltal le testelődik, és egyből gyújtás kimaradás tapasztalható.

Elhanyagolt motortér, általános karbantartás hiánya: 

Azt se felejtsük el, hogy a gumi elemek, így a gyújtáskábel külső szigetelése a vegyi anyagoknak nem nagyon áll ellen, tehát időszakonként érdemes megnézni, hogy ne legyen olajfolyás, fagyálló szivárgás, ami a kábelekre csapódik le, így is növelve a kábelek élettartamát.

Gyújtókábel szakszerű cseréje:

Mondanám azt, hogy vigyük szervizbe, de mint ahogy a köhögéssel sem megyünk egyből orvoshoz, így ezzel is sokan megpróbálkoznak otthoni praktikákkal.

Az első és talán legfontosabb dolog, vigyázzunk a forró alkatrészekkel, mivel egy üzem meleg motornál igen érdekes levenni a gyertyákról a gyújtókábelt. Gondolom, mindenki tisztában van vele, hogy járómotornál ilyen műveletet nem végzünk el, de aki próbálkozik, annak garantálom megrázó élményben lesz rész:)

Tehát miután leállítottuk a járművet, és egy kicsit hűlt a motor, elővesszük a lenti videón látható fogót (nyilván mindenki rendelkezik, otthon eggyel:) ), vagy kézzel megfogjuk a csatlakozót, majd kb. 90o fordítunk a pipán és kifele húzzuk úgy, hogy a pipa ne billenjen, tehát párhuzamosan jöjjön le. A fordítás nem azért kell, mert bajonet záras, hanem azért mert a meleg hatására a gumi minimálisan oda ragadhat, és ha azonnal kifele húznánk a szigetelést leszaggatnánk. Ezután jön a vizsgálat, amit lentebb taglalunk. Visszahelyezéskor már csak arra kell figyelnünk, hogy a már említett kattanást érzékeljük.

Gyújtáskábel ellenőrzése:

Minden egyes esetben, ha bármilyen külsérelmi nyomot vagy hibát látunk a kábelen, azonnali cserére szorul, amennyiben viszont első ránézésre minden rendben, jöhet a multiméter. A multiméteren a kapcsoló segítségével beállítjuk azt az ellenállás értékhatárt / Ω /, amilyen értéket a kábelnek alapesetben tudni kell. Ez mindig attól függ, hogy milyen a vezető a közepében. Általában a műszert a 20kΩ tartományba kell állítani, az értékek a következőek:

  • réz : 1-6,5kΩ
  • karbon /szénszálas/: Az 1 méteres kábel ellenállás értéke: 10-23kΩ
  • Indukciós ellenállással szerelt kábeleknél: 2,2-8kΩ
  • Az induktív és a szénszál keverékét használva: Az érték kiszámítása a méterenkénti ellenállás alapján szorozva a kábel hosszával, valamint a tűréshatárral

Ha ezeken a határértékeken belül van, akkor a kábel visszahelyezhető.

Gyújtáskábel vásárlása webshopban.

Az autónkhoz a gyártók mindig optimalizálva adják a kábeleket, így nem kell meglepődni akkor, ha a csomagban lévő kábelek hossza nem egyező. És igen sajnos az elmúlt időben trend forduló volt és nagyon ritka, hogy darabjára meg lehet vásárolni a kábelt, majd az összes gyártó szettben ad nekünk kábeleket. 

Minden esetben az autó adatai alapján kell kiválasztani a megfelelő kábel garnitúrát, de ha valami oknál fogva mindenféleképpen kell egy darab kábel, törekedjünk arra, hogy az eredeti kábel hosszával megegyező legyen. Én azt szoktam javasolni, hogy ha a kábeleket lecseréljük az autóról, az egészségesebbeket és a leghosszabbat érdemes megtartani végszükség esetén, mert azt a távolságot még lehet, hogy kibírja, míg haza vagy a szakihoz elérünk vele. Általában a Bosch, Ngk, Beru, Denso kábeleket javasoljuk, bár igen jó tapasztalatok vannak a Mobiletron és Tesla márkákkal is. Amennyiben elakad, hogy melyiket válassza, forduljon hozzánk bizalommal.