Általános vezérlés felépítése

Vezérmű szíj és a motorvezérlés kapcsolata

A vezérműszíj a motor azon eleme, mely több részegységet köt össze, és ami nélkül nem működhetnek sehogy sem. No persze nem csak szíjas motorok léteznek, vannak láncosok és csak simán fogaskerekesek is. És hogy miről is szól ez az oldal, az alábbi tartalomjegyzékben megtekintheted:

A katalógus frissítési folyamaton ment keresztül, ezáltal segítettünk, hogy egyszerűbben találd meg autódhoz a megfelelő vezérlést. Nincs más dolgod, csak kikeresed az autódat, a főmenüben a „Szíjhajtás” menüre kattintasz és már keresheted is a kedvenc vezérlés márkádat.

Mi szerepe van a vezérműszíjnak?

A vezérműszíj a főtengelyt köti össze a vezérműtengellyel. Bár ez így igen egyszerűnek hangzik, mégsem az. A szíj minden motor típusnál más és más attól függően, hogy a mérnökök hogyan számították ki a motor tervezésénél. A lényege, hogy a motor főtengelye és a vezérműtengelye olyan tökéletes összhangban forogjon, hogy a négy ütem a lehető legtökéletesebben menjen végbe. 

Amikor a motort indítjuk, akkor a főtengely végén lévő bordás kerékre helyezett vezérműszíjat az óramutató járásába elkezdi forgatni, mely meghajtja a vezérműtengely fogaskerekét vagy kerekeit attól függően, hogy soros 8 vagy 16 szelepes a motorunk, vagy esetleg V6 24 szelepes. Egyes autó márkáknál, főként japán autóknál találkozhatunk olyan motorokkal is, melyeknek két vezérműszíja van, egy, ami a szelepvezérlést hajtja, egy másik pedig a kiegyensúlyozó tengelyt.

Egy tökéletes példa a Volkswagen 1.4 és 1.6 16 szelepes benzines motorja, mely dupla vezérműtengelyes, de csak az egyik vezérműtengelyt hajtja meg egy szíj, míg a másikat egy kis szíj segítségével vezérli.

Vezérműszíj szerkezeti felépítése:

A vezérműszíj, mint már taglaltuk igen erős anyagból van.  Azért, hogy megfeleljen, a mai kor autóinak rengeteg feltételnek kell megfelelni, gondoljunk csak bele, hogy például télen amikor -15 0C van akkor is tökéletesen kell, hogy működjön, de ha + 30 0C akkor is.

Főbb tulajdonságai:  

  • Széles hőmérsékleti tartományban is képes dolgozni: -32 0C és 150 0C között
  • Alacsony súrlódású és alacsony zajszint működés közben.
  • Optimalizált a különböző erőhatásokra a szíj teljes szélességében

Az alábbi képen láthatjuk a szíj felépítését:

  1. Poliamid szövet hátfal
  2. Magas hőmérsékletű elasztomer
  3. Üvegszálas kábel
  4. Poliamid fogazott szövet
Vezérműszíj felépítése

A rettegett probléma: a vezérműszíj szakadás

A vezérműszíj, ugyan erős anyagból készül, de ez is sérülékeny. Az, hogy csak úgy magától elszakadjon kvázi lehetetlen, mindig megvan az ok, hogy miért következett be a szakadás. Az egyik leggyakoribb oka a helytelen csere. Számtalanszor halljuk, hogy elegendő csak egy szíj, mert a görgőnek még nincsen hangja. Na, pont itt a probléma. 
Azért mert a görgőnek nincsen hangja, az nem azt jelenti, hogy egy újabb periódust kibír. A gyártók minden motorhoz megadják a vezérműszíj és a vezérlésben szereplő összes alkatész által futható futás teljesítményt kilométerben és/vagy évben.  

Nagyon fontos, hogy az évet is. Ha el szeretnénk kerülni egy vezérműszíj szakadást és a vele járó esetleges nagy összegű javítást, minden esetben cseréltessük le a vezérlés összes elemét. Sokan abba a hibába esnek, hogy még csak 5000 km van a szíjba, habár az már 7 éve rajta van. A szíj anyagából adódóan öregszik, amely csökkenti az élettartamát.

