Gyújtás rendszer régen

Gyújtótrafó

A benzines autóknál, valamilyen úton-módon meg kell gyújtani az üzemanyag levegő keverékét, melyet jelen esetben gyújtógyertyával oldunk meg. A gyertya viszont csak egy eszköze a szikraképzésnek, gyújtótrafó nélkül semmire sem mennénk vele. A trafó feladata elő állítani azt a feszültséget, ami a gyújtógyertya két pólusa közötti szikraképződéshez vezet.


Gyújtótrafó felépítése:

A gyújtástrafó attól függően, hogy milyen autóban használják, más és más formát ölthet, de a működési elvük egyforma. Valamilyen úton a hálózatban rendelkező 12V feszültségből, olyan áramerősséget kell létrehozni, ami képes a gyertya hézagai között átütési feszültséget generálni. Ezt úgy érték el, hogy a feszültséget bevezették egy tekercsbe, ami egy elektromágneses tekercsben energiát tárol, és a vasmagon keresztül leadja a feszültséget, kvázi, mint egy indukciós tekercs.

Mint ahogyan a képen is látni, a primer tekercs vastagabb szálai jóval kisebb tekercsszámmal vannak ellátva, mint a szekunder oldal, mely jóval vékonyabb tekercs drót. A két tekercselés közé minden esetben, valamilyen szigetelést tesznek, majd az egész tekercselés közepébe behelyezik a vasmagot. Ezeknél a trafóknál a szikraképzéshez minden esetben használni kellett megszakítót, valamint kondenzátort. Ráadásul nem szabad elfelejtkeznünk arról sem, hogy egy trafó szolgált ki minden egyes hengert, tehát igen nagy feszültségre volt szükség ahhoz, hogy minden henger tökéletesen működjön.

A ma autókban már ilyen trafókat nem használnak. Az autó kiképzésétől függően lehet ceruza trafó, vagy sor trafó, vagy olyan trafó, amit a motor egy adott pontjára felhelyeznek, és onnan kábelekkel adja át a feszültséget.

Elődeihez képest ezek már jóval strapabíróbbak, sok esetben akár az autó élettartamáig is bírja, bár vannak olyan típus betegségek, ahol ez könnyen cáfolható és már-már típushibáról beszélhetünk. Ennek a működése már teljesen elektronikus, aminek a feszültségét teljesítmény tranzisztorral hozzák létre. Amit a laikus kívülről láthat ezeknél a trafóknál, hogy gondosan elzárták minden komponensét, hogy még csak véletlenül se lehessen bele nyúlni.


Gyújtótrafó hibái:

A trafók hibái nyilván ma már elenyészőek, még is érdemes róla beszélnünk. Amikor még a trafó külön egységet alkotott, akkor a környezeti tényezők nagyon befolyásolták a működését. Például, képes volt egy párás reggelen hibásan működni, vagy abszolut nem müködni. Ráadásul, ha olyan helyre tették fel az autón ahol még sár is érhette, ott garantált volt, hogy valamikor cserélni fog kelleni. Kifejezetten nem szerette, ha az autón motormosást végeztek, főleg nagy nyomású mosóval, mivel ilyenkor a tömítéseknél szigeteléseknél óhatatlanul is beszivárgott a víz, ami jobb esetben csak pillanatnyi hibához vezetet, rossz esetben a cseréjéhez.

A mai modern ceruza trafóknál is vannak hibák. Itt kevesebb a hiba lehetőségek száma, bár vannak típusok, ahol a mérnökök kicsit alul tervezték a trafót. Általában a meghibásodásukat a hatalmas hő terhelés okozza. Mivel elég kompakt motorokat gyártanak manapság, nem lep meg, hogy a gyújtástrafó bele nyúlik a hengerfej közepébe, kvázi, mint a VW konszern egyes típusainál. Ebből a trafóból sajna, igen sűrű szokott lenni a meghibásodás.



Milyen jelek utalnak arra, hogy tönkrement a gyújtástrafó:

Ezt a legjobban úgy tudnám megfogalmazni, hogy vagy indul, vagy nem. Nyilván, azért ennyire nem hirtelen jelentkezik, általában az egyik jele annak, hogy a trafóval probléma lehet, ha a motornak a gyújtásából 1-1 henger kimarad. Bár ekkor még feltétlenül nem biztos, hogy ez a hiba, mivel az összes gyújtás komponenst érdemes megnézni, mielőtt a trafó vásárlásán gondolkoznánk. Hibafeltárását elsődlegesen úgy tudjuk elvégezni, hogy cserélünk gyertyát, persze csak ha azt nem a megfelelő intervallumban cseréltük, bár ilyenkor is érdemes megnézni a gyertyát mivel egy esetleges gyertyaszigetelés törés is szórakozhat velünk. Ezek után megvizsgáljuk a gyújtókábeleket. Ha hagyományos forgóelosztós gyújtás van a rendszerben, mindenféleképpen vizsgáljuk meg, az elosztófedelet és a rotort is. Ha ez mind rendben van, akkor nagy a valószínűsége, hogy trafó a hibás. Ezt javítani sajna nem lehet, tehát cserélni kell.

Általunk forgalmazott gyújtótrafó márkák:

A weboldalunkon megtalálhat nagyon sok márkát, de mi javarészt az NGK, BERU és BOSCH márkákat szoktuk preferálni, mivel ezek a gyári minőséggel megegyezőek, de léteznek középkategóriások is, mint MOBILETRON vagy ERA gyártmányok. Ha elért a vég, és Nálad is jelentkezett a gyújtástrafó hiba akkor, autódhoz itt találsz megfelelő tarfót.

Egy kis videó a gyújtás jobb megértéséhez.