Autó vízhűtő
A hűtő rendszerben a legfontosabb szerepe a vízhűtőnek van. Feladata a motor által közölt hő leadása a környezetnek. Jellemzően a gépjármű elejében van elhelyezve, kihasználva a menetszél adta lehetőségeket. A működési elv egyszerű és igen hatékony a fizikai tulajdonságok miatt. A vízhűtő tervezésének alapja, hogy minél nagyobb felületet képezzünk, minél kisebb helyen, hogy a hő leadó képessége minél nagyobb legyen.
Kinkeri-kunkori vízcső hálózat is lehet egy—egy hűtőben, melyek hűtő bordákkal vannak kitöltve. Régebben sima vas vagy sárgaréz vagy vörös réz csöveket használtak a hűtök kialakításához, de ezek mára már nem jellemzőek. A vas rozsdásodott, a réz pedig drága és nehéz, ellenben könnyebben javítható.
Kör keresztmetszetű csövek helyett, minden vízhűtő gyártó négyszöglet profilú alumínium csöveket használ, a jobb hűtés elérése miatt. Szinte minden vízhűtő alumíniumból készül
- könnyű
- könnyű formázni, alakítani
- jól bírja a diletációt
- és nem javítható, olyan könnyen.
Az alábbi képen egyszerre sok miden látható, így néz ki ha szétszedünk egy radiátort. Jól látszik a téglalap alakú vízcső profil, egy közös kis víztérbe csatlakozik bele, ami a vízcsőcsonkokon keresztül vezeti ki, vagy be a hűtőfolyadékot. A másik, hogy egy kis massza összegyűlt a csövekben és itt-ott eldugítja a folyadék útját. Természetesen, míg van átfolyás a csöveken addig hűt a hűtőnk, de hatásfoka egyre csökken és egy meleg helyzetben fel is forrhat a vizünk(Nekünk is meg a kocsinak is:).
Ez egy ritkán látható fotó egy vízhűtő belsejéről.
Karbantartással nőhet a vízhűtő élettartama?
Igen, egyértelmű a válasz. Az egyik legfontosabb, amit tehetünk a megfelelő hűtőfolyadék kiválasztása. Alumínium hűtő esetében foszfát mentes G12 (rózsaszín) fagyálló használata szükséges. A hűtőfolyadék fő előnye autója hűtőrendszerében abban rejlik, hogy a keverék ilyen széles hőmérséklet-tartományban folyadékban marad.
Ez azt jelenti, hogy fagyos időjárási viszonyok között a hűtőfolyadék továbbra is folyékony marad, és hatékonyan keringhet a rendszeren keresztül a motor hűtése és a károsodás megelőzése érdekében.
Forró időben, vagy ha az autót hosszú ideig csúcsterheléssel működtetik, a hűtőfolyadék ellenáll a forrásban tartásnak, és folyadékként tovább kering, hatékonyan hűtve a motort.
Ez nem csak a termosztátot és a vízpumpánkat keni, hanem kíméli a vízhűtőnket is. Pontosabban nem kezdi ki a vízrendszerben található fém és műanyag alkatrészeket, így azok nem keringek oldott állapotban a rendszerben.
A hűtőrendszerekben használt anyagok gyártónként eltérnek, fontos, hogy az autójához megfelelő hűtőfolyadékot használjon. Bár néhány hűtőfolyadékot univerzális termékként forgalmaznak, amely alkalmas minden autóra, mindig az a legjobb, ha megnézzük pontosan mi való a hűtőnkbe.
Másik ami segíthet ha néha szemügyre vesszük a hűtőt, és ha szennyezett valamivel pl.: sár, moha, gumidarabok, akkor kitakarítjuk.
Az általunk forgalmazott vízhűtő márkák: Denso, Nissens, Hella, Maxgear, Polcar
A korszerű vízhűtőkre egyre több alkatrész van rá aggatva, a pontosabb és egyenletesebb hűtés miatt.
Hő kapcsoló. Nagyobb menettel a hűtőbe tekert vízhőfok jeladó, ami vagy csak hőmérséklet adatokat közvetít a motor felé vagy egyben hő kapcsoló is, bekapcsolva a ventilátor motort.
Ventilátor motor. A hűtő ventilátor keretre felszerelt propeller, ami a nem elegendő hűtés esetén kapcsol be elő idézve a” menetszelet”.
