Ablaktörlő lapát

Ablaktörlő lapátunkat nem használjuk mindennap, de minden percben öregszik bármit is teszünk ellene. Az időjárás a legnagyobb ellensége, álltó helyében is „használódik”, pláne, ha még használjuk is ….A lapátunk jó állapotban tartása akár gondozással, akár új vételével fontos és elengedhetetlen a biztonságos közlekedésünkhöz. Az általunk forgalmazott lapátokat, méret szerint és típus szerint is tud keresni a katalógusainkban. Nálunk megtalálja a Bosch, Denso Hella és Valeo ablaktörlő lapátokat.

1903-ban szabadalmaztatták az USA-ban a lapátok ősét, amióta azért sokat fejlődött ez az alkatrész is, még ha alakja jóformán semmit sem. A hagyományos lapátok esetében egy fém csuklókra felszerelt gumi él dolgozik a szélvédőn. A gumi él, maga a törlést végző elem sokat fejlődött a gumiiparral és mára már az etilén-propilén kopolimer (EPM) vagy etilén-propilén-dién terpolimer (EPDM). Mondjuk, ez szerintem senkit sem érdekel:).



A hagyományos első ablaktörlő lapátok után megjelentek a Flat vagy Aerotwin ablaktörlő lapátok, először a Mercedes S osztályon 1998-ban. A csuklópontok helyett, egy fém rugó feszíti folyamatosan és egységesen a szélvédőre a gumiélt. Ráadásul a gumit tartó él egyben egy kis szpoilerként is funkcionálhat, jobban a szélvédőre szorítva a lapátot menet közben. 
A másik fontos eredménye ennek a lapátnak, hogy részben kiszorította a piacról a téli ablaktörlő lapátokat, hiszen nincs csukló pont -> nincs mi elfagyjon!        

Az alábbi ábrán viszont azt láthatjuk mennyivel egyenletesebb az erő eloszlása a Flat tipusu lapát esetén, mint a hagyományos lapátoknál.

A gyártók és a fejlesztők megtréfálnak minket a különböző csatlakozókkal, adapterekkel. Az alábbi ábrán láthatjuk az alap csatlakozókat, melyekkel csatlakoztatni tudjuk az ablaktörlő lapátot az ablaktörlő karra.

A hátsó ablaktörlőlapátok kezdetben sima egyszerű első lapátok voltak az öt ajtós modelleken illetve a kombikon. A dizájn és a formatervezés okán feláldozva mára ez teljesen megváltozott és hátra is egyedi tervezésű, jellemzően egybe öntött lapátok kerültek a kétezres évektől.

Miért kopik el az ablaktörlő lapátunk ilyen gyorsan?

  • homok
  • jég és a hideg
  • UV sugárzás
  • szárazon törlés
  • Útról felcsapódó szennyeződések

Homok. 

Nehéz nem észrevenni a szélvédőn a reggeli pára mellett az ablakra kerülő porszemeket. Ha nem takarítjuk le bő vízzel az első ablaktörlő beindításunkkor, akkor a finom, de erős gumi élünk megsérülhet. A későbbiekben ezt észrevesszük kis apró csíkok formájában, ami törlés után keletkezik.

Jég és hideg. 

Ha télen autóba ülünk és havas vagy jeges a szélvédőnk, akkor takarítsuk meg, megéri az a pár perc törődés! Ja és ki is látunk. A jég a homokhoz hasonlatosan igen kemény anyag hosszú távon legyőzi a gumilapátunkat.

UV sugárzás. 

Nincs mit tenni a gumit kikezdi az UV. Szépen felkeményedik és elkezd csíkokban törölni, mint a homok esetében. Másik gyakori hiba, amit el szoktunk követni, hogy ha hetekig nem használjuk a lapátok azok meg sem mozdultak jó ideje, egyszerűen beindítjuk. Ne tegyük, mivel a meleg hatására felragad a szélvédőre a gumi él, és az szinte ott marad a szélvédőn.

Szárazon törlés. 

Nincs mit mondjak. A súrlódási együttható olyan nagy lehet szárazon törlés közben, hogy egyszerűen leszakad a gumi profilunk.

Útról felcsapódó szennyeződések

Nem tudjuk kikerülni. Ahogy egy kavics felverődik, a szélvédőnkre ugyanúgy felcsapódik, ami az úton van: homok, aszfalt darabok, benzin, korom, gázolaj egyéb vegyi anyagok.

Mikor cseréljük az ablaktörlő lapátokat? Egy tanulmányból, arra a következtetésre juthatunk, hogy 9-12 hónap egy lapát élettartama. Ez természetesen nem szentírás, mert bármikor adhatunk egy maflást a lapátoknak, pl.: véletlenül gyors kormány mozdulat során 40 fokban több napos eső hiány után belekapunk a kormánykapcsolóba és beindítjuk az ablaktörlőt – ráadásul le sem tudjuk állítani a ciklust.

Összeszedtük, hogy milyen tüneteket produkálnak az ablaktörlő lapátok, amikor már nem megfelelő állapotban vannak:

Csíkozódás. 

Csíkokat találunk használat közben, aminek oka lehet elöregedett gumi, valamilyen szennyeződés hatására beszakadozott gumi él.

Hangok, vibráció. 

A nem megfelelő törlési geometria, ill. a nem pontosan illeszkedő adapterek, ill. a felkeményedett gumi okozhat ilyen tüneteket.

Nem töröl a végeken. 

Leszakadt a gumi a lapátról mind a belső mind a külső felén.

A biztonságunk érdekében azt javasoljuk, hogy kellő időben cseréljük le az ablaktörlő lapátokat, még ha nem is a legjobb márkára. Egy kis oda figyeléssel és tisztítással sokat hozhatunk a lapátjaink élettartamán, kitolva azzal hasznos működésük idejét.

Fontos! Különösen figyeljünk oda, ha ablaktörlő lapát gumija kezd leválni, mert a gumis rész eltűnésével olyan anyagok érintkezhetnek a szélvédővel, amely azt összekarcolhatják és tönkretehetik. Cserélj időben lapátot! Olcsóbb, mint a szélvédő csere!

Hogyan válasszuk ki a megfelelő ablaktörlő lapátot?

 A 2 mód közül az egyik, hogy kikeressük a katalógusunkban. Ezután leellenőrizhetjük rendelés előtt az autónkon található csatlakozó formáját és a lapát méretét. Gyakran előfordul, hogy egy-egy évjáratban is eltérhet a csatlakozó formája különösen igaz ez a 2000-től 2008-ig gyártott autókra. Miután felszereltük a gépkocsira az ablaktörlő lapátot mossuk le a szélvédőt, hogy minden szennyeződést el tudjunk távolítani.

Másik módja, ha ismerjük a kívánt ablaktörlő méretét. A sok, változó adapterű autóhoz a Valeo által kifejlesztett Flat Blade MultiConnection méret szerinti lapátját javasoljuk. Ugyan itt egy kicsit szerelgetnünk kell az adaptereket, de megéri, mert harmad áron hozzá juthatunk egy jó minőségű lapáthoz. Ablaktörlő lapát méret szerinti kereső: