Az autó hűtési rendszere

Autó vízhűtő

A hűtő rendszerben a legfontosabb szerepe a vízhűtőnek van. Feladata a motor által közölt hő leadása a környezetnek. Jellemzően a gépjármű elejében van elhelyezve, kihasználva a menetszél adta lehetőségeket. A működési elv egyszerű és igen hatékony a fizikai tulajdonságok miatt. A vízhűtő tervezésének alapja, hogy minél nagyobb felületet képezzünk, minél kisebb helyen, hogy a hő leadó képessége minél nagyobb legyen.
 
Kinkeri-kunkori vízcső hálózat is lehet egy—egy hűtőben, melyek hűtő bordákkal vannak kitöltve. Régebben sima vas vagy sárgaréz vagy vörös réz csöveket használtak a hűtök kialakításához, de ezek mára már nem jellemzőek. A vas rozsdásodott, a réz pedig drága és nehéz, ellenben könnyebben javítható.

Kör keresztmetszetű csövek helyett, minden vízhűtő gyártó négyszöglet profilú alumínium csöveket használ, a jobb hűtés elérése miatt. Szinte minden vízhűtő alumíniumból készül

  • könnyű
  • könnyű formázni, alakítani
  • jól bírja a diletációt
  • és nem javítható, olyan könnyen.           

Az alábbi képen egyszerre sok miden látható, így néz ki ha szétszedünk egy radiátort. Jól látszik a téglalap alakú vízcső profil, egy közös kis víztérbe csatlakozik bele, ami a vízcsőcsonkokon keresztül vezeti ki, vagy be a hűtőfolyadékot. A másik, hogy egy kis massza összegyűlt a csövekben és itt-ott eldugítja a folyadék útját. Természetesen, míg van átfolyás a csöveken addig hűt a hűtőnk, de hatásfoka egyre csökken és egy meleg helyzetben fel is forrhat a vizünk(Nekünk is meg a kocsinak is:).                                                                                                                                         

vízhűtő belseje
                                                 Ez egy ritkán látható fotó egy vízhűtő belsejéről.

Karbantartással nőhet a vízhűtő élettartama? 

Igen, egyértelmű a válasz. Az egyik legfontosabb, amit tehetünk a megfelelő hűtőfolyadék kiválasztása. Alumínium hűtő esetében foszfát mentes G12 (rózsaszín) fagyálló használata szükséges. A hűtőfolyadék fő előnye autója hűtőrendszerében abban rejlik, hogy a keverék ilyen széles hőmérséklet-tartományban folyadékban marad.

Ez azt jelenti, hogy fagyos időjárási viszonyok között a hűtőfolyadék továbbra is folyékony marad, és hatékonyan keringhet a rendszeren keresztül a motor hűtése és a károsodás megelőzése érdekében. 

Forró időben, vagy ha az autót hosszú ideig csúcsterheléssel működtetik, a hűtőfolyadék ellenáll a forrásban tartásnak, és folyadékként tovább kering, hatékonyan hűtve a motort. 
Ez nem csak a termosztátot és a vízpumpánkat keni, hanem kíméli a vízhűtőnket is. Pontosabban nem kezdi ki a vízrendszerben található fém és műanyag alkatrészeket, így azok nem keringek oldott állapotban a rendszerben. 

A hűtőrendszerekben használt anyagok gyártónként eltérnek, fontos, hogy az autójához megfelelő hűtőfolyadékot használjon. Bár néhány hűtőfolyadékot univerzális termékként forgalmaznak, amely alkalmas minden autóra, mindig az a legjobb, ha megnézzük pontosan mi való a hűtőnkbe.

Másik ami segíthet ha néha szemügyre vesszük a hűtőt, és ha szennyezett valamivel pl.: sár, moha, gumidarabok, akkor kitakarítjuk. 

 

Az általunk forgalmazott vízhűtő márkák: Denso, Nissens, Hella, Maxgear, Polcar

A korszerű vízhűtőkre egyre több alkatrész van rá aggatva, a pontosabb és egyenletesebb hűtés miatt.

Hő kapcsoló. Nagyobb menettel a hűtőbe tekert vízhőfok jeladó, ami vagy csak hőmérséklet adatokat közvetít a motor felé vagy egyben hő kapcsoló is, bekapcsolva a ventilátor motort.

Ventilátor motor. A hűtő ventilátor keretre felszerelt propeller, ami a nem elegendő hűtés esetén kapcsol be elő idézve a” menetszelet”.