Automataváltó ill. olajhűtő. Gyakran előfordul, hogy néhány márka a vízhűtőbe integrálja az automataváltó vagy a motorolaj hűtőt. Nem olcsó mulatság, ha cserélni kell.
Klímahűtő. Új irány a gyártók részéről, hogy egybe rakják a vízhűtőt a klímahűtővel. Maga az egység elég drága megoldás, és ehhez még hozzá vehetjük a klíma feltöltését is, még ha csak a vízhűtő része is ment tönkre.
Miért megy tönkre a vízhűtő?
->Elfagy.
Magunkra vessünk, ha nem raktunk elegendő fagyállót a hűtőrendszerbe, vagy nem ellenőriztettük valamelyik szervízben, benzinkúton.
->Eldurran.
Túlnyomás okán szétnyílik a hűtőnk, aminek sok oka lehet, de valamiért gőz vagy gáz képződik a rendszerben például kevés folyadék, hengerfejes az autó…
->Eltörik.
Valami eltörik, előfordul. Természetesen nem csak a karambol jöhet számításba, elegendő, ha szerelés közben letörik egy fül vagy egy vízcsőcsonk.
->Eltömődik.
Ezt már fent taglaltuk, valamilyen szerves vagy szervetlen anyag eltömeti a vízjáratokat, csökkentve ezzel a hűtő hatékonyságát.
->Mechanikai kár.
Már biztos mindenkivel előfordult, hogy Ifáról leszakadt kerékcsavar bele áll a hűtőbe és szépen kifolyik a víz. Vagy nem? Velem már igen!
->Fehér füst
Ha fehér füstöt lát a kipufogógázban, még a jármű felmelegedése után is, ez a motor belső szivárgását, esetleg megrepedt blokk, hengerfej vagy henger fejtömítés meghibásodását jelezheti. Nyomás alatt a hűtőfolyadék bekerülhet a hengerbe, és gőzként távozik minden alkalommal, amikor a henger robbanás van.
->Bugyborékoló radiátor
A radiátorban vagy a hűtőfolyadék túlfolyó tartályában lévő buborékok azt jelzik, hogy égési gázokat kényszerítenek a hűtőrendszerbe. Ez a hűtőfolyadék szivárgásának jele, de okozhatja a motor, a fej vagy a fej tömítésének repedéseit is.
->ROZSDÁS RADIÁTOR
Ha az autó külseje rozsdásodik, biztosan észreveszi. De csak azért, mert nem látja, még nem jelenti azt, hogy nem az autójában történik. A levegő, a fém és a folyadék kombinálásakor az oxidáció és a rozsda biztosan bekövetkezik.
Mindezek az összetevők jelen vannak a radiátorban, ami azt jelenti, hogy a rozsda valódi veszélyt jelent. Ha a radiátor elkezd rozsdásodni, lyukakkal és szivárgással vagy más meghibásodással járhat.
Ha autója folyamatosan melegszik, ellenőrizze a hűtőrendszer folyadékának színét. A kiegyenlítő tartályon keresztül látható lesz, hogy a hűtőfolyadék színe barnássá válik-e. Ebben az esetben célszerű lecserélni a hűtőfolyadékot esetleg kombinálható a vezérlés cseréjével is.
Ha hideg időjárási körülmények között üzemelteti autóját, különösen ügyelnie kell a rozsdára.
Nagyon fontos, hogy a motor kellő üzemi hőfokon dolgozzon. Ha tartósan túl alacsony a hűtővíz hőmérséklete, károsodhat a motor : a hengerfala erős kopásnak van kitéve, de ugyanígy a dugattyú gyűrű is egy folyamatos kopásnak kitéve.
Ha viszont tartósan magas a víz hőmérséklete akkor egy időzített bombán ülünk. Itt is felléphet a motor károsodása és vízrendszerünk gyenge pontja bármikor kipukkadhat : vízcsövek, csatlakozok, és természetesen a vízhűtő!
Használhatók csap vizet a a vízhűtőmhöz?
Csak ha nagyon muszáj! A gyárilag bele írt hűtőfolyadék durván 50 50 % elegye kell legyen desztillált vízzel, ez így nagyjából -35 foknak fele meg. Ha bármi gáz van és elfolyt a hűtővíz, végszükség esetén pótolhatjuk sima vízzel. Ha meg van hiba és az orvosolva is volt, akkor térjünk vissza a fent említett keverékhez
weboldal cookie kat alkatrész hűtő