Kormány összekötő gömbfej és axiális belső összekötő

A kormánykeréktől a kerékig igen hosszú út vezet és számtalan alkatrészre van szükség ahhoz, hogy a kormány elfordításával az autó irányt váltson. Ennek egyik alkatrésze a szélső rúdfej, melyet számtalan néven lehet ismerni, például gömbfej, kormány rúdfej, szélső összekötő, kormány összekötő gömbfej a másik az axiális csukló vagy más néven belső összekötő, nyomtávrúd.

Axiál és rúdfej felépítése

 Egy autó működésében megszámlálhatatlan erő dolgozik. A motortól a gumiabroncsig több tucatszor adódik át a benzin égésének energiája, míg végül a gumiabroncs segítségével meghajtja az autót. De nem csak a hajtásban, hanem a felfüggesztésnél, kormánynál, pedáloknál, de még az üléseknél is pontosan megtervezve dolgoznak tartó és mozgató energiák. A gömbfejek is hasonló erőtovábbításra használatosak. Céljuk, hogy az erő, változó irányban adódhasson tovább.

Legegyszerűbb példa rá a vonóhorog. Ami önmagában egy gömbfej. Ráillesztjük az utánfutót, és gyakorlatilag bármilyen irányban képes továbbítani az autó vonóerejét. Így működik az összes többi gömbfej is. Valamilyen tartó, nyomó, vagy más nagyméretű erőt bizonyos keretek között változó szögben képes továbbadni.

Kormány gömbfejekkel fogunk kicsit részletesebben megismerkedni. 

Két félét különböztetünk meg, szélső vagy külső rúdfej, és a belső rúdfejet, azaz az axiál csuklót.  A szélső gömbfej a csonkállványnál a kerék mögött közvetlenül található, a belső pedig a kormánymű felől. Mindkettő arra szolgál, hogy a kanyarodáshoz szükséges kerék elfordulás létrejöhessen. Ehhez azért kellenek a gömbfejek, hogy az autó a különböző úthibák hatására, illetve a rakomány terhe alatt összenyomódott rugók miatt megváltozott irányok okozta erőhatásokat kiküszöbölje. 

Hogyan működik a kormányösszekötő gömbfej?

Ahogyan a mellékelt ábrán is látszik, két rúd érkezik a gömbfejbe. Az egyik rögzítve van a szárba, a másik viszont - és ez a fontos tulajdonképpen – egy gömbben végződik. Mintha ez lenne a vonóhorog. Vagy szokták még a könyök ízületeinek működéséhez is hasonlítani azzal a különbséggel, hogy van egy alaphelyzete: a derékszög.

A kormány alkatrészeinek működése

Miért romlik el?

A két gömb alakú alkatrész súrlódik. Így közéjük valamilyen kenőanyag felvitele nélkülözhetetlen. Régebben olajt/zsírt használtak, ami elhasználódott, és újra kellett kenni. Ami ha odafigyelt az ember, fenntartható minőséget produkált. De napjainkban műanyag súrlódáscsökkentést használnak, ami hosszú távon nem olyan tartós, de legalább rövid távon nem kell vele foglalkozni. Ezt a műanyag betétet egy gumiharang védi a szennyeződésektől. 
A legfőbb hibaforrás ennek a guminak az elszakadása lehet, aminek következtében a súrlódó felületek közé homok, por, víz, és sólé kerül/kerülhet. Ennek következményei súlyosak, és egyértelműek. A másik egyre gyakoribb hiba amiért tönkre mennek a gömbfejeink, az a „nem túl sík futást biztosító” utak állapota. A túl nagy igénybevétel miatt deformálódhat vagy el is törhet a rúdfejünk, ennek tünete a totális funkcióvesztés.

Honnan tudom, hogy elromlott?

Ha a kormány gömbfejünk kiment, azt észrevesszük! Több tünetet is produkálhat, kopogó hang és/vagy az autó veszít a kormányozási képességéből, elveszítjük a kormányzás direkt érzését. Természetesen ennyiből nehéz megmondani, hogy pont a rúdfejek mentek ki, hiszen lehetnek a szilentjeink is vagy a lengőkaron található talpasaink vagy éppen a stabilizátor is, amelyek hasonló tüneteket produkálnak.

Rúdfej hibák

A tönkrement rúdfej hibái:

A porvédő gumi szakadása miatt, ami így nyitottá teszi az „ízületünket”.

Kopás hatására, a gömbfej szilikonos műanyag bélése kimegy, kikopik és így az alkatrész megbízhatatlanná válik. Kopogó hangja van (gondoljuk csak végig, ha megkopik a belső persely az alkatrészek nem képesek ugyanakkora felületen súrlódni, így könnyebben mozdulnak el, a gömbfej a végpontig fordul, és az alkatrészek összeérnek) vagy mozog a foglalatban, ami a kormánynál nagy holtjátékot, „mászó autót” eredményez (hiszen a kikopó gömbben végződő rúd rövidebb, a gömbfoglalat pedig mélyebb lesz, így az alkatrészek maguktól is elmozdulnak).
Kisebb nagyobb döccenőkben utórengése, rengése van a kormánynak. Ahogy a művelt arab mondaná becsangázik! Óvatosan kimért kormány mozdulatokkal, lassú haladás mellett keressük meg a szerelőnket vagy az első ingyenes parkolót.
Az egyik legnagyobb gáz a hibafelismerésével, hogy ha folyamatosan romlik a rúdfej állapota és hozzá szokunk! Nem vicc! Sokszor próbáltam már olyan autót, ami majd széthullott már, de az ügyfél szerint „Nincs azzal még semmi baj!” Majd a szervizben már 2 darabban jött ki az 1 rúdfej. 
A kopó kormány-alkatrészeket rendszeresen ellenőrizni kellene, mert túlzott elhasználódásuk rendkívül balesetveszélyes. Javaslom, hogy próbáljuk ki az autót amikor tökéletesen működik minden, felújítva és kicserélve minden ami rossz, és emlékezzünk milyen a „tökéletes” kormányzás és a csend!

Milyen minőségű gömbfejeket vegyek?

Érdemes minél jobb márkát, még ha drága is! Viccet félretéve… A jobb minőségű szélső és belső rúdfejek strapabíróbb, időtállóbb anyagból készülnek, precízebb munkával. Így értelemszerűen ritkábban kell cserélni őket. És itt jön elő a fő ok. Hiszen „Miért is ne vegyek több gyengébb minőségűt töredék áron, majd cserélem, ha elromlik”.
Amellett, hogy a gömbfej elkopva az autó, és az utas épségét is veszélyezteti a cseréje is drága. Minden cserénél újra kell állítani a futóművet, ami akár többe is kerülhet, mint maga az alkatrész. Szóval igen, a jobb minőségű alkatrészek mindig megbízhatóbbak, és biztonságosabbak, de ezzel együtt drágábbak is.
Csúcs márkák, csúcs  kategóriák : TRW, Lemförder
Minőségi futómű-alkatrészeket gyártó márkáink: Delphi, Ashika, Febi, SWAG Meyle, Skf, Maxgear, Corteco, 

Rúdfejek és axiálcsuklók

Fontos hogy óvjuk a kormány belső összekötőjét porvédő gumiharanggal. Ez ralatíve egy olcsó alkatrész, de sokat spórolhat nekünk. Ha védjük az axiál csuklónkat, és nem kerül bele szennyeződés, akkor nem csak az alkatrész árát nem költjük el, hanem a futómű állítás extra költsége is a zsebünkben marad!

Minden jog fenntartva 2021