Autóalkatrész webáruház www.evoauto.hu

A környezetvédelem harcosa: Katalizátor

Katalizátor

KatalizátorA katalizátor a motor azon része, amelyik a jármű károsanyag kibocsájtását csökkenti. Elhelyezkedésileg a kipufogó rendszerben találjuk a csőrendszerbe iktatva, vagy közvetlenül a torokba helyezve.

Katalizátor működési elve

Katalizátorok fajtái

A hibás katalizátor jellemzői


Hogyan működik a katalizátor?

Most kezdhetnénk azzal, hogy tanultuk kémia órán hogy mi és hogy hogyan lép reakcióba, milyen anyag mivel, de nyilván ez az autó tulajdonosok túl nyomó többségét nem érdekli. Az már annál inkább, miért kell a műszaki vizsga során az autót félre tolni, hogyha nem hozza az elvárt környezetvédelmi előírásokat.

Katalizátor felépítéseMindazon által érdemes egy pár szót beszélnünk arról, hogy mit is csinál. Leegyszerűsítve a motor kipufogó gázát bevezetjük egy dob alakú szerkezetbe (katalizátor) ami a kipufogó gázt kémiai folyamatok sorával átalakítja a nem kívánatos anyagokat, olyan anyagokká, amik nem terhelik a környezetet például vízzé és széndioxiddá.

Tehát nem kell meg ijedni, ha a kipufogó végéből víz folyik, mert az természetes és a tisztító folyamat része. Felépítése úgy néz ki, hogy adott egy fém ház, melybe belehelyeznek egy méhsejtes kialakítású kerámia betétet, melyre különböző nemesfémeket hordanak fel, amik a kémiai folyamatot végbe viszik. Méretre akkora kerámia betét a katalizátorba, hogy ha kiterítenénk a földre, egy futballpályát lefedhetnénk vele. A katalizátor tökéletes működéséhez megfelelő hőmérséklet is szükséges, mivel csak akkor tud tökéletesen végbe menni a katalitikus folyamat.

Ez a hő kb. 400-800 fok között van. A régebbi típusoknál még a kipufogó flexibilis cső és a középső dob közé helyezték, melyek lassan melegedtek be és így sűrűbb is a meghibásodási arány, míg a modern autókban már a leömlő torok után teszik közvetlenül, ami sokkal hamarabb bemelegszik, és ez által hamarabb kezd el dolgozni.

Milyen Katalizátorok léteznek és mit jelent, hogy két utas, meg három utas?

A szerelőnél biztos hallottuk már azt a kifejezést, hogy szabályozott, vagy nem szabályozott katalizátor. A nem szabályozott katalizátor azt jelenti, hogy nincsen semmi sem, ami változtatná a katalizátorhoz kerülő kipufogó gáz minőségét, hanem kontroll nélkül megy bele a kipufogó gáz, míg a szabályozottnál minimum egy darab lambdaszonda figyeli a beáramló kipufogó gázt, és elemzés után az jelzést küld a computernek, ami megváltoztatja a keverék összetételét.

Ahol már két szonda van, ott már nem csak a katalizátorba belépő gáz milyenségét méri, hanem már a gáz átalakítása utáni állapotot is, tehát teljes felügyeletben van a katalizátor. Az első szondát szabályzó szondának hivjuk, míg a második szondát diagnosztizálónak nevezzük. Amikor azt halljuk, hogy két vagy három utas a katalizátor, az nem azt jelenti, hogy két vagy három irányba megy be a gáz, hanem hogy két gáz komponenst, alakit át vagy hármat. Minél újabb az autó annál biztosabb, hogy már három gázkomponenst alakít át.

Katalizátor meghibásodás jelei:

                       

Számunkra érezhető jelek, ha rossz a katalizátorunk:Kiégett katalizátor

 
  • fordulatszám ingadozás
  • nagy üzemanyag fogyasztás
  • megtorpan az autó gyorsítás közben

A katalizátornak több féle meghibásodása lehetséges, lehet fizikai vagy kémiai. Fizikai meghibásodásról akkor beszélünk, ha valamilyen külső elem hatására sérülés, esetleg törés következik be. Ilyenkor a szerelő jelzi, hogy valamilyen sérülés érte a dobot. A szerelő meg is kopogtatja a katalizátort, és ha abban csörgő hangot hall, akkor nagy valószínűséggel összeszakadt a katalizátor. Idősebb autóknál sok esetben nem vesszük észre, ha ez a törés bekövetkezik, maximum úgy, hogy megnövekszik az üzemanyag fogyasztás, vagy vizsgán azt mondják, hogy nem teljesíti a környezetvédelmi követelményeket.

Egy fiatalabb autónál már más a helyzet, ha a katalizátor nem működik, azonnal jelez a computernek a szondákon keresztül, és vészüzembe kapcsol át. Sajnos ilyenkor örülhetünk, ha eljutunk az első szerelőhöz, mivel az autó meg is torpan, valamint csak alacsony sebességgel tud közlekedni.

Kémiai problémának azokat nevezzük, amelyek során nem sikerült a katalizátornak átalakítani a gázokat. Ennek több oka lehet, például egy hibás gyújtógyertya, mivel ilyenkor a katalizátorba kerül az elégetetlen üzemanyag, és az a hő hatására a katalizátorban begyulladhat az el nem égett üzemanyag, és kiéghet a katalitikus anyag. Innen jön a záp tojás szag. A másik ilyen eset, amikor valamilyen motorikushiba miatt olajos üzemanyag kerül be, ilyenkor a járatok teljesen eltömődhetnek.

Mire ügyeljünk, ha el akarjuk kerülni a súlyos költségeket?

Ha nem szeretnénk, hogy súlyos károsodás érje a katalizátorunkat, érdemes rendszeresen megvizsgáltatni az autónkat. A gyártók által előírt időközönként ki kell cseréltetni a gyertyát, hogy ne legyen véletlenül sem égéskimaradás. Biztos már mindenki hallotta ezt a mondatot: Ha az autó katalizátoros és lemerült az akkumulátor még csak véletlenül se húzassuk be, hanem bikáztassuk. Ezt azért kell betartani, mivel húzatáskor a motorból el nem égett üzemanyag kerül be a katalizátorba nagy mennyiségben és ez teljesen tönkre teheti, de ha mégis nincsen más megoldás, akkor beindulás után pár percig járassuk alapjáraton, hogy az üzemanyagot a kipufogó gáz kivigye a katalizátorból.

Három utas katalizátor