EGR szelep

 EGR Szelep 

Az EGR szelep szóban az Egr rövidítés a kipufogógáz visszavezető angol megfelelőjéből ered (Exhaust Gas Recirculation), Német megfelelője: Abgasrückführung, azaz AGR

Ez a kis vákuumos vagy  elektromos vezérlésű berendezés sokak szerint szükségtelen az autóba, mivel csak egy újabb hibaforrás, ami ha tönkre megy, megint lehet zsebbe nyúlni. Valójában ez azt a célt szolgálja, hogy a környezetünket védjük, és hogy az autók megfeleljenek az egyre nagyobb környezetvédelmi elvárásnak. 

A kipufogógáz visszavezetés mind emellett valamilyen szintű üzemanyag fogyasztás csökkenéssel is jár, mivel a kipufogó gáz még tartalmaz el nem égetett szénhidrogént, így kevesebb üzemanyag kell, ezáltal csökken a fogyasztás. 

EGR szelep működési elve

EGR szelep működési elve:

Az Egr szelepet a motorszívó torka és a kipufogó torka közé helyezik be, és a kipufogó gázt visszaáramoltatják a szívótorokba, hogy ezzel csökkentve az égéshőt csökkentse a nitrogén oxid keletkezését.

A kipufogó gáznak természetesen nem a teljes mennyiségét vezetjük vissza, csak a kb. a 15%-t mivel a nagyobb mértékű visszavezetés, már nem csak nagyobb teljesítményvesztést, de még esetenként nagyobb káros anyagképződést eredményezne. Ez a szelep, nem mindig van nyitva, és ha nyitva is van nem mindig egyformán.

Ennek a nyitási, tehát a visszavezetési mennyisége attól függ, hogy a motor milyen terhelésen dolgozik, mivel vannak olyan motor állapotok, amikor nagyon dús üzemanyag-levegő keverékkel üzemel a motor. Ilyen állapot az alapjárat, a bemelegedési fázis és a teljes terhelés azaz ilyenkor nem dolgozik a szelep.

Tehát az EGR szelep a munkája nagy részét részterhelésen végzi. Ilyenkor, ha mechanikus, akkor vákuum segítségével kvázi felemeli a szelepet, amely egy rugóval van zárt állapotban tartva. 

Ilyenkor, eltudjuk érni a teljesen nyitott állapotot, ilyenkor megy vissza a legtöbb kipufogó gáz. 

Az elektromos már ennél egyszerűbben, kap egy jelet a motorvezérlőtől és egy elektromotor segítségével nyitja a szelepet. 
Az EGR szelep megtalálható benzin és gázolaj üzemű járműveknél egyaránt, bár a legtöbb esetben csak a dieseleknél hallunk róluk. 

 

Ennek oka, hogy a benzines motor szikra gyújtásának köszönhetően sokkal kevesebb koromképződéssel jár az égés a dieselhez képest. Mivel a diesel kormol, még a legtökéletesebb üzemeltetés mellett is előbb vagy utóbb korom lerakódás képződik a szelepen és annak tengelyén.

EGR szelep vákuumos

 Az EGR szelep hibái, hibajelei:

A benzines motoroknál, a kisebb koromképződés következtében igen ritkán megy tönkre, ha mégis meghibásodik az általában a nagy hő terhelés miatt az elektronika egyszerűen feladja a szolgálatot, vagy a mechanikusnál a vákuum dobban a membrán át szakad. 

Membrán átszakadás:

Ilyenkor elektromos EGR-nél az elektronikus hiba eltárolódik a rendszerben, amelyet a motorhiba jelző lámpa ki is jelez. Vákuumosnál csak az érzékeinkre hagyatkozhatunk, általában a motor működése alapjáraton elkezd ingadozni, rosszabb esetben a motor bedadog.

Ha szerencsénk van, és zárva marad az EGR, akkor nagy a valószínűsége, hogy csak egy esetleges műszaki vizsga esetén vesszük észre a hibát, mert nem megy át a vizsgán. Ennek a megoldása legtöbb esetben a csere.

Diesel motoroknál már érdekesebb a dolog. Mivel nagyobb a korom képződés így az egr szelep szennyeződése, a korom lerakódása elkerülhetetlen. Természetesen attól függ, az autó milyen üzemben van használva. 

Nem véletlen az, amikor a szerelő azt kérdezi egy esetleges autóvásárlás előtt, hogy milyen távolságra lenne használva. Ha csak városi ingázás kvázi napi 50 km és az is a városban lámpától lámpáig kategória, akkor az EGR nagyon hamar már kb. 15-16 000 km alatt is elkormolódhat, persze attól függően, hogy milyen a motor állapota/ kopás, befecskendezés, stb/. 

