Kettős tömegű lendkerék 

 
Na, ez az alkatrészek között a legmegosztóbb alkatrész. Valaki azt mondja, ez milyen jó, nem rángat az autóindulásnál, valaki azt mondja, hogy ez egy nagy átverés autógyárak és az alkatrész gyártók részéről – gondolva az igen magas árra. Talán mindkét tábornak igaza van, de hogy miért, ezt boncoljuk ki most.
Kettős tömegű lendkerék angolul: Dual Mass Flywheel azaz DMF
Kettős tömegű lendkerék németül: Zwei Massen Schwungrad azaz ZMS (zweimassen schwungrad) 

Kettős tömegű lendkerék metszete

Kettőstömegű lendkerék?! Mi az a lendkerék?

Mielőtt bele vágnánk ennek a nagyon megosztó alkatrésznek a taglalásába, ismerjük meg az alapfunkcióját a lendkeréknek. A lendkerék a motor és a sebességváltó között helyezkedik el. A kuplung ismertetésénél már bemutattuk, hogy egy igen fontos részét alkotja. Ez van fixen rögzítve a motor főtengelyéhez.
A lendkerék szó nyilván mindenkinek ismerős a gyerekkori játékainkban, itt is van egy ugyan ilyen szerepe. A lendkerék, ha visszaemlékszünk, a kisautóban volt benne és azt segítette, hogy minél tovább guruljon, ha jól felpörgettük. 

Az elv valamilyen szinten itt is ugyan az. Amikor a motor működésének bizonyos pontján nincsen munkavégzés, akkor, mint egy erőtároló visszaadja a motornak a fordulatot, és segíti a tovább fordulásban. Két fajtája létezik az egytömegű és a kéttömegű. Az egytömegűnél nincsen nagy matek, egy teljesen kiegyensúlyozott nagyméretű vas darab, melyre felhelyezik a kuplungot, valamint az indításhoz szükséges fogas koszorút, de a kettős tömegű lendkerék, az már kicsit bonyolultabb ettől. 

Kettős tömegű lendkerék felépítése

Az ok, amiért megszületett a kettős tömegű lendkerék az az, hogy a dízel motorok erőteljes fejlődésnek indultak és az autóvezetők részéről jelentkezett egy komfort igény, hogy induláskor ne rángasson az autó. Hagyományos, fix lendkerék esetén a rendelkezésre álló nyomatékok, 50-70 LE esetén, gond nélkül végig mentek a hajtásláncon meghajtva a kereket. A korszerűsödő motorok egyre nyomatékosabbak lettek, így jóval kisebb fordulaton is le tudják ezt adni, valamint a motorok működési elvéből adódó ciklikus rezgések eredménye.

Egy négyhengeres motor esetében fél fordulatonként van egy munka ütem, ami nyomatékpulzálást hoz létre a főtengelyen és ezt kell az erőátviteli rendszernek feldolgoznia. Egy háromhengeres dízel esetében még rosszabb a helyzet. Egy szükséges elem lett a kettős tömegű lendkerék, hogy ezt a nagy nyomaték különbséget feldolgozza, és kezes bárányként használhassuk a nyomatékos autónkat. Ritkán beszélünk a motor indításakor fellépő nagy rezonanciáról, ami a lendkeréknek egy másik nagy feladata ezt elcsillapítani.  

Az indító motoroknak is jelentősen fejlődniük kellett, hogy beindítsák az új dízeljeinket. A régiekhez elég volt 35-45 Nm, az újakhoz 75-85 Nm kell. Ez részben segít is az indulási tehetetlenség legyőzésében és a keletkező rezonanciákban, de ezen felül már csak ez az új lendkerék segített. A kettős tömegű lendkerék futásteljesítményét pontosan nem tudjuk megmondani, de a tapasztalatok alapján 100-300 ezer kilométer között van. Ezt a megoldást a LUK találta ki és sokáig más gyártó nem is alkalmazta ezt, majd később megjelent a Sachs is saját programjával, majd a Valeo.


