Kerékcsapágy

A kerékcsapágy, mint a neve is tartalmazza, a jármű azon része, ami a kerekek tökéletes gördülését oldja meg úgy, hogy közben minél kisebb legyen az ellenállás. Talán az első  autóalkatrész ami még a motor feltalálása előtt is már létezett, hiszen a szekerek kerekeinek csapágyazását is megoldották :)
A kezdetekben csak 1 soros csapágyakat alkalmaztak erre a megoldásra, mára már ott tart a technológia, hogy az aktív biztonsági rendszer egyik fontos eleme is helyet kapott benne, nevezetesen az ABS jeladó.

Hogyan épül fel egy kerékcsapágy.

Elsőnek is tisztázzuk le, hogy nem lehet általánosítani, hogy elől csak golyós hátul csak görgős. Az autó kialakítása és annak használata nagyban függ, hogy milyen csapágyat alkalmaznak a konstruktőrök. 

De mi az, hogy görgős és golyós? 

Felépítését tekintve minden csapágy ugyan úgy néz ki. Van egy rész, ami a tengelyre van rögzítve, a másik része a házrészhez feszül, ez szinte mindig szoros illesztéssel, és van a gördülő elem, ami a mi esetünkben vagy kúp alakú görgő vagy golyó. A tengely elfordulását gördülő elemeken viszik át a kerékre gördülő mozgással. A golyók vagy gördülő elemek között általában elhelyeznek egy kosarat, ami megakadályozza a görgők egymáshoz ütődését valamint megfelelő távolságot tartja köztük.

Kerékcsapágyak a tökéletes menet dinamikáért

 A kerékcsapágyak hiba jelei.

A kerékcsapágy, még ha nagyon vigyázunk is rá előbb vagy utóbb a kopás következtében elhasználódik.  Sok esetben halljuk, hogy elég csak húzni a csapágyon, viszont ez igaz lehet például a kúpgörgősnél, de már a kétsoros golyósnál egyáltalán nem igaz. Nézzük, milyen jelenségek lehetnek:

Morgó hang hallatszik: 

Ilyenkor, a kerékcsapágy hangja hallható, amikor már nincsen vagy csak kevés zsír van benne. Szinte biztos, hogy ha az autón belül ezt a hangot halljuk, a kerékcsapágy már menthetetlen. Ilyenkor cseréltessük a csapágyat mihamarabb.

Nagy a kerék holt játéka: 

Lehetséges, hogy a csapágy még hangot nem ad, de akkora a holtjátéka, hogy a kerék már szinte lóg. Ennek az is lehet a veszélye, hogy egy nagyobb döccenő esetén a csapágy tengely meghajol, vagy szétszakad a csapágy. Érdemes mihamarabb ilyenkor is cseréltetni.

Szorul a kerék: 

Több probléma is lehet ilyenkor, akár fék probléma is lehet, viszont a csapágy hiba is adhat ilyen jelenséget. Az oka annyi csupán, hogy a kerékcsapágy a forgás hatására beszorul. Ezt a kúpgörgős csapágyaknál tapasztalhatjuk leggyakrabban és általában szerelési hiba miatt.

A kerékcsapágyak típusai képekben  

 A kúpgörgős kerékcsapágy az egyik legelterjedtebb típus a jármű iparon belül. Kezdetekben szinte mindenütt ezeket a csapágyakat alkalmazták. Ennek nagy előnye, hogy a kopásból adódó hézagnövekedést még lehet állítani finom hangolni. Hátránya viszont az, hogy ez a csapágy gyárilag zsír nélkül érkezik, és ha nincsen megfelelően zsírozva a csapágy, akkor a csapágy 200 km-sem bír. 

Ráadásul, ha a hézagot sem állítjuk be jól, akkor a csapágy besülhet, ami a csapágy megégéséhez vezethet, és mehet a kukába az egész. A régebbi típusú járműveknél hátsó kerékcsapágynak előszeretettel használták, ilyen volt a Golf I, Golf II, Passat, Audi egyes típusai, Corsa, Astra és még sorolhatnánk. Itt két dolog a lényeg, a megfelelő csapágyhézag illetve a megfelelő zsír mennyisége és milyensége.

Kúpgörgős kerékcsapágy

A másik igen nagy számban alkalmazott kerékcsapágy. ez első és hátsó tengelyen is megjelenhet. Ennek a csapágynak hézagot nekünk már nem kell állítani, itt minden esetben fixre nyomatékkal kell húzni a kerékcsapágy csavarját. Előnye, hogy könnyebb a szerelése mivel itt már nem kell foglalkoznunk a zsírozással, mert azt már a gyárban speciális grafitos csapágyzsírral már megoldották. 
Hátrányként viszont felsorolható, hogy az otthoni szerelés nem kivitelezhető, ha precízen akarunk dolgozni, mivel ezek cseréjéhez présgép szükségeltetik. Igaz mindenki megoldja a jó öreg kalapács dolni kombóval, bár ez nem megoldás.

 Na, ezek azok a kerékcsapágyak, amelyeknél már sajnos igencsak zsebbe kell nyúlni. Itt a mérnökök úgy találták ki, a csapágyat, hogy ugyan a szerelhetőség a lehető legegyszerűbb legyen és kb. 30 perc alatt már el is lehessen felejteni, hogy baja volt a csapágynak, viszont ezt meg kell fizetni a csapágy árában. Ebben benne van minden, a ház a csapágy és a tengelycsonk. Szó szerint az egyik ki a másik be. Ilyen megoldással épülnek javarészt már az összes közép kategóriás autók, mint a G Astra, H Astra, vagy a terepjárók, mint pl. a Navarra.

Aagyas kerékcsapágy

Felépítését nézve ugyan az, mint amit az előzőekben taglaltunk, itt is minden egyben van annyi különbséggel, hogy itt már a biztonságos fékrendszer egyik úttörője is helyet kapott az ABS. Persze ettől még magasabbra rúg a csapágy ára, viszont elkerülhetőek azok a problémák, amelyek a féltengelyre felszorított ABS gyűrűnél volt, miszerint ott a szennyeződések és a környezeti hatások miatt hamarabb tönkre ment a jeladó. Az integrált gyűrűs kerékcsapágynál már ez nem jellemző, viszont ha mégis, akkor javítási megoldása nincsen, a kerékcsapágyat cserélni kell még akkor is, ha az attól függetlenül jó.

ABS-es agyas kerékcsapágyak

A zsugor gyűrűs kerékcsapágy, 

olyan járműveknél alkalmazzák, ahol a hátsó kerék meghajtás fix híddal párosul, például a 4x4 szekereknél. Itt a hajtó tengely kívülről, mint a képen is látszik, csak 1db kúpgörgős csapágyat kapott, amit egy úgynevezett zsugor gyűrűvel rögzítenek fixre, hogy az el ne mozduljon. A helyén a csapágy szépen befekszik és tökéletes a hézagolása. Mint a képen látszik ott az ABS jeladó, de az a házrészbe fekszik be így ez tökély 

Zsugor gyűrűs kerékcsapágyak

Az alkatrész katalógusunkban a többi cikk mellett a kerékcsapágyakat is megtalálod, technikai információk, árak képek társaságában. A kiválasztott csapágyat könnyű megrendelni, és az újabb agyas változatokat relatíve könnyű is szerelni.


2021 az ajánlott topos márkák FAG, MOOG, Meyle


Minden  jog fenntartva