Automataváltó ill. olajhűtő. Gyakran előfordul, hogy néhány márka a vízhűtőbe integrálja az automataváltó vagy a motorolaj hűtőt. Nem olcsó mulatság, ha cserélni kell.

Klímahűtő. Új irány a gyártók részéről, hogy egybe rakják a vízhűtőt a klímahűtővel. Maga az egység elég drága megoldás, és ehhez még hozzá vehetjük a klíma feltöltését is, még ha csak a vízhűtő része is ment tönkre. 

Lyukas vízhűtő

Miért megy tönkre a vízhűtő?

 ->Elfagy. 

Magunkra vessünk, ha nem raktunk elegendő fagyállót a hűtőrendszerbe, vagy nem ellenőriztettük valamelyik szervízben, benzinkúton.

->Eldurran. 

Túlnyomás okán szétnyílik a hűtőnk, aminek sok oka lehet, de valamiért gőz vagy gáz képződik a rendszerben például kevés folyadék, hengerfejes az autó…

->Eltörik. 

Valami eltörik, előfordul. Természetesen nem csak a karambol jöhet számításba, elegendő, ha szerelés közben letörik egy fül vagy egy vízcsőcsonk.

->Eltömődik. 

Ezt már fent taglaltuk, valamilyen szerves vagy szervetlen anyag eltömeti a vízjáratokat, csökkentve ezzel a hűtő hatékonyságát.

->Mechanikai kár. 

Már biztos mindenkivel előfordult, hogy Ifáról leszakadt kerékcsavar bele áll a hűtőbe és szépen kifolyik a víz. Vagy nem? Velem már igen!
 

->Fehér füst

Ha fehér füstöt lát a kipufogógázban, még a jármű felmelegedése után is, ez a motor belső szivárgását, esetleg megrepedt blokk, hengerfej vagy henger fejtömítés meghibásodását jelezheti. Nyomás alatt a hűtőfolyadék bekerülhet a hengerbe, és gőzként távozik minden alkalommal, amikor a henger robbanás van.

->Bugyborékoló radiátor

A radiátorban vagy a hűtőfolyadék túlfolyó tartályában lévő buborékok azt jelzik, hogy égési gázokat kényszerítenek a hűtőrendszerbe. Ez a hűtőfolyadék szivárgásának jele, de okozhatja a motor, a fej vagy a fej tömítésének repedéseit is.

 ->ROZSDÁS RADIÁTOR

Ha az autó külseje rozsdásodik, biztosan észreveszi. De csak azért, mert nem látja, még nem jelenti azt, hogy nem az autójában történik. A levegő, a fém és a folyadék kombinálásakor az oxidáció és a rozsda biztosan bekövetkezik. 

Mindezek az összetevők jelen vannak a radiátorban, ami azt jelenti, hogy a rozsda valódi veszélyt jelent. Ha a radiátor elkezd rozsdásodni, lyukakkal és szivárgással vagy más meghibásodással járhat.

Ha autója folyamatosan melegszik, ellenőrizze a hűtőrendszer folyadékának színét. A kiegyenlítő tartályon keresztül látható lesz, hogy a hűtőfolyadék színe barnássá válik-e. Ebben az esetben célszerű lecserélni a hűtőfolyadékot esetleg kombinálható a vezérlés cseréjével is.

Ha hideg időjárási körülmények között üzemelteti autóját, különösen ügyelnie kell a rozsdára. 

Vizhűtő felépítése

Nagyon fontos, hogy a motor kellő üzemi hőfokon dolgozzon. Ha tartósan túl alacsony a hűtővíz hőmérséklete, károsodhat a motor : a hengerfala erős kopásnak van kitéve, de ugyanígy a dugattyú gyűrű is egy folyamatos kopásnak kitéve.

Ha viszont tartósan magas a víz hőmérséklete akkor egy időzített bombán ülünk. Itt is felléphet a motor károsodása és vízrendszerünk gyenge pontja bármikor kipukkadhat : vízcsövek, csatlakozok, és természetesen a vízhűtő!

Használhatók csap vizet a a vízhűtőmhöz?

Csak ha nagyon muszáj! A gyárilag bele írt hűtőfolyadék durván 50 50 % elegye kell legyen desztillált vízzel, ez így nagyjából -35 foknak fele meg. Ha bármi gáz van és elfolyt a hűtővíz, végszükség esetén pótolhatjuk sima vízzel. Ha meg van hiba és az orvosolva is volt,  akkor térjünk vissza a fent említett keverékhez 

Vízhűtő

 weboldal cookie kat alkatrész hűtő