Sokféle futómű lehet az autók alatt, de azokban nem sok kopó alkatrész van. Ha viszont ezek sérülnek vagy tönkremennek, azt azért hamar észre is vesszük, kopognak, nyiszognak, dübögnek vagy éppen a vezethetőségre gyakorolnak hatást. Itt áttekintjük, mi hogyan működik a lengőkarban

Lengőkar

A lengőkar egy olyan teherviselő elem ahol a karosszériát kötjük össze a futóművel, pontosabban a csonk állvánnyal. Számtalan futómű forma van, de a legelterjedtebb első független kerékfelfüggesztés a McPherson – nem, semmi köze a Mekihez! :)
A jellemzően háromszög alakú lengőkar a tengelycsonk alsó részéhez gömbfejen keresztül csatlakozik, míg a tengelycsonk felső pontján a lengéscsillapító van bekötve. A lengőkar első részében a talpas található azzal nagyjából egy vonalban a lengőkar első szilent, míg a „háromszög” hátsó részén található a hátsó szilent, amely nagyobb, mint az első szilent. Ebben az elrendezésben csak egy alsó lengőkarunk van, de vannak kettős kereszt lengőkaros futóművek, jellemzően a japánoknál láthatunk ilyet.

A négy lengőkaros felfüggesztések is megjelentek már szinte tömeges méretekben. Léteznek még öt lengőkaros hátsó hidak is. A lengőkarnak 3 fontos része van, maga a lengőkar, a rá vagy bele szerelt gömbfej vagy talpas és a szilent(ek). A lengőkar anyagát tekintve lehet lemezből, öntvényből vagy alumíniumból. 

A mindennapi használat során nagyon ritka, ha a lengőkar eltörik vagy elhajlik, ez csak és kizárólag balesetben vagy egy komolyabb kátyú miatt következhet be. 

Gondba akkor vagyunk, ha a lengőkarba illesztett gömbfej külön nem cserélhető, azt a komplett lengőkarral együtt kell/lehet cserélni. És természetesen ez vár ránk akkor is, ha a szilentünk megy ki.

A lengőkar felépítése

Lengőkar gömbfej, azaz talpas

A gömbfej teszi lehetővé, hogy kormányozzuk az autónkat, hiszen ha egy talpas van az autónkban (leegyszerűsítve a kérdést), akkor azon a ponton fordul el az egész futóművünk. A gömbfejről készült rajzunk mutatja meg legszemléletesebben, hogy milyen egyszerű alkatrész ez, és egyúttal azt is milyen pontos gyártást is igényel.

A gömbfej felülete és méret pontossága valamint a műanyagpersely (ek) anyaga, pontossága és a gömb kenésének milyenségének együtteséből adódik egy-egy termék minősége. Ha ugyanis valamilyen okból „kiszárad” a gömbcsuklónk, megszűnik a kenése az idő előtt tönkre is megy.

Miért mehet tönkre a talpasunk, lengőkarunk?

Az útviszonyok lehetővé teszik, hogy kipróbáljunk egy két nagyobb kátyún áthajtani. Ezek, roppant nagy, hirtelen bekövetkezett felütések, a gömbcsukló műanyag alkatrészeit szétverik, és ha nem is az első döccenőnél, de azt folyamatosan károsítják. 
Természetesen, ha ideális útviszonyok lennének, akkor is idővel kap annyi ütést a gömbfej belső része, hogy lassan tönkremegy(fekvőrendőr, földutak, padkák, vízelvezetők).

Másik, ha bármilyen oknál fogva a talpast borító porvédő megsérül. Ez előfordulhat, ha sokat közlekedünk nagy hóban vagy sárban, vagy nedves homokon. Vagy egyszerűen elöregszik a porvédő gumi és szép lassan bepenetrálodik a víz vagy a sós latyak.

A talpas felépítése

Lengőkar szilentek

Amikor a karosszéria és a lengőkar közé beteszünk egy szilentet, rugalmasan rögzítjük a futóművünket. Alapvetően a szilentünk fém-gumi vagy fém-gumi-fém kompozícióban készül, attól függően mit álmodott meg a tervező. Idővel megjelentek a precízebb hangolást lehetővé tevő hídrós szilentek is, melyekben valamilyenfajta hidraulika olaj található pl.: 

Volkswagen Passat B5 

Az újabb autókon már az alumínium konzolba szerelt szilentek is megtalálhatóak: pl.: Volkswagen Passat B6, ahol annyi segítséget kaptunk a gyártótól, hogy nem kell az egész konzolt cserélni csak a szilenteket. Tapasztalatok szerint azért 2x maximum 3x lehet ebből az alu konzolból kipréselni a szilentet, hogy a konzol ne károsodjon. 
Természetesen nemcsak az első futóműben, hanem a hátsóban is rengeteg lengőkar szilentet találunk, amelyeknek a felépítése és a hibajelenségei is ugyanazok.


Stabilizátor:

A stabilizátor ugyan nem a lengőkar része, de a lengőkarhoz kapcsolódik. Csatlakozás szerint megkülönböztetünk:

Gömbfejes csatlakozású stabilizátor

Szilent csatlakozású stabilizátor.

Vannak esetek amikor a stabilizátor úgy van bekötve, hogy egy kengyel tarja magát a szilentet, és a stabilizátor rúd csak a szilentbe van préselve. 

Hogyan tudjuk meg, hogy a szilentünk tönkrement?

1., Igen hangos, fémes kopogó hangot hallunk miden döccenőben vagy út egyenetlenségnél. Miért? Mert megszűnt a gumi a fém alkatrészek között, és fém a fémen dobol minden mozdulatnál.

2., Autónk mászkál gyorsításkor és fékezéskor az úton. Miért? Ha egy szilentből eltűnt a gumi, akkor akár 10-30 millimétert is mozdulhat a komplett vagy egy része a futóművünknek. Ez a „szabad” mozgás akkora lehet, amekkora a szilentben található gumi vagy az abból hiányzó gumidarab, és ami a „végálláskor” hangosan csattan az előzőekben leírtaknak megfelelően.

 Ha az autójához szeretne lengőkar alkatrészeket keresni, azt nálunk könnyen megteheti. Áttekintés képen megmutatjuk, hogy milyen márkákat forgalmazunk a webáruház felületén  Lemförder, Febi, TRW, Swag, Delphi, Nipparts, Ashika, FAI, Jakoparts, Optimal, Ruville, Vaico és BluePrint.

 Csak kiválasztja a megfelelő márkát és terméket, kosárba helyezi, és a rendelés leadása után 1-2 nappal már a GLS autó viszi is a terméket. 

szilentek az autóban

 Minden jog fenntartva ! cookie kat