Kuplung működése gif

Kuplung

Miért is van szükség erre az igen egyszerű, de mégis összetett alkatrészre? Ez adja át a motor teljesítményét a váltónak, amin keresztül meghajtja a kerekeket és mozgásba lendíti a járművet. Ha ennek az alkatrész együttesnek problémája van, akkor sok esetben igen zsebbe nyúlós problémáról beszélhetünk, és akár a nyaralás is ugorhat. De hogy mit is tehetünk annak érdekében, hogy ne kerüljünk ilyen helyzetbe, arra hamarosan választ adunk, de előtte nézzük meg, hogyan épül fel és mi a működési elve a kuplungnak.

A kuplung a motor és a váltó közötti oldható kapcsolat. Attól függően, hogy milyen motornál és konstrukciónál alkalmazzák, többféle megoldással találkozhatunk. Számunkra az a legfontosabb, hogy az egy súrlódó tárcsás kuplung készlet, melyet a ma forgalomban használt járműveknek túlnyomó többségénél alkalmaznak. 

Ennek ellenére, ezen kuplungon belül is megkülönböztetünk, húzó és nyomó kuplungot. A működési elvüket tekintve mind a kettő ugyanúgy működik a sofőr tekintetéből, csak szerelésnél illetve az alkatrészek között van különbség.  A bal oldali képen egy nyomó, míg a jobb oldali képen egy húzó kuplungot látunk. Mivel a húzó kuplung már igen ritka, boncolgassuk kicsit a nyomó kuplungot.

Cikkszám keresése a tengelykapcsoló alkatrészeihez 

Kuplung részei

A kuplung működéséhez négy alkatrészre van szükség:

  • Lendkerék vagy lendítő kerék
  • Kuplungtárcsa
  • Kuplung szerkezet
  • Kinyomócsapágy

Lendkerék: 

A lendkerék a főtengelyhez fixen rögzített forgó alkatrész, melyre ráfeszül a kuplungtárcsa és ez által átadja a nyomatékot a váltónak. Felépítésére itt most nem térnék ki, ennek szerkezeti felépítését és a kettős tömegű lendkereket már előző cikkünkben kitárgyaltuk. Általában Luk vagy Sachs márkában ajánljuk 

Kuplungtárcsa: 

Az egész szerkezetnek ez a lelke. A tárcsa egy olyan lap, amely mindkét oldala súrlódó anyaggal, úgynevezett ferodoral van ellátva. A tárcsa közepén általában fogazott megoldással bordák vannak kialakítva, mely csatlakozik a váltó behajtó tengelyére szaknyelven nyeles tengelyre és azon tengely irányban eltolható. Persze ennek a kialakítása is függ attól, hogy milyen technológiát alkalmaztak. Általában egy kis cm3 diesel, illetve a nem a teljesítményre kihegyezett benzinmotoroknál a tárcsa viseli az indulásnál leadott nyomaték kiegyenlítés feladatát is, a benne elhelyezett tekercsrugók segítségével.

Kuplung szerkezet: 

A kuplung szerkezet a lendkerékre fixen felrögzített alkatrész, mely a lendkerékkel együtt forog. Ez segít nekünk abban, hogy a kuplung tárcsát elemeljük a lendkeréktől, ezáltal az áthajtást megszüntessük. Az ebben található tányér rugó edzett acélból készül és igen hosszú élettartammal rendelkezik. Ezek a karok egy úgynevezett bakra vannak helyezve, melyen a kuplung pedál benyomása után ezek a rugóacél lábak elbillennek.

Kinyomó csapágy:

 E nélkül sajnos nem lenne kerek a történet. Amikor benyomjuk a kuplungpedált, akkor ez a csapágy segít abban, hogy a szerkezetet központosan benyomja, ami hatására a szerkezet teljes felülete egyszerre kezd elmozdulni. Ha ez nem így történne, akkor a tárcsa kopása nem lenne megfelelő, valamint a szerkezet el is törhetne. Két fajtáját különböztetjük meg, hidraulikus központi kinyomó vagy mechanikus.

