Részecskeszűrő

A részecskeszűrő /Diesel Particulate Filter/, mely a gázolaj üzemű járművekben van elhelyezve káros anyag kibocsájtás csökkentés érdekében.



Részecskeszűrő elhelyezkedése a rendszerben

De mi is az a részecske és hogyan működik?

A részecske ebben az esetben a kipufogógázban található koromszemcséket jelenti. Mint tudjuk, a diesel működéséből adódóan hatalmas korom kibocsájtásra képes, mivel a motor öngyulladással, működik, tehát az égés ez által nem tökéletes, a korom képződés jelentős. A hatalmas koromkibocsájtást valahogy meg kellet akadályozni, hogy ne károsítsák tovább a környezetet.  Erre hivatott a részecske szűrő, hogy a kipufogógázban lévő koromrészecskéket felfogja, és azt eltárolja magában. Egy ilyen részecske szűrő, akár a korom 99%-át is fel tudja fogni, mellyel már nem terheli a környezetet. Ha a működését vizsgáljuk, teljes mértékben hasonlít a katalizátorhoz, itt is van egy üzemi hő fok, amin tökéletesen működik, és itt is méhsejtes szerkezetű a felépítése. A kipufogó gáz beáramlik a szűrőbe, abban a korom csapdába esik, és a szűrés után, már szinte korom mentes gáz távozik a szabadba. Persze természetesen, mint minden szűrő ez is egy idő után megtelik és regenerációra /tisztításra/ van szüksége.

Mi az, hogy részecskeszűrő regenerálás?

A részecske szűrő működése közben telítődik korom szemcsékben, ilyenkor a részecskeszűrőt regenerálni magyarul tisztítani kell. Ezt a mai modern autók saját maguk végzik el úgy, hogy abból a sofőr csak nagyon kevés dolgot vegyen észre. Viszont vannak olyan esetek, amikor az autó saját magát nem tudja regenerálni, ilyenkor segít nekünk a szaki. Ha a műszerfalon megjelenik a hibajelző lámpa, akkor tuti csak a szerelő segíthet. S hogy honnan tudja a computer, hogy probléma van? A részecske szűrő két oldalára a bemenő és a kimenő oldalra is be van helyezve egy-egy cső vagy szenzor, ami a beáramló és a kiáramló nyomást figyeli. Ha minden rendbe van a szűrővel, akkor viszonylag egyforma értékeket fog mutatni, ha viszont eltömődik, akkor azt érzi, hogy a beáramlási oldalon a növekszik a nyomás, míg a kiáramláson drasztikusan csökken.  Ilyenkor számtalan hiba jelentkezhet, például:  

  • gyorsításkor torpan az autó
  • nehezen indul be
  • alapjáraton még jó is az autó, de ha odalépek neki, akkor megtorpan.
  • Fehéres füstöt ereget
  • letilt az autó és csak vész üzemben működik
Részecskeszűrő regenerálás ikon

Hogyan regenerálják a részecske szűrőt, mi a folyamata?

Szerencsés esetben az autó elvégzi saját maga ezt a műveletet. Regeneráláskor a részecskeszűrőből eltávolítják a lerakódott kormot. Ezt az autó saját maga úgy végzi el, hogy a kipufogó szelep nyitásakor még fecskendez be üzemanyagot, ami bekerül a részecskeszűrőbe. Ilyenkor, aki rendszeresen figyeli, a pillanatnyi fogyasztást a műszerfalon azt tapasztalhatja, hogy a fogyasztása a szokásoshoz képest másfélszeresére megemelkedik. Tehát a kipufogó szelepen keresztül többlet üzemanyag kerül a részecskeszűrőbe, ami, mily hihetetlen öngyulladással begyullad a részecske szűrőben, és kiégeti magából a kormot. Nyilván ilyenkor valamennyi korom képződik, ami kiáramlik a szabadba, de az minimális ahhoz képest, ami egy hagyományos részecskeszűrő nélküli diesel jármű.

Vannak olyan esetek, amikor az autó magától ezt nem tudja elvégezni. Ilyenkor a szerelő ráteszi a járműre a kommunikációs eszközt, és minden érzékelő kikapcsolásával manuálisan regenerál. Ilyenkor a számítógép vezérli le a regenerálást, nem pedig az autó ecu-ja. És sajnos vannak olyan esetek is, amikor így sem lehet regenerálni. Ilyenkor két megoldás van. Az egyik, hogy cseréljük a részecskeszűrőt, a másik, hogy a szerelő leveszi a részecskeszűrőt és egy tisztító folyadékba helyezi azt egy éjszakára. Sok esetben ez segít, viszont azt érdemes tudni, hogy ha már ilyen módszerhez kell nyúlni lehetséges, hogy hamarosan cserélni kell a részecskeszűrőt.

Hogyan lehet a részecskeszűrőt kiiktatni, vagy mit tegyek, hogy az élettartamát növeljem?

Kiiktatni valószínű, hogy ki lehet, de nem érdemes. Egy műszaki vizsga alkalmával akár meg is üthetjük a bokánkat. Viszont meg tudjuk hosszabbítani az élettartamát, úgy hogy az üzemanyaghoz adunk koromképződés gátló adalékot. Ez tulajdonképpen egy égés javító adalék, ami hatására kevesebb korom képződik. A másik, hogy az autót ne csak városban használjuk. Érdemes vele nagyobb utakat is megtenni, mivel a jármű csak ekkor tudja a saját regenerálását elvégezni, mivel a műveletelvégzéséhez el kell érni egy bizonyos hőfokot. Érdemes néha hosszabb, egyszerre 2-300 km-s távolságot megtenni, hogy tudjon dolgozni a rendszer.

Mennyibe kerül egy részecskeszűrő?

Egy részecskeszűrő sajnos nem olcsó, viszont a kezdeti árához képest legalább már olcsóbb. 
Természetesen a részecskeszűrőt is tudod keresni a katalógusban, de mi azt javasoljuk, mivel igen nagy összegű alkatrész minden esetben alvázszám alapján keresd a részecskeszűrőt, mert úgy el lehet kerülni a bosszúságot. 
Az ára nagyjából 100 és 200.000 forint közé tehető, persze autó típus és motorfüggő. Amennyiben kíváncsi milyen árban lehet az Ön autójához egy részecske szűrő, írjon e-mailt az info@evoauto.hu email címre, kérjen árajánlatot vagy telefonáljon és kollégáink készséggel segíteni fognak.


Részecskeszűrő metszete