Vezérműszíj szakadás

A vezérműszíj szakadás okai: 

- a túl késői csere, mind időben mind kilométerben

- a görgők nem cserélése, a görgő megáll azonnal elcsattan a szíj

- szerelési hiba, apró jellemző hiba például, hogy a vezető vagy feszítőgörgőknél nem cserélik ki a rugós alátéteket, ami egy idő után fellazulhat

- vízpumpa megáll, mert nem cserélték le időben (azt sem)

- főtengely fogaskerék és vezérműkerekek nem megfelelő rögzítése, és nem cserélése. Sok kilométer esetén már olyan élekkel is rendelkezhet egy  fogaskerék ami simán elvágja a szíjat

- vezérműtengely és a főtengely szimering folyása, hiszen a vezérműszíj tartósan nem bírja az olajat. Erre a célra vannak teljesen más anyagból  készülő szíjak, mint például Ford Mondeo 1,8Tdci 2008-től használt adagoló meghajtó szíj, ami teljes mértékben a motorolajban fut!

- vezérmű burkolatok hiánya vagy helytelen visszaszerelése. A kavics és a homok is képes olyan mechanikai sérülést okozni a szíjnak, ami azonnali  vagy rövid idő belül elvágja vagy eldörzsöli azt.

- speciális szakadás, a főtengely vagy a vezérműtengely megragad, beáll.

-  célszerszám hiánya. Az egyik ügyfelünkkel esett meg, háromszor volt már szíj szakadása az 1,6  Fiat Stiloján. Agyalni kezdtünk, mi lehet az oka, hogy 10,000-ként elszakad a szíja. A vezérlés állító 55-60 ezer forintba kerül gyártótól függően. Rövid nyomozás után kiderítette a kedves vevő, hogy egyik szerelő sem használta ezt a drága szerszámot, csak úgy amit 'találtak' szereltek. Általunk javasolt szakértő kéz lecserélte a vezérlést a megfelelő célszerszámmal és azóta tünet mentes a Stilo.


Dayco olajban futó vezérlése

A Dayco által fejlesztett és sorozatban gyártott olajban futó vezérlése. A neve BIO azaz Belt In Oil, de hisz ez egy oximoron! Gyakorlatilag ötvözve van a két motor vezérlési mód (lánc és szíj) a hosszabb, csendesebb, költség hatékonyabb autózás érdekében. 2014 óta van forgalomban az után gyártott piacon és negatív tapasztalat nem nagyon van, ettől függetlenül sok motornál nem terjedt el.

Vezérlés

A vezérlés elemei, a vezérlés szett részei: 

A vezérlés attól függően, hogy hány köbcentis a motor, és milyen a karakterisztikája több elemből épülhet fel. Osszuk két csoportba.

  1. Minden vezérlésben benne kell, hogy legyen: Vezérmű szíj, főtengely fogaskerék, vezérmű szíj feszítő, vezérműtengely fogaskerék vagy kerekek.
  2. Ami nem minden vezérlésben található meg: Vízpumpa, vezetőgörgő, kiegyensúlyozó tengely fogaskerék, adagoló kerék, olajpumpa

Természetesen ezeknek az elemeknek nem mindegyikét kell cserélni, például egy adagoló fogaskereket nagyon ritkán cserélnek, míg egy főtengely fogaskereket szinte minden csereperiódus alkalmával, ilyen többek között az Opel Astra F és a Volkswagen Golf III.

Vezérlés szett vagy darabokból összeszedve

Vezérlés szettet válasszak vagy elemenként válogassam össze, melyik szett ára jobb?

Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni. Általában többen a vezérlés szettet választják, mivel az minden egyes elemet tartalmaz, mely az adott autóhoz szükséges. Bár ebből is lehet több fajta, lehet csak olyan, amelyik csak a szíjat és a hozzá tartozó görgőket és feszítőt tartalmazza, de van olyan is, amelyikben a vízszivattyú is benne van.  Alapjában véve teljesen mindegy melyik szettet választjuk, a hangsúlyt inkább a minőség adja. Nem érdemes gyengébb minőségű vezérlést vásárolni, mert azzal nagyon ráfázhatunk. Mi általában a 

Continental, INA szetteket szoktuk javasolni, de ugyan ilyen jó a Dayco a Gates valamint az SNR készlete is.

A vezérlés cseréje mikor legyen, és hogyan csináljam?