Kettős tömegű lendkerék metszete

A lendkerék felépítése egyszerű, a két lendkerék rész között egy – egy előfeszített rugó van. Az elsődleges lendkerék a főtengelyre van rögzítve, míg a másodlagos lendkerékre megy rá a kuplung szerkezet, abba a kuplung tárcsa, és a szerkezetet mozgató kinyomó csapágy. 
Akár 90 fokos elfordulás is lehet a 2 lendkerék között, amit a kuplunggyártók állítanak be a gyárral kooperálva. Itt fontos megjegyezzem, hogy néha megkeresnek, hogy már megint szétment az autó lendkereke… egy kis chip tuning után. Ennek oka egyszerű, mondjuk egy Volkswagen Passat 115 le PdTdi változata gyárilag 285 Nm nyomatékot tud produkálni.

Természetesen a lendkerék túl van méretezve, amit az előfeszített rugóval tudnak szabályozni az összeszerelés előtt, mondjuk 370 Nm –re(Ezt nem tudjuk pontosan ez csak tipp, de úgy tudjuk 30% ráhagyás van). Ha felhúzzuk a motor teljesítményét előfordulhat, hogy túllőjük ezen a 370 Nm-en és a rugó elkezd túlfeszülni, ami töréshez vagy folyamatos „lágyuláshoz” vezethet.

Így már össze tudjuk foglalni a kettős tömegű lendkerék előnyeit, amit nyújt számunkra:

  • csillapítja a motor rezgését
  • csökkenti a zajt
  • védi a kuplung szett alkatrészeit
  • védi a váltó alkatrészeit
  • komfortosabb indulás
  • lehetővé teszi az alacsony fordulatszámon való vezetést, amivel üzemanyagot spórolunk

Itt szeretném megosztani azt a gondolatot, hogy érdemes-e lecserélni a kettős tömegű lendkereket egy fix lendkerékre, amit a Valeo szállít. Az eddig látottak és halottak után már kijelenthetjük, hogy egy erős dízelmotornak kell, hogy legyen ott egy kettős tömegű lendkerék, mert szétveri az egész hajtásláncunkat, ha nincs. Ezeket az autókat így tervezték és tapasztalatunk szerint a fix lendkerekes autók futásteljesítménye igen csekély, nálunk egy éven belül mindig visszakerült a fix lendkerekesre átalakított kuplung, így azt nyugodt szívvel senkinek sem ajánlom. Tudom olcsóbb megoldás a fix, de ahova ajtót terveztek nem rakhatunk két ablakot.

Megjelent, ha lehet így mondani a második generációja a lendkerekeknek. Ennek lényege, hogy az agyhoz közel bekerült egy pár bolygókerék a kettős tömegű lendkerékbe. Ez az újítás még stabilabbá teszi a működését minden fordulatszám és sebesség tartományban.   

Mikor kezdjek gyanakodni, hogy nem jó a kettős tömegű lendkerekem?

Vannak félreérthetetlen jelek és vannak, amikből sejteni lehet, hogy csere lesz, mert arról még nem beszéltünk, hogy a lendkereket javítani nem lehet. Tehát ha

  • nehézkesebbé válik a váltás
  • lassan elkezd zajosodni a váltás
  • alapjárati zajok
  • alapjárati remegés
  • hideg induláskori zaj és „nyögések”
  • leállításkor remegés és csörömpölő zaj
  • az autó beindítása közbeni fulladás, valami lefogja a motort, akkor baj van vagy lesz.

A kipurcanni akaró lendkereket úgy képzeljük, el mintha egy kép le akarna esni a falról, mintha le akarna csúszni a szegről. Axiális és radiális túlmozgást végez, ki akar szabadulni és új életet akar kezdeni.


Mit tehetek, hogy kitoljam az élettartamát a kettős tömegű lendkeréknek?

Alapvetően van egy – két dolog, ami segíthet, de ezek sem teszik 1 millió kilométeres alkatésszé a lendkereket.