Kormos elhasznált EGR szelep

 EGR szelep tisztítása:

Az EGR legnagyobb hibája az, hogy a motor működésének következtében korom lerakódás képződik. Ezt csak úgy tudjuk letakarítani, hogyha az EGR-t kiszereljük, és korom oldó anyaggal kezeljük. Ez hosszabb időt vesz igénybe, vagyis egy ilyen művelet a korom képződéstől függően akár 1-2 nap is lehet. 
Ha megtakarítjuk a szelepet, még nem garancia az, hogy működni is fog, mivel a korom olyan helyre is bejut, ahova nem gondolnánk, ráadásul, amikor már észrevesszük, hogy takarítani kell, akkor már általában elég vastag ez a korom réteg, és a tengely részét is megkoptathatja.

EGR szelep tisztítása: tisztító adalékkal vagy ultrahangos tisztítással

Az egyik megoldás, hogy az egr szelepet kiszerelik a járműből és direkt erre a célra kitalált tisztító folyadékkal a szelepet kitisztítják. Itt nem elegendő magát a szelepet hanem a teljes egr rendszer tisztítása is indokolt. 
A visszavezetett kipufogógáz olyan mértékű korom lerakódást eredményez, hogy sok esetben még mechanikai eltávolítás is szükséges.
Általában az egr szelep tisztításával a hiba megszűnik, ahhoz hogy ezzel ne legyen probléma, érdemes néha az autót hosszabb úton kicsit magasabb fordulaton dolgoztatni. 
Ugyanis ilyenkor a rendszerben lerakódó korom ki tud égni, ezáltal ki lehet tolni az egr szelep élettartamát. 
Az egr szelep tisztítása lehetséges még ultrahangos tisztítással. Ilyenkor a szerkezetet folyadékba merítik. a tisztítás után alapos kiszárítás is szükséges.

Egr szelep kiiktatása:

Bizonyára hallottál már arról, hogy az EGR szelepet, ilyen vagy olyan módszerrel kiiktatták. Ennek főként, azaz oka, hogy egy ilyen szelep cseréje igen zsebbe nyúlós.
Azzal, hogy úgymond „lefalazzuk” az EGR-t azt érjük el, hogy a kipufogó gázt nem fogja visszaáramoltatni a szívótorokba, így olyan mintha nem is lenne benne.

Ennek további problémája az, hogy az autó egy műszaki vizsga alkalmával, nem fogja tudni ugyanazt az értéket produkálni, mint amit kellene, bár még lehet, hogy éppen így is határértéken belül lesz. 
Nyilván most mindenkiben az fogalmazódik meg, hogy akkor mi a fenének bele egy ilyen alkatrész, ha csak a probléma van vele? 
Valóban, lehet, hogy EGR nélkül jobb lenne a motornak, viszont a környezetünknek nem, mert az EGR pont azt a gázt próbálja csökkenteni, ami a kipufogó gázban a legmérgezőbb.

EGR szelep árak:

Ha felpattintjuk az internetet, és körbenézünk, szinte mindenki megpróbálja az embereket lebeszélni egy esetleges EGR vásárlásról, de ha nem sikerül, akkor csak és kizárólag a GYÁRIT preferálja. Na, most egy dolgot tisztázzunk le, az autógyártó cégek nem gyártanak alkatrészeket. Ők csak, kvázi összeszerelik az autókat.

Tehát ha gyárit veszek, abban nagy a valószínűsége, hogy valamilyen nagy gyártónak lesz benne a terméke. Ilyen gyártó például a legtöbb esetben a Pierburg vagy Wahler. Értékesítéseink során sok esetben találkoztunk olyannal, hogy ha az EGR szelepet jobban megnéztük látszódott, hogy ki van csiszolva a gyári szám, valamint az adott autómárka gyári jelzése.

Itt lehet keresgélni az autóra szelepet! 
 
Az egr szelepek igen fontos alkatrészek és nem sok gyártó állt rá ennek a gyártására.

EGR szelep hűtő:

Az autók teljesítménye az idő folyamán a mérnöki megoldások miatt folyamatosan nőtt, ezért szükségessé vált, hogy a visszaáramoltatott kipufogó gázt is hűtsék, mivel ha nem hűtik, magasabb lenne az égési hőmérséklet, ami nagyobb NOx képződést eredményez. 

Ez a hűtő, mint a videóban is látszik, annak függvényében hűti a kipufogógázt, hogy mekkora a motor fordulatszáma. A hűtő bele van kötve a vízrendszerbe, hogy a megfelelő hűtést biztosítsa. 

Pierburg EGR szelep

 EGR szelep hol található?

A szívó és kipufogó torok között.

Evo Autó kft minden jog fenntartva aki a weboldal üzemeltető. Szelep, egr szelep,  egr szelep, egr szelep egr