Lambda szonda márkák

Lambda szonda

A modern karburátor nélküli járműveknél, ahol a befecskendezés is elektronikusan vezérelt, ott valamilyen szabályozást kellet alkalmazni, hogy az égés tökéletes legyen. Mint azt az iskolában már megtanultuk, tökéletes égéshez három fő összetevő kell: éghető anyag, megfelelő mennyiségű oxigén, szikra. A szikrát adja gyertya, de a többiről szenzorok segítségével a computer gondoskodik. Az egyik ilyen szenzor a lambdaszonda. Formáját tekintve legtöbben egy gyújtó gyertyához hasonlítják. 

Lambda szonda működési elve

Amikor a motortérben a munkavégzés megtörténik, az égéstermék a kipufogó szelepen keresztül a kipufogóba jut, majd a szabadba. Mivel nem tudjuk milyen volt az égés, tökéletes vagy tökéletlen, ezért közvetlenül a kipufogó torokba behelyeztek egy szondát. Ezt nevezik szabályzó szondának. Ez a szonda megvizsgálja az égéstermék oxigéntartalmát, és az alapján ad jelet a computernek, hogy min kell változtatni, hogy az égés tökéletes legyen, ezért is nevezik sok esetben oxigén szenzornak. Ha az érték nem megfelelő a szonda ad egy jelet, hogy dúsítson, vagy szegényítsen a keveréken. 
A lambda szondában belül egy gázt át nem eresztő kerámia test helyezkedik el, kívül pedig egy gázt áteresztő platina réteg helyezkedik el. A szonda belső felülete a külső levegővel érintkezik, mely szolgáltatja a feszültséget, míg a külső felülete a kipufogógázzal érintkezik, ez adja a villamos vezető réteg negatív pólusát. Annak függvényében, hogy milyen a kipufogógáz minősége, annak megfelelően változik, hogy milyen feszültség érték megy a computernek.

A mai modernebb autókban a káros anyag kibocsájtás csökkentés és a jobb motor kontroll miatt egyes modellekben 2 szondát is elhelyeztek. Ezt a szondát a katalizátor után helyezték, és ezeket nevezzük monitor szondának. Az ő feladata is ugyan az, mint a szabályzóé, megvizsgálja a kipufogó gáz minőségét, csak ő már tisztítás után, és azokat a jeleket is továbbítja a computer felé. A motorvezérlő computer a monitor szonda adataiból ki tudja számolni, hogy a szabályzó szonda megfelelően működik-e, valamint hogy a katalizátor is tökéletesen végzi-e a dolgát. Ha valami hibát lát a rendszerben, jelzi felénk a műszerfalon a Check Engine felirattal, vagy egy Motor formájú lámpával.

Tehát az első szonda a Szabályzó lambda szonda, a második szonda a diagnosztizáló vagy más néven monitor lambda szonda


A lambda szonda fejlődése

Kezdetekben a lambda szonda csak 1 vezetékes volt, melyen a jelet kapta a computer. Ilyenkor a működéshez, mivel ez is egy elektromos alkatrész, testre van szükség, ezt a házáról biztosították. Következő lépcsőben megjelentek a 2 vezetékes szondák, melyeket már külön testvezetékkel láttak el, hogy minél tökéletesebb legyen a működése, mivel az elődjénél sok esetben fellépet olyan probléma, hogy nem volt megfelelő a test. 

Következő generációja már fűtést is kapott, itt jelent meg a 3 vezeték, ami elosztásban, egy jel,két fűtés és a testet a házról veszi. 4 vezetékes kivitelnél pedig, 1 jel, 2 fűtés, és 1 test vezeték plusz még a házról is vesz testet. Az 5 vezetékesnél minden vezeték ugyanaz, mint a 4 vezetékesnél, csak kapott még egy testkábelt. A kipufogógáz szonda bekötése sok esetben fejtörést okoz. A vezetékek kiosztása az univerzális szondáknál általában egyforma:

fekete kábel: Jel

fehér kábel: fűtés

Szürke kábel: test

Általában a gyári vezetékek is ugyan ilyen jelöléssel van kiosztva.