* Először is kerüljük a sportos vezetési stílust, mert a maxi nyomaték alatt szélsőséges terhelést kap a kerék.

* Próbáljuk mérsékelni az indítások számát, a taxi üzemmódot. Nem mindig sikerül.

* Kerüljük a túl nagy és a túl alacsony sebességet, pontosabban inkább úgy fogalmaznék az alacsony és magas fordulatszámot. 1000-1200 körüli fordulatszámon használva a korszerű dízelmotorunkat bejönnek azok a fránya vibrációk, amikről már beszéltünk. Természetesen az AGR szelepnek és a részecskeszűrőnek sem tesz jót a tartósan alacsony fordulatszám.

* Rossz állapotú befecskendező rendszer. Ha a befecskendezés pontosságát befolyásoló jeladó, érzékelő vagy akár porlasztócsúcs tönkre megy. Ez már kemény dió megállapítani, hogy a kettős tömegű lendkerék miért is ment tönkre. Ha például egy henger kevesebb vagy több naftát rossz időben kap meg, akkor kialakul egy plusz rezonancia, amit a lendkerék lekezel, a saját élete árán is. Tartsuk karban az autónkat! Ezzel csak azt akarom mondani, hogy figyeljünk az apróbb jelekre, például többet fogyaszt vagy nem megy úgy, mint eddig.

A kettős tömegű lendkerék cseréje:

A Kettős tömegű lendkerék cseréjéhez, már igen komoly felszereléssel és tudással kel rendelkezni. Az autó milyenségétől függően szükségünk van olyan szerszámra, amely csak ebben az esetben kell. 

Ez pedig a lendkerék rögzítő szerszám. 

Rengeteg olyan autó van a mai nap is a közlekedésben, amelyiknek a főtengely fordulatszámot /pontosabban a jelet/ a lendkerék hátuljáról vesz le. Ilyenkor nem mindegy hogyan helyezzük fel a lendkereket. 

A szerelést itt is a megszokott alap mozdulattal az akku eltávolításával kezdjük. Mivel a lendkerék a kuplunggal egy helyen van, kvázi mint a kuplungozási műveletnél mindent le kell bontani. Általában le kell bontani az első futóművet, rúdfej, talpas ki, majd ki a komplett gólyaláb. Minden elektromos vezetéket ami a váltó körül van eltávolítjuk. A motort felülről motortartó állvánnyal felfüggesztjük. Az alsó vázkeretet, vagy más néven bölcsőt eltávolítjuk. 

Érdemes megvizsgálni mielőtt ezt megtennénk, mert sok esetben a kormánymű is ezen helyezkedik el. Kiszedjük a váltó összes felfogató csavarját, elkötjük a tartó bakokat, és a váltó tartó segítségével leeresztjük a váltót. A lendkerékről eltávolítjuk a szerkezetet. 

Ilyenkor szokott kiderülni, hogy kell-e a kuplung szett vagy sem. 

Itt jegyezném meg, hogy egy lelkiismeretes szerelő azt mondja hogy cseréljük ki a szettet is. Nyilván ilyenkor az autó tulajdonosnak az jut az eszébe, hogy "biztos csak le akar húzni, hogy többet keressen", de ez pont hogy nem így van. Egy autószerelőnek az a jó ha minél több munkája van. Ha te nem kéred a kuplung cseréjét, ő visszateszi a régi alkatrészt, neki nem akadály. Tudja úgy is hogy hamarosan találkozni fogtok megint, mert megint hallatni fogja a hangját a kuplung. 

Szerencsésebb esetben csak a kuplungot kell cserélni. Rosszabb esetben, ha szétszakad a kuplung, lehet a lendkereket is. 

Visszatérve a szereléshez. Leszereljük a kettős tömegűt és a lendkerék két oldalát megvizsgáljuk. Megnézzük hogy milyen a régi lendkerék kuplung viszony. A lendkerék holtjátékából már láthatjuk hogy cserére szorul.