A vezérműszíj és elemeinek a cseréjét bízzuk szakemberekre. A cseréje igen nagy precizitást és pontosságot igényel, nem mellesleg célszerszámokat is. Ha saját magunk szeretnénk a cserét elvégezni, számolnunk kell azzal a kockázattal, hogy nem biztos, hogy a megfelelő periódust ki fogja bírni. 
A szervizekben minden autó típushoz van egy javítási útmutató, mely pontos betartása nélkül nem lehet felhelyezni a szíjat. Vannak olyan motorok például melyeknél a szelepfedél eltávolításával és csak a vezérmű tengely lerögzítésével lehet vezérlést cserélni, de vannak olyanok is, ahol egy sor spéci szerszámot kell alkalmazni. Az pedig, hogy mikor kell cserélni, az autó gyártói meghatározásától függ.

Általánosságban a 60.000 és 200.000 km megtétele után vagy 5 év attól függ, melyik következik be hamarabb, de vannak olyan modellek, melyeknél a csere periódus elvileg 240 000 km. Mi azt javasoljuk, inkább cseréljék le hamarabb. 

Egy arany szabály van; ha használt autót vásárolunk, mindenféleképpen érdemes egyből lecseréltetni. Nem tudhatjuk, a jármű javítás történetét vagy sajnos nem mindig bízhatunk benne, inkább érdemes kicseréltetni, még akkor is, ha megbontáskor úgy látszik, az újszerű. Ez még mindig kevesebbe kerül, mint a motorfelújítás.

Jó tanács vezérlések cseréjéhez:

- Mindig azokat az anyagokat építsük be, amit a vezérlés szett doboza tartalmaz. Ne használjunk például más csavarokat, és főleg ne eltérő tulajdonságúakat. 8,8 ! Ez a kulcsszó. Aki tudja mi ez, az cserélhet vezérlést aki nem, az nem :)

- Kellő nyomatékkal húzzuk meg a csavarokat, se több se kevesebb! Ha kevés lefuthat a feszítő vagy a a vezető, ha túl nagy nyomatékkal húzzuk meg a csavart idő előtt eltörhet!

- A bordás kerekek állapotát ellenőrizni kell és cserélni, ha szükséges.

- Az egyenes futásra is nagy gondot kell fordítani, hiszen az idő előtt megállt vezérlések vezető garanciális hibája!


Ha vezérmű láncos az autóm mikor cseréljem?

A vezérmű lánc érdekesebb, mivel itt a gyártók nem határoznak meg kifejezett cserét, csak ellenőrzést. Ezeknek a cseréje akkor szükséges, ha hangja van, kb. ezt úgy tudnám jellemezni, hogy megváltozik a motor hangja, mélyebbre kicsit csattogósra. Vagy találóan ahogy a köznyelvben megjelent, a benzinesből dízel lett! 

Így jogosan gondolhatnánk, hogy egy láncos motor százszor jobb, mint egy szíjas, mert nagyon ezzel nem kell foglalkozni. Sajnos ebben a formában ez nem igaz, mivel van olyan benzines alacsony köbcentis motor, melyeknél láncot alkalmaztak, tapasztalataink alapján 100-150 ezer kilométerenként igenis ezt is cserélni kell, jellemzően amelyek egy sorosak. 
Például Skoda Fabia, Fiat 1,3 Jtd, Opel Corsa 1,0 1,2. Persze a vezérműlánc nem a kis hengerűrtartalmú motorokra jellemző, hanem a nagyobb és erősebb motorokra. A képen egy Audi S4 V8 motor vezérlését láthatjuk, itt már nem egy láncot alkalmaznak, hanem egyből hármat. Na jó négyet :)

 

Ennek a vezérlésnek biztosan nem érdemes otthon neki kezdeni!

Az általunk forgalmazott vezérműláncok: Febi vagy SWAG, a Dayco és apránként elkezdte az INA is a gyártást. Valamint még az angol BGA is jó áron kínál lánc szetteket, amely jelenleg nem található meg a katalógusunkban, csak egyedi igényeket tudunk kielégíteni vele.

Jó tanács a vezérműláncos motorok használóinak. Használjuk a kéziféket és a ne a motorfékre bízzuk a garázs előtti parkolást! Ebben a pozícióban folyamosan feszül a lánc és az autó teljes súlya feszíti azt. Vannak bizonyos típusú vezérlések, melyek alkalmaznak egy reteszt a vezérműlánc feszítő patronjában ha nem jár a motor, de mivel ezt sajnos nem tudjuk megmondani, hogy mely márkák, mely motorjaiban van ilyen retesz, ezért inkább legyünk elővigyázatosak és használjuk a kéziféket! 

Vezérműlánc szett a motoron

 Minden jog fenntartva !