Még egy dolgot azért kihagytunk, hogyan is működtetjük a kuplungot? Ugyebár ilyenkor a válasz egyértelmű: lábbal. De a pedáltól az út hosszú a kuplungig. Ezt is két megoldással oldották meg, lehet bowdenes, vagy hidraulikus. A mai modern autókban már inkább a hidraulikus megoldást részesítik előnyben, mivel az a kuplungtárcsa kopásáig végig után állítja magát, míg a bowdennel ellátott verzióknál állítási lehetőség segítségével leht a kuplung holtjátékot beállítani.

A Kuplung minden része

A kuplung és a kuplung hidraulika hibái:

A kuplung egy kopó-forgó alkatrész, tehát az idő múlásával, még ha az autót megkímélve használjuk, akkor is egyszer csak elkopik. A megfelelő használatból eredő kopásnak már időben vannak jelei, amivel mi fel tudunk készülni a javítás várható költségeire. Aki jogosítvánnyal rendelkezik, annak nem mondok újat azzal, hogy akkor jó egy kuplung holtjátéka, ha a benyomást követő felengedéskor a pedálút alsó ¼-nél fog a kuplung. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy ez a pedálút a felénél, vagy annál is magasabban van, az már azt jelzi felénk, hogy az autón hamarosan kuplungot kell cserélni.

Lendkerék

Az esetek nagy többségében ahol a lendkerék még egy tömegű, nem szokott a lendkerékkel probléma lenni, csak nagyon extrém esetben.  Ilyen extrém eset, ha a tárcsáról leszakad a ferodo, vagy ha a tárcsa már szegecsig kopott, ugyanis ilyenkor a lendkerék felületén bemaródás keletkezik. Ezt általában egy esztergályos műhelyben igen hamar orvosolni tudják.

Kuplung tárcsa

A kuplung tárcsa az, ami a legérzékenyebb ebben az egészben. Ha a kuplungtárcsa elkopik, mindenféleképpen újra kell cserélni. Tapasztalatból tudjuk, hogy az emberek ezen szeretnének a legtöbbet spórolni, mondván elviszi felszegecseltetni. A probléma ezzel csak az, hogy a tárcsában lévő rugó az addig megtett kilométer alatt igen megfárad, és ilyenkor szokott az előfordulni, hogy a rugó kiesik a helyéről menet közben, és már csak a tréler segít eljutni a műhelyig. Mondanom sem kell, hogy ilyenkor a költségek nem hogy csökkennének, hanem egyenesen nőni fognak.

Szerkezet

Alapesetben, ha nagy probléma nincsen, és a kuplungtárcsa csak szépen elkopott és a szerelő azt látja, hogy annak még semmi baja, akkor simán be lehet tenni egy új kuplung tárcsát, és mehet is az autó. Viszont itt sem kell elfelejteni, hogy ebben is benne van a kilométer, és ha csak egy lába is letörik, igen nagy kalamajkát tud odabent okozni, ráadásul ha lehet is kuplung tárcsát újonnan külön vásásrolni, nagyon sok esetben többe kerül a tárcsa magában, mint ha komplett szettet vásároltunk volna.

Kinyomó csapágy

A mechanikus kinyomó csapágy esetén szerintünk nem kérdés a csere, mivel részarányosan filléres költség a többi tételhez képest, és ha ez megragad, akkor a probléma hatalmas lehet. Ezzel ellentétben a hidraulikus kinyomókról már más a tapasztalat. Több szerelő visszajelzése alapján a hidraulikus kinyomó csapágyak tartósabbak, ezért ha nincsen szivárgás és nem búg a csapágy nyugodt szívvel használhatjuk tovább.

Kuplung kötél vagy bowden

Ennek az alkatrésznek is ugyan olyan hibái lehetnek, mint bármilyen bowdennek, a szála kiszőrösödik, a sár, a szennyeződés belefolyik a házba és az megszorul. Léteznek automata feszítésű bowdenek is, ezeknél egy szerkezet rugó segítségével állítják a kuplung kopásához megfelelő holtjátékot, ennél a bowdennél ez az automata szokott szétesni.

Kuplung hidraulika

A kuplung hidraulika ugyanazokat a hibákat produkálhatja, mint a fék hidraulika: szivárgás. Itt sajnos nincs más teendő, mint hogy a legelső műhelybe beguruljunk, és az mihamarabb kicseréltessük, ha még a „lábán” el tudunk menni a műhelyig
 

Sport kuplung szett

Gyakori hiba jelenségek, amelyek a kuplung és a váltó hibáira utalhatnak.

A kuplung pedál szinte már teljesen felengedett állapotban fog.

Oka: A kuplung tárcsa elkopott.

A kuplungpedál benyomása után, amikor be raknám egyesbe hallom, hogy recseg valami.

Oka: Ez több rétű lehet, ha új kuplung szett van az autóban, és a kuplungot bowdennel működtetjük, akkor nem megfelelő a holtjáték. Ha a kuplung egyik pillanatról a másikra ilyen helyzetet produkál, az utalhat:

a. bowden hibára

b. kuplung hidraulika hibára / ha hidraulikával szerelt/

c. kuplung kiemelő villa tengely csavarodására /igen ritka/

d. kuplung szerkezet törés /Bár ilyenkor igen nagy hangja is lehet./               

Induláskor zörgő, csörgő, csattogó hang hallatszik, és a motor is nagyon mozog a motortérben.                                                                       

Oka: Ez a hibajelenség általában a kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járműveknél szokott jelentkezni. Ilyenkor érdemesebb mihamarabb kicserélni, mivel a kettős tömegű két részből áll és ha sokáig várunk a cseréjével, előfordulhat , hogy a két rész elválik egymástól.

Kinyomom a kuplungot és nem veszi a sebességet, vagy csak nagyon nehezen, de főként az 1-t és a hátra meneti fokozatot veszi nehezen.

Oka: Lehet kuplung hiba is, de nem minden esetben kell erre gondolni elsőre. A sebességváltó kar és a kapcsoló tengely között találjuk a sebesség  kiválasztó szerkezetet. Ezekben található faudy fejes csuklók, vagy bowdenes mechanika, melyeknek kikopása esetén nem lesz pontos a váltó működtetése, érdemes ebben az esetben is szerelőhöz fordulni

Kuplung benyomásakor csapágy hang hallható.

Oka: Nagy valószínűséggel a kinyomó csapágy feladta a szolgálatot. Cserére szorul

Kuplung feleresztése után csapágy hang hallható.

Oka: Az esetek 99,9 %-ban a nyeles tengely csapágy zúg. Megoldás: csere 

A web áruházunkban kapható kuplung szettek tartalma, típusai és fajtái:

Web oldalunkon megtalálható minden nagy kuplung gyártó, legyen Sachs, Luk vagy Valeo.  Azonban sok esetben keresnek nálunk olcsóbb kategóriás kuplungot is, ebből egy-két márka megtalálható, de egyedi igény esetén írjon kollégáinknak és ők készséggel segítenek.

Kuplung szett tartalma: Ahány típusú autó, annyi fajta készlettel találkozhatunk. Van olyan szett, ahol csak a szerkezet és a kuplung tárcsa van a szettben, és van olyan is, ahol a kuplung szett mellett a kettős tömegű lendkerék is a készlet része. Érdemes minden esetben informálódni a szettekről és azok tartalmáról.

A feltüntetett árakból telefonos egyeztetést követően lehetséges minimális plusz kedvezmény elérése, a jobb ár érdekében hívja kollégánkat a 06/30/3377600-as telefonszámon vagy írjon e-mail az info@evoauto.hu címünkre.

A kuplung állapot ellenőrzése házilag, bárhol:

 

A kuplung állapot ellenőrzése házilag, bárhol. A kuplung állapotát mi magunk is tesztelhetjük a következő megoldással

  1. Az autó kuplungját ellenőrzés előtt üzem meleg állapotba kell melegíteni. Ehhez elegendő pár kilométer és közben sűrű kuplung használat.
  2. Álljunk meg az autóval és húzzuk be a kéziféket, majd benyomott kuplungnál tegyük a sebességváltót a legnagyobb fokozatba és emeljük meg a fordulatot, kb 2-3000 fordulatra.
  3. A kuplungpedált eresszük fel gyorsan, de nem hirtelen, és figyeljük a motor fordulatszámát, ha az csökken és eközben a motor lefullad, akkor a kuplung hibátlan, ha viszont megcsúszik, akkor érdemes szakihoz vinni, hogy megvizsgálja a kuplungot.

Minden jog fenntartva! 

Ritka szépség egy ipari mű remek !!! :)

Véleményedre feltétlen számítunk