Egy jó tanács. Nem szeretjük az autót vinni szervizbe, mert sokba kerül, meg sokat áll. Gondoljunk bele, hogy az a két tömegű amit a szerelő most kiszerelt, ment mondjuk 210 ezer km-t meg mondjuk 8 évet. Ha a használt kuplungot teszem vissza menni fog ugyan ennyit? Biztos hogy nem. Sőt. 

Ha bele gondolunk, a kéttömegű cseréje nagyjából olyan 80.000 ft-150.000 ft + áfa költségbe kerül. A javítás miatt a kuplung le kerül, neki mindegy mit tesz vissza. De ha újra szét kell szedni, ez a költség újra elő jön, és lehet hogy ennyiért már a kuplung is megoldható. 

Ha esetleg kimegy a kettős tömegű lendkerék, akkor a kuplung többi részét is cserélni kell?

Rövid válaszom, igen. Bővebben esetleg elkerülhetjük a kuplung szett cseréjét, de ne felejtsük el, hogy együtt dolgoznak, együtt kopnak ezek az alkatrészek. A cipőnkből sem csak az egyiket cseréljük! Bár ez egy kicsit képzavar, de szerintem érthető. És ha már kiment a lendkerék és már potyog ki belőle valamilyen alkatrész az biztos, hogy kárt okoz a többi elemben is.

A képen egy nagyon használt lendkerék látható, a mellette látható rugó darabok a lendkerék külső ívében helyezkednek el gyárilag. Jól kivehető a kép bal oldalán a rugó által okozott kopás, ami a folyamatos „csavarodásból” ered.

A  kéttömegű lendkerék hiba már nagyon sokszor előfordul, mely úgy néz ki, hogy a konstruktőrök szerint sem megfelelő. Nyilván a vezetési stílus és a kuplung használata sokat befolyásol, de azt beláthatjuk, hogy a régi  egy tömegű lendkerék egyszerű és egyben nagyszerű volt. Ezeket a lendkerekeket nagyjából 150-200 ezer km-t általában cserélni kell. Amit még érdemes tudni, hogy a gyári alkatrészt sok esetben előnyösebbnek tartják mint az után gyártottat, de azt tudni kell, hogy a gyárit is valamelyik nagy márka, például a Luk a Sachs vagy a Valeo gyártja. 

Mennyibe kerül egy ilyen javítás, milyen költségekre számíthatok?

Nézzük meg egy példával.

A példa 2021.06.04-én készült a webáruház felületén feltüntetett árak alapján:

VW Passat B5.5 2000-2005 közötti Variant AVF motorkóddal. Ez egy igen sűrű modell.

Egy Luk kéttömegü:  104.820 Ft - Itt nézhető meg!

Egy kuplung szett szintén Luk-ban: 59.830 Ft - Itt nézhető meg! 

Mondjuk hasra ütésszerűen a csere összege: 80.000 ft + áfa Vagyis:   101600 ft

Ha mindent kicseréltetünk, akkor az egész javítás 266.250 ft-ba fog kerülni.

Ha csak a kettős tömegűt akkor mindjárt spórolunk, 59.830 ft-t, így a végösszeg 206.420 Ft

Boldogan kigurulunk a műhelyből, ezzel legalább szerencsénk volt. El telik 1-2 hónap esetleg fél év, és megint hallunk onnan valami zajt. A szerelő megvizsgálja és jelzi felénk hogy most a kuplung lett rossz. Benyújtja a számlát, ami a szerelésről és a kuplung áráról fog szólni csak jó esetben, Összesen: 101600+59830 azaz 161430 Ft. 

Ha jól megfigyeljük mindjárt kb. 100 ezer forint bukóban vagyunk, ha más galibát nem csinált, és nem a sárga angyal vitt a szerelőhöz.

Én azt tanácsolom érdemes mindent egyben cserélni. 

Sachs logo
Luk logo

                                                                       Minden jog fenntartva 2021 cookie kat használunk!