Lambda szonda felépítése

Mi a lambda szonda hibái és annak tünetei

Az oxigén szenzor legtöbbször előforduló hibája, a nem megfelelő szabályozás, melynek következtében akár több hibát is produkálhat. Ilyen hiba jelenség lehet :

Látható és érezhető hiba

Hirtelen megnövekedett üzemanyag fogyasztás

Záptojás szag, mely már a katalizátor károsodására is utal

Az autó nehézkes indulása

A jármű alapjáratának és fordulatszámon történő működésének ingadozás /Bakkecske effektus/

Kipufogógáz fekete színű, mely a tökéletlen égésre utal.

Ami nem látható, de hosszú távon hibát okozhat

  • A túl dús keverék lemossa a henger faláról az olajréteget, mely fokozott motorkopáshoz vezethet.
  • A katalizátorba el nem égett üzemanyag maradvány kerülhet, mely ott öngyulladással begyullad és kiégeti a kerámia betétet. /Záptojás szag/
  • A túl dús üzemanyag miatt valamennyi keveredhet az olajba, ezáltal minimálisan felhígul az olaj és rontja a kenést.


Lambda szonda hibái

Hogyan cseréljem ki a lambda szondát?

Mint minden egyes javításhoz, ehhez is célszerű szakember segítségét igénybe venni, de ha még is arra szánnánk magunkat, hogy megpróbáljuk magunk kicserélni, adunk egy pár tippet mire ügyeljünk.

Fontos tudni! Minden esetben várjuk meg, míg a jármű teljesen visszahűl, mivel a lambda szonda  és a kipufogó környezet nagyon forró, égési sérülést okozhat.

Ha már kiderítettük, hogy a lambda szonda a bűnös, és beszereztük a megfelelő szondát, nincs más dolgunk, mint kitekerni a régi hibás szondát a kipufogóból. Ehhez általában egy speciális, direkt erre a célra készített szerszámra van szükségünk. A csatlakozót széthúzzuk, és az egészet egybe kicsavarjuk. Ha szerencsénk van pár perc alatt sikerült kiszedni. 

A visszahelyezési is ugyan ennyi, annyi kivétellel, hogy a megvásárolt szondán vagy a szonda mellett találunk egy speciális pasztát. Ha nincs a csomagban, akkor rézpasztát kell beszerezni, mellyel a szonda menetét kell bekenni. Erre azért van szükség, mert ha legközelebb is ki kell szedni, akkor nem fog sikerülni, mert a két anyag összehegedhet. 

Így legközelebb is egyszerűen kivehető a szonda. Végezetül az elektromos csatlakozót össze nyomjuk és kész is vagyunk. Szerencsésebb esetben, ha még nem gyulladt ki a hibajelző lámpa, nincs is más dolgunk vele, ha viszont kigyulladt érdemes kitöröltetni a hibát, mivel addig a motorvezérlő nem biztos, hogy figyelembe veszi a szonda által mért értékeket.


Lambdaszondák

Milyen lambda szondát válasszak?

Minden esetben azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy az autóhoz saját csatlakozójukkal ellátott szondát válasszák. Viszont sok esetben az eredeti csatlakozóval ellátott szonda olyan összeget képvisel, hogy elgondolkodtató az univerzális szonda alkalmazása.

Mi azt tanácsoljuk, egyeztessen a szerelővel, hogy milyen legyen a szonda, mivel némely típus az univerzális szondával nem működik megfelelően, mert nem jó referencia értékeket ad a computernek.

Ilyen például a Volkswagen csoport egyes motorjai valamint az Opel motorjai. Márka tekintetében érdemesebb a minőséget választani, mivel egy alacsonyabb minőséggel csak problémák lehetnek. Mi az NGK, a Bosch, a Denso és a Delphi márkákat preferáljuk. Ha univerzális, abból csak az NTK-t tartjuk, mely az NGK univerzális szondáinak márkaneve